Forum - Volkswagen Passat - Passat B1 -74 elfel

Lundgren77
Kör: Ingen VW Ort: Härnösand Medlem: 11 maj 2020
Mån 11 maj 2020 22:39 Svara med citat
Hej! Är en "Volvomänniska" egentligen men nu håller jag på och ska fixa upp en gammal passat inför besiktning. Den har bara gått ca 10 000 mil och är helt rostfri. Nu till problemen...
1. Torkarbladen rör sig inte, har inte kollat med direktström på motorn än.
2. Spolningen fungerar inte sålänge man inte kopplar direktström på pumpen, då sprutar det på fint.
3. Blinkersen på spaken fungerar inte alls, när man lägger spaken i läge upp eller ner lyser bara blinkerslampan i mätarhuset stadigt, den blinkar alltså inte som den borde.
4. Trycker man på varningsblinkersknappen så blinkar det bara på höger sida om man har tändningen av, slår man på den så lyser bara lampan i mätarhuset stadigt.
5. Trycker man in helljusknappen på instrumentbrädan så lyser antingen halvljus eller position (det varierar från gång till gång). Sen om man trycker in den gröna halvljusknappen som sitter bredvid så slocknar allting.

Alla säkringar är hela och jag har sprutat kontaktsprej i både knapparna och borstat upp kontakterna i blinkerslamphållarna. Jag håller på att få hjärnblödning på detta elsystem så därför vänder jag mig hit då jag inte finner något kopplingschema till denna bil på nätet eller någon annan typ av hjälp, verkar inte finnas mycket info om dessa bilar.
Tackar på förhand för snabba svar och hjälp då detta elsystem går långt över min kompetens och jag behöver få bilen redo för bess så snart som möjligt. Är även öppen för att dra om all el till belysningen bara så att det funkar inför bess, original är inget krav alls med andra ord bara grejerna fungerar och är godkände på bilprovningen mvh Lundgren.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 23 maj 2020 23:18 Svara med citat
Spännande Smile

Dyker inte upp så många gamla passater som en av de första modellerna på detta forum!

Kan ju vara allt från spaken till torkarna, till nå relä..

Prova köp o sälj o se om du kan få tag i en rep handbok.. där brukar de finnas med gamla elsscheman!

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00