Forum - Volkswagen Passat - Airbag larm/OBD2 läsare/uttag

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 23 maj 2020 9:27 Svara med citat
Sambon får larm för airbagfel på sin Passat 2,0 TDI 4Motion så nu undrar jag, vart sitter OBD2" uttaget och duger någon av Biltemas läsare så att de kan peka ut specifikt vad felet är?
De jag gissar kan vara ok för våra VW är:
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/fel kodslasare/felkodslasare-2000040208
och
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/fel kodslasare/felkodslasare-pro-2000035895

Jag kan tillägga att vi har 3 VW (Golf MK IV -03, Jetta 1,6 TDI -12 och Passat 2,0 TDI -13)och jag kan absolut tänka mej att köpa något bättre/dyrare typ VCDS eller OBDeleven om det finns någon som kan rekommendera en specifik som ni vet är bra.

Finns det någon i våra trakter som har utrustning och kan tänka sej att läsa av detta så betalar jag givetvis för denna hjälp, bilen ska besiktigas 200601.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 23 maj 2020 23:24 Svara med citat
Funkar knapparna i ratten? Inte ovanligt att släpringen pajjar!

OBD uttaget sitter till vänster under ratten vid pedalerna typ.

Kan rekommendera att köpa ex. VCDS som är ett bra program där du kan logga och kolla mätvärden och grundinställa funktioner m.m.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
maxmsm
Sön 24 maj 2020 9:34 Svara med citat
golf666 skrev:
Funkar knapparna i ratten? Inte ovanligt att släpringen pajjar!

OBD uttaget sitter till vänster under ratten vid pedalerna typ.

Kan rekommendera att köpa ex. VCDS som är ett bra program där du kan logga och kolla mätvärden och grundinställa funktioner m.m.

Japp, knapparna funkar, jag kopplade ur batteriet en dryg timme för att se om det blev en återställning som det blev på min gamla pickis och då fick jag ställa klockan med rattknapparna.

Är det någon av dessa som du rekommenderar?:
https://www.vcds.se/

Borde jag med någon av dessa kunna gå in och aktivera farthållare i min MK IV som det finns lite om i nedanstående tråd?

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53841
maxmsm
Tis 26 maj 2020 19:27 Svara med citat
Det visade sej att en kompis hade investerat i den billigare av de 2 från Biltema så han kom hit och vi kopplade in den och fick fram:
"01228
Airbag cut-off key switch, front passenger side"
Detta kvitterades i söndags och återkom när sambon körde till jobbet idag, så nu är planen att mha nyckel stänga av passagerarsidans airbag och kvittera felet och köra till jobbet en dag och sedan slå på airbagen igen.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Tor 28 maj 2020 7:09 Svara med citat
Har haft samma fel på annat passat.
Lyckades inte hitta felet, innan bilen blev skrotad, men fulladdat batteri med batteriladdare över natten, så kunde bilen fungera ett tag utan att felkoden återkom. Kändes som kontaktproblem i något kontaktstycke, med tanke på att det fungerade hyfsat med fulladdat batteri.
maxmsm
Tor 28 maj 2020 20:07 Svara med citat
Olof skrev:
Har haft samma fel på annat passat.
Lyckades inte hitta felet, innan bilen blev skrotad, men fulladdat batteri med batteriladdare över natten, så kunde bilen fungera ett tag utan att felkoden återkom. Kändes som kontaktproblem i något kontaktstycke, med tanke på att det fungerade hyfsat med fulladdat batteri.

Jag har varit inne på verkstaden där vi lämnar in våra firmabilar och han menar att felet ligger i brytaren som man stänger av passagerarairbagen med vilket tydligen ska vara ett vanligt fel och sedan jag stängde av den så har larmet inte kommit tillbaka.
Om allt håller sej lugnt tills besiktningen är avklarad så ska jag slå på airbagen igen och se om felet återkommer och då blir det byte av brytaren.
Jag återkommer efter att jag har mera information.
maxmsm
Mån 01 jun 2020 20:28 Svara med citat
En liten uppdatering, dagens besiktning gick utmärkt med avstängd passagerarairbag felet har inte dykt upp igen.
Nu har jag slagit om nyckelbrytaren i handskfacket till on och om felet återkommer så får det bli byte av nyckelbrytaren.