Forum - Volkswagen Polo - Random P0101 och P2279 efter spridarbyte

peos42
Kör: Polo 5 1.6 TDI 6R CAYB Ort: Täby Medlem: 27 maj 2020
Ons 27 maj 2020 13:53 Svara med citat
Hej

Jag har fått random felkoder efter ett spridarbyte.

# 1
Jag tog i januari över CXH733 VW Polo 1.6 TDI CAYB 6R (manuell låda och 7800 mil) från min pappa som nu är för gammal att köra. Bilen gick på 3 cylindrar ibland, men gick att få igång igen. Det var “injector 3- circuit malfunction” som inte var ok när man kollade med en felkodsläsare.

# 2
Bilen hade firmware 9978 inkl en air-straitghtener i luftröret då han hade låtit VAG göra diesegate mod. Bilen drog 0.58l/min och gick dåligt.

# 3
Då jag läst spaltkilometer i olika forum om allt som kan gå sönder av dieselgateskandalen så…. jag lämnade bilen till en person som backade ur dieselgate till firmware 9971 samt gjorde EGR delete och tog bort air straightener som VAG satte dit vid diesel gate mod. Han gjorde även någon ECO trimming vad jag förstått (typ 10hk till eller nåt sånt). EGR sitter kvar med allt, fast kabel urkopplad. Nu drog bilen 0.46l/mil och gick bättre. Inga felkoder Smile

Till slut (efter 100-200 mil till) slutade “injector 3” att fungera helt och gick inte att få igång igen (det var nog en tidsfråga med tanke på historiken). Jag kontrollmätte då piezo delen på spridaren. Tyvärr elfel (kortslutning) och ej renoveringsbar. Köpte en ny VDO med slutbokstrav “S” (som skall vara mindre problembenägen) istället för den gamla VDO med slutbokstav “B”. Spridaren kodades in med adaptation.

# 5
15 min in in i första provkörningen efter spridarbytet så kom felkod P0101, air mass sensor range/performance problem. Hade före det aldrig sett denna felkod. Bilen gick dock som vanligt. Ignition off and on, och fellampan släcktes.

# 6
Det slutade med att jag bytte luftmassemätare (MAF) G70 (till en Ridex). Felet kom snarare oftare efter det. Fick då även P2279 (air intake leak), men bilen gick fortfarande ok. Backade då ur MAF sensorn till den gamla. Då försvann P2279 och endast P0101 dök upp relativt ofta.

# 7
Beslöt mig då får att byta MAP sensor (G31 and G42). Det blev en Bosch. Det gjorde ingen skillnad.

# 8
Jag har även provat med nya MAP sensorn och åter kopplat in den nya MAF:en. Har nu random P0101 samt P2279. Nu känns det även som att tappar jag även turbon när jag får P2279.

# 9
Nästa åtgärd har varit att läcksöka med startgas. Verkar inte vara något externt läckage. Jag har iaf inte hittat det.

# 10
Funderade då på om den EGR som är bortkopplad kanske läcker. Satte gjorde då en 1mm stålpåt med en extra packning och blockerade kanalen från EGR till Trottle valve. Gjorde ingen skillnad…

Nuvarande status:
Random P2279 med turbobortfall ibland på P2279 och P0101
MAP och MAF är nya

Jag orkar inte hålla på längre Smile Behöver bilen nu i Corona tider. Jag har funderat på att:
Plocka bort alla slangar och manuellt inspektera
Byta alla vakumslangar
Plocka bort Throttle valve och rengöra
Byta värmare N95 i vevhuskopplingen mot inluftröret
??

Men jag tror inter detta kommer hjälpa heller. Jag *TROR* spridarbytet påverkat detta. Allt annat är för osannolikt då P0101 kom så tätt efter spridarbytet. Och byta fler spridare låter dyrt….

Vad tror ni?

PS
Har även samma fel med ryckningar runt 1300-1400 rpm som beskrivs här http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53419

Med Vänlig Hälsning
/Peo