Forum - Golf 5 (04-08) - Kopplingsbyte

Mats B
Golf 5 TDI 105 PF Ort: Vaggeryd
Mån 23 mar 2020 14:08 Svara med citat
Hej!
Har bytt till standardkopplingspaket (inte dubbelmassa) i min Golf -07 TDI 105. Nu kopplar den inte ur så det skrapar framför allt på backen. Har också bytt urtrampningslager och kopplingscylinder. Allt köpt på Autodoc till det reg- och chassienumret.

Hälsn Mats B Vaggeryd
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Mån 23 mar 2020 23:36 Svara med citat
Du är säker på att det är rätt grejer du köpt? På alla sådana sidor så listar den ju flera olika varianter om du bara trycker in ditt reg nummer. Bromsar finns det 3 olika varianter hos autodoc om jag knappar in mitt reg nummer. Likadant hos mekonomen. Gäller att veta vad för grejer man ska ha.
Mats B
Golf 5 TDI 105 PF Ort: Vaggeryd
Tis 24 mar 2020 8:47 Svara med citat
Tack för svar. Det är väl det jag börjar fundera över. Det var ett utbytespaket så jag köpte inte lösa delar. Men jag antar att det enda är att plocka ner igen och börja om från början.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 06 apr 2020 11:48 Svara med citat
Om den inte kopplar ur så kan de väl likagärna vara luft i systemet eftersom du bytt kopplingscylinder?
Varför bytte du dessa grejer från början?

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Mats B
Golf 5 TDI 105 PF Ort: Vaggeryd
Mån 06 apr 2020 14:12 Svara med citat
Hej!
Har luftat flera gånger själv och även haft inne den på verkstad för luftning eftersom jag också trodde det var det som var felet. Bytet av koppling gjordes för att den gamla var utsliten. Hade nog inte behövt byta kopplingscylinder men valde att byta allt när jag ändå hade monterat ner allt.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tis 07 apr 2020 14:32 Svara med citat
Känns ju konstigt att den inte ska koppla ur ordentligt trots allt är nytt.

Har ju hänt att grejer blir fel från autodoc ändå, trots reg o chassie nr.
Man måste ha original numret på delarna som sitter i bilen för att sen matcha de mot delarna på autodoc.
Så skulle nu säg lamellen är för tjock exempelvis, tryckplattan kan ju även den vara nå fel på.

Vem vet, helt omöjligt att säga!

Hur har de gjorts när de luftats ur?

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Mats B
Golf 5 TDI 105 PF Ort: Vaggeryd
Tis 07 apr 2020 14:41 Svara med citat
Luftningen gick till så att vi satte tryck i ett hål i ett omgjort lock tills det kom ren olja i luftningen.
Vi plockar isär och felsöker!
tack för dina råd!! Hälsn Mats
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv
Ons 08 apr 2020 19:49 Svara med citat
Hej

Plockar du av cylindern kommer man åt kopplingsarmen så kan du trycka med något o kolla om den frikopplar
Mats B
Golf 5 TDI 105 PF Ort: Vaggeryd
Tis 26 maj 2020 8:57 Svara med citat
Har testat med att m hjälp av en gängstång successivt koppla ur men det kopplar inte ur på hela vägen. Nåt är skevt eller för tjockt.