Forum - Golf 6 (09-13) - Felkod?

Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Mån 30 dec 2019 13:39 Svara med citat
Min bil har börjat rycka lite till och från. På instrumentpanelen har den gula motorlampan lysts konstant nu. Även EPC lampan lyser, men till och från. Jag har testat tändstiften och det är inget fel på dessa.

Jag lämnade in bilen på en verkstad som har servat min bil tidigare för felsökning, de hittade 3 felkoder P0300, P0304 och P130A. Mekanikern kunde dock inte identifiera felet, han testade cylindern (4), men kunde inte hitta något fel. Jag kan tillägga att verkstaden är seriös, men de är inte specificerade i någon särskild bilmärke.

Vad kan det vara för fel tror ni?

Bild[/gallery]


Senast ändrad Mån 30 dec 2019 17:06, ändrad totalt 2 gånger
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Mån 30 dec 2019 13:44 Svara med citat
PS. tyvärr lyckas jag inte ladda upp en bild på felkoder här, någon som vet hur?[/gallery]
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 30 dec 2019 14:27 Svara med citat
Amigo skrev:
PS. tyvärr lyckas jag inte ladda upp en bild på felkoder här, någon som vet hur?[/gallery]


Offtopic: Jag har aldrig lyckas ladda upp några bilder/foton på detta forumet Confused

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
pena
Kör: Golf 2 1,8 -88 Syncro Ort: Örnsköldsvik Medlem: 22 juni 2017
Mån 30 dec 2019 16:55 Svara med citat
Galleri -> Mitt galleri -> Ladda upp bild -> Browse -> "Leta fram den bild du vill hämta" -> Ladda upp -> Markera den bild du vill använda. Kolla under bilden. Där finns en sträng tex " **************" klistra in denna i inlägget. Så är det klart. Kan inte använda den i detta inlägget, då jag får en bild istället.

/Per N
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Mån 30 dec 2019 17:07 Svara med citat
Tack! Det gick fint att ladda upp bilden! Smile
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 31 dec 2019 9:25 Svara med citat
Jag tippar på att tändspolarna är på G, men den på 4:an är sämst skick, man kan låta 4:a byta plats med en annan för att se om blir en annan felkod istället för P0304, vanligt att gummit i tändspolen spricker med överslag som följd, behöver smörjas med Beru ZFK01 silikonspray fungerar annars

4st nya tändspolar: https://www.mister-auto.se/tandspole/bougicord/157400p/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tis 31 dec 2019 13:17 Svara med citat
Tack! Jag tror faktiskt att mekanikern följde exakt din rekommendation i samband med felsökningen, men det var ingen skillnad i effekt..
Tror du att det löser problemet om man byter alla 4? Visst är det fördel att byta alla 4 eller bara det/dem som är slitna? Bra pris på din länk, men undrar om det är bra kvalitet på det? Jag brukar vanligtvis köra originaldelar eller "Bosch", men jag ser att det kostar minst dubbelt på Mekonomen jämfört med din länk.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 31 dec 2019 13:50 Svara med citat
Min erfarenhet är när en börjar misstända så behöver dom andra tre bytas inom kort

Bougicord är fransmännens Bosch

jag kör med Purflux LS391 oljefilter på min tsi122 https://www.mister-auto.se/oljefilter/purflux/ls391/
fransk del på tysk bil

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Fre 03 jan 2020 11:07 Svara med citat
Har du mätt cylinder compression?

Vinterbil: Golf 6 GT -10
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Ons 25 mar 2020 9:25 Svara med citat
Här fortsätter jag gärna diskutera detta..

Som jag förstod det av mekanikern idag var att en reparations var avancerad, skulle innebära att man behövde få loss hela motorn. De hade kollat tändspolarna, tändstiften och cylindrarna. Han skrev någon förkortning på en lapp "Ingen Komp. och indikering på Cylinder 4" och menade att det inte var fel på cylinder 4. Han nämnde att det skulle kosta runt 30-35 tusen att reparera, och jag undrar om det är en bra idé att lägga så mycket på en bil som nästa gått 20 000 mil?
Jag kan även tillägga att mekanikern sade att det var ett "känt fel" på min bilmodell!
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Ons 25 mar 2020 9:28 Svara med citat
Mekanikern nämnde alltså att man antagligen måste "byta hela motorn". Jag fattar inte hur det kan komma sig, är verkligen hela motorn skadad eller är det bara svårare att hitta felet och man vill ta det säkra och byta hela?
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 25 mar 2020 11:31 Svara med citat
Dålig kompression kan beror på:
bränd ventil, spucken kolv alt. dåliga kolvringar
men vara så enkel som att kolvringarna har koksat fast och behöver frigöras med tex WD40 eller 5-56

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Ons 25 mar 2020 23:56 Svara med citat
a128 skrev:
Dålig kompression kan beror på:
bränd ventil, spucken kolv alt. dåliga kolvringar
men vara så enkel som att kolvringarna har koksat fast och behöver frigöras med tex WD40 eller 5-56


Stort tack!

Jag ringde verkstaden idag och ställde frågor baserat på din information. De nämnde att de hade undersökt bilen noggrannt och allt du nämnde hade de redan testat med. De sa det var en kolv som var dålig och att man måste montera av hela toppen osv.
Men jag undrar, är det verkligen så svårt att byta en sådan sak och att det är skäligt med 30 tusen i reparations- och materialkostnader?


Senast ändrad Tor 26 mar 2020 10:13, ändrad totalt 1 gång
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 26 mar 2020 9:23 Svara med citat
Detta kan göras med motorn på plats, men det skulle kunna vara så att cylindern är skadad och då måste blocket byta ut = motorbyte

man bör överväga en renoverad utbytesmaskin som kan köpas från tyskland för ca 25.000:-
https://www.ebay.de/itm/114110977296 https://www.ebay.de/itm/163859041975
gå till ebay.de och sök på motorkoden

man bör kanske överväga att sälja bilen som den är https://www.saljbilen.se/
utomlands tex. forna öststaerna har bilen ett högre värde samt att reparationer har lägre timtaxa

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tor 26 mar 2020 10:18 Svara med citat
Åndå! Det var illa!
Jag har hört att man kan köpa en begagnad motor på laga.se. Är det något att rekommendera?
Har du erfarenhet av saljbilen?

En annan fråga, jag behöver besiktiga bilen, är ett sådan fel en anmärkning eller kan den gå igenom? Jag tänkte köra bilen så långt det går korta sträckor.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 26 mar 2020 10:44 Svara med citat
En snabbkoll på bildelsbasen antyder 15-25.000:- för en rova

så det är att plocka fram miniräknaren och räkna en gång till

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Mån 06 apr 2020 11:28 Svara med citat
Amigo skrev:
Åndå! Det var illa!
Jag har hört att man kan köpa en begagnad motor på laga.se. Är det något att rekommendera?
Har du erfarenhet av saljbilen?

En annan fråga, jag behöver besiktiga bilen, är ett sådan fel en anmärkning eller kan den gå igenom? Jag tänkte köra bilen så långt det går korta sträckor.


Du ska inte köra bilen alls om den har dåligt komp på en cylinder.
Än mindre åka och besikta bilen med en dålig kolv.
Du riskerar ju stora följdskador om nu blocket är ok och de "bara" är en kolv och du kör och kolven havererar helt så går ju blocket sönder med.

Rådgör med din verkstad vad som är vettigt, ta ställning till om du vill ha din bil kvar, är de värt att reparera bilen? man brukar avråda från reparationer som överstiger bilens halva värde.

Det är inget litet jobb att lyfta av toppen och byta ev kolv osv.
Så nog är 30k en rätt skälig summa.

Auktoriserad vw verkstad?

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 06 apr 2020 21:01 Svara med citat
Hade du ingen motorskadeförsäkring att nyttja när du skrev inlägget? När togs bilen ut och hur långt har den rullat? Folksam har ju 8 år och 12.000 mil.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 06 apr 2020 22:20 Svara med citat
Mranderz skrev:
Hade du ingen motorskadeförsäkring att nyttja när du skrev inlägget? När togs bilen ut och hur långt har den rullat? Folksam har ju 8 år och 12.000 mil.

Amigo skriver att den gått nästan 20 000 mil.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 07 apr 2020 21:53 Svara med citat
Jo men det såg jag ju! Nu....Smile
Iii
Kör: Golf 6 122 hk Ort: Mölndal Medlem: 19 maj 2020
Tis 19 maj 2020 22:31 Svara med citat
Hej, kom du till någon lösning?