Forum - Golf 6 (09-13) - GOLF 105 TDI BLUEMOTION Startar inte

Hasse2cool2
Kör: Golf 6 TDi Bluemotion Ort: Kungälv Medlem: 17 maj 2020
Sön 17 maj 2020 16:54 Svara med citat
Hej!

Bilen stannade helt plötsligt för någon dag sedan under färd.
Det går att få den att starta i men den går ojämnt ca 1-3 sekunder innan den stannar och det går inte att få upp varvtalet över tomgång under den tiden.

Har anslutit ODB läsare utan att få några felkoder, även en bilmekaniker med en mkt bättre läsare kom förbi men inte heller han lyckades att få fram några felkoder.

Har testat att starta med olika nycklar för att se så nyckeln tappat kontakten.

Om inmobilizern spökar brukar då bilen starta i någon sekund innan den stängs av?

Känslan är att den inte får bränsle.

Har även läst lite om relä 109 som kan vara trasigt och att det ev ska finnas en "shut down valve" men finns den även på min modell? Relät ska tydligen styra den här ventilen.

Har tidigare lagt märke till att den någon gång inte har velat starta utan tuggat på precis som en bensinare som inte alls tänder. När jag då har vridit av tändningen igen så har den startat.

Var även i norra Sverige i vintras och när det blev över -15 så startade den inte utan motorvärmare, den bettede sig då precis som den gör nu dvs gick några sekunder för att sedan dö. Med motorvärmare startade den som vanligt på typ 1 sekund (den har aldrig varit svårstartad tidigare)

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!! Very Happy
olson
Kör: Golf 6 tdi Ort: Trosa Medlem: 18 juni 2007
Ons 20 maj 2020 12:38 Svara med citat
Skitigt bränslefilter?
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Lör 23 maj 2020 22:21 Svara med citat
Glödstift?
Hur långt har bilen gått?
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Sön 24 maj 2020 11:35 Svara med citat
Nu har du en diesel så jag vet inte om det är samma som en bensinare, men dina problem verkar vara desamma som jag haft, jag tror på startspärren, är bilen våt inuti kupén regn som läcker in? den fuktiga luften gör att startspärren kortsluts och du kan få dessa fenomen och ODB visar aldrig detta problem, VW verkstadens chef har aldrig hört talas om detta.
Jag löste mitt problem det var ett annat bilmärke som parkerat på gräsmattan och dess fukt hade trängt in i kupén med precis de här problemen, prova att vädra ordentligt och titta under mattorna!
bildock
Mån 25 maj 2020 16:54 Svara med citat
Hasse2cool2
Har du fått någon rätsida på ditt problem? det vore intressant om du ville kommentera fortsättningen av problemet
bildock
Tor 28 maj 2020 13:10 Svara med citat
FORTFARANDE INGET SVAR?