Forum - Golf 4 (98-04) - Golf IV Oxygen Sensor

chickensalad
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Älmhult Medlem: 30 maj 2020
Lör 30 maj 2020 18:20 Svara med citat
**Justerat lite stavfel**

Hej!

Önskar be om lite support Smile Har två frågor i fet-stil nedan.

Jag har fel kod P0135 och P0130. Bägge två kopplat till Oxygen Sensor Bank 1.

Det jag har gjort hittills är att koppla bort sensorn, det gick vägen. Sedan så har jag plockat fram ny nyinköpta multimeter - det är här min problem börjar i felsökningen.

Jag satte multimetern på Ohm (har ingen möjligt att välja något "antal" på min budget multimeter.
Sedan så skulle jag enligt vad jag har läst kontrollera de två kablarna som har samma färg - dock så finns det ingen som har samma färg på, så kikade på den gråa och svarta kontakten. Rätt eller fel?
Jag fick värdet på displayen står konstant på OL - dvs det är en öppen loop (?) - vilket inte borde vara. Detta bör ju peka på en trasig sensor?

Men jag hade också önskat kontrollera att sensorn får ström.
Alla tutorials jag hittar säger att man ska kolla genom att sätta positiv ände på multimetern till den kabel som ger volt i uttaget, sedan den negativa änden på multimetern till batteriets negativa pol - då bör man få cirka 12v värde visat på multimetern.

Men jag lyckas inte förstå vilken av kablarna på själva uttaget (där sensorn tidigare var i kopplad) jag ska testa på.
Mitt uttag har 6 kablar vilket inte verkar vara vanligt och jag har försökt att hitta något form av diagram men misslyckas att antingen hitta eller läsa dom.

Så min fråga är - i det uttag Oxygen Sensor Bank 1 tidigare var inkopplad - vilken kabel ska jag kontrollera volten med? Finns bild på detta.

All hjälp uppskattas!

: BildBild

Senast ändrad Sön 31 maj 2020 10:31, ändrad totalt 2 gånger
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 30 maj 2020 21:25 Svara med citat
Motorkod ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
chickensalad
Sön 31 maj 2020 10:29 Svara med citat
Hej!

Motorkoden är AZD
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 31 maj 2020 10:40 Svara med citat
Kolla säkring F43 att den är hel samt att det finns 12 Volt

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
chickensalad
Sön 31 maj 2020 17:26 Svara med citat
Tack för att du tar dig tid!

Kollade säkringen och den är hel.

Hmm Förstår inte riktigt hur jag ska kolla att det finns 12 volt.
Ska jag kolla i det uttaget jag håller i på bilden tros? Isf, är det någon särskild kabel jag kolla om det finns 12 volt i?