Forum - Volkswagen Polo - Byta låscylinder på -99 Polo

Rajkurt
Kör: VW Polo 1,6I Ort: Göteborg Medlem: 23 oktober 2010
Lör 23 okt 2010 19:24 Svara med citat
Hej alla,

Detta är mitt första inlägg på forumet (har letat efter ett bra forum för vw och detta känns grymt!)
Har köpt en jättefin VW Polo 1,6I -99 som inte gått långt alls och är väldigt väl omhändertagen. Problemet är att den köptes av en ökänd bilhandlare i skåne (visste inte det då). För att göra en lång historia kort, bilen saknar all dokumentation (men kan spåra milantalet via bilbeskiktningen) samt alla nycklar sånär som på en enda.

Problemet är att nyckeln inte ens går in i förardörren, så därför tänkte jag köpa en begagnad låscylinder med nyckel och allt och bara byta enligt Hayens, inga problem.

Dock så säger alla att det inte går att göra för att man MÅSTE ha ett specialverktyg som BARA finns hos VW (detta gäller för modeller -97 och framåt), bara för att den har ett inbrottssäkert frihjuls system. (Se infogad bild på modell av nyckel).Bild

Kan detta stämma, finns det någon som har gjort ett liknande jobb på cylindrar från -97 och framåt? Nog samma på såväl polo som golf. Förresten, kan man kopiera dessa nycklar?

Mycket tacksam för alla svar!
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Lör 23 okt 2010 21:43 Svara med citat
Det går att villa om låset.
Men i ditt fall kommer att sluta med att du får inte ut lås cylinder från handtaget utan att skada den.

Så köp ett nytt cylinder och ev handtag så kan du be nån VAG mek villa=koda om låset åt dej mot en viss erättning eller fika bröd...tar tio minuter attt fixa det.

Och det går inte att kopiera nycklarna av den typen vad jag vet.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Rajkurt
Sön 24 okt 2010 11:50 Svara med citat
Okej, det låter ju bra och tack för ditt snabba svar! Alltså det jag borde göra (bara för att förtydliga),

1. Köpa en cylinder.

2. Åka till en en VAG mekaniker och be honom "villa" låscylindern. Kan man grunda omkodningen på nyckeln efter vilken nyckel som helst, exempelvis den jag redan har?

3. Och sen monterar jag det?

Vilken låstyp köper jag helst av dessa tre alternativ?

1. Se ovanstående bild, med handtag och allt?

2. Originalcylinder från bildelsbasen.se med nyckel (500 kr)
Bild

3. En låscylinder från skruvat.se, som är utan nyckel för 260 kr?
http://www.skruvat.se/Lascylinder-P19874.aspx

Alternativ lösning...
När jag pratade med VW så sa dem att det skulle dröja två veckor och jag skulle bli 2.500 kr fattigare innan dem kunde lösa problemet. Är inte jätte sugen på det sistnämnda alternativet...
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Sön 24 okt 2010 13:47 Svara med citat
Köp en låscylinder med hantag med nyckel från skroten så kan dom villa om den till orginal nyckeln som du har det är mitt tips till dej.

Hade du bott här upp i sthlm hade jag fixade åt dej. Dancing

VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
Rajkurt
Sön 24 okt 2010 14:09 Svara med citat
Skit också, för en gångs skull ångrar jag att man inte bor i sthlm. Wink Alltså...

1. Jag köper ett handtag med tillhörande nyckel. (Hade tänkt att köpa på bildeslbasen.se).

2. Betalar någon vänlig själ att villa om cylindern så att den passar min befintliga nyckel. Då cylindern fortfarande sitter fast i handtaget?

3. Monterar hela handtaget enligt haynes boken.

4. Färdigt!?

Men hade ju behövt kopiera nyckeln x 2, och det är säkert inge problem att hitta en alternativ människa som utför detta mot betalning. Men efter att ha letat på nätet så menar folk på att det sitter en startspärr i nyckeln som gör att bilen inte startar om man inte har original nyckeln.

Sitter det verkligen en startspärr i Polon?
polomannen
Sön 24 okt 2010 14:15 Svara med citat
Japp det gör det.....

Så kör med orginal nyckeln och koda om den till beg låste. Shhh

VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
Rajkurt
Sön 24 okt 2010 14:34 Svara med citat
Men hur fungerar interaktionen mellan nyckel och startspärr? För vad jag vet sitter det inte batteri i nyckeln eller något annat elektroniskt som kan skicka signaler till startspärren.

Så efter allt är installerat så knallar jag till närmsta VW och ber dem att kopiera min original nyckel x 2, någon som har prisuppgift på nyckel kopiering hos VW?

Tack Polomannen för de snabba svaren!
polomannen
Sön 24 okt 2010 16:57 Svara med citat
I nyckel sitter ett så kallad chip som skickar signal till lässpolen som sitter över tändnings låset.
Så fort du stoppar in din nyckel så skickar chipen en singnal till lässpolen och där vidare till stöldskydd styrdornet och vidare till motor styrdornet.

Du kan bara ringa dom så kan dom ta fram via reg nummret nyckel nummret om du vill ha en extra nyckel.

Det brukar ta två veckor innan du har den i handen.

Och det är lungt försöker hjälpa så gott det går. Dancing

VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
Rajkurt
Sön 24 okt 2010 17:49 Svara med citat
Sedär, då har man lärt sig något nytt idag med! Grymt! Då sätter jag igång och börjar rodda i detta! Förresten, en fråga till, jag har hört att man kan få ut all servicehistorik som gjorts på bilen genom VW (förutsatt då givetvis att bilen är servad hos dem). Vet du möjligtvis något om detta?
polomannen
Sön 24 okt 2010 20:13 Svara med citat
Rajkurt skrev:
Sedär, då har man lärt sig något nytt idag med! Grymt! Då sätter jag igång och börjar rodda i detta! Förresten, en fråga till, jag har hört att man kan få ut all servicehistorik som gjorts på bilen genom VW (förutsatt då givetvis att bilen är servad hos dem). Vet du möjligtvis något om detta?

Yes systemet heter Goliat....och det är gratis för dej.
Det är bara begära kopia på det. Dancing Dancing Thumbs up

VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
Rajkurt
Ons 27 okt 2010 19:30 Svara med citat
Nu har jag pratat med VW, och du hade rätt, det var bara att komma ner och hämta ut papperna! Har nu lusläst Haynes kapitel om dörrlåscylindrar, förutom att de säger att man borde överlåta sådana arbeten till VW så förstår jag det som att man måste plocka ner den inre dörrsidan på polos efter -97 för att sedan kunna plocka ut cylindern.

Inte så roligt, då man måste skära ner skumplasten som sitter innanför dörrpanelen. Har du några bra tips på detta? Och hur får man fast den igen?

Varför måste allt vara så krångligt hela tiden.... :-S
polomannen
Ons 27 okt 2010 19:55 Svara med citat
HA.....där står det fel i boken. Brick wall
Man behöver ta ner dörr sidan för att ta bort handtaget.
Det är bara lossa skruven på sidan av dörren och lossa handtaget. Smile

VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
Rajkurt
Ons 27 okt 2010 23:17 Svara med citat
Smile Är det bara att lossa på skruven och sen dra ut handtaget så skall det ju inte vara några problem alls! Bifogar försäkerhetsskull kapitlet i boken. (paragraph 4 to 6, som dem pratar om är just lossa på skriven och "dra ut" handtaget)

Såhär står det i Haynes:

Bild

Även sprängskissen på låscylindern:

Bild

Den här "freewheel mechanism" som de pratar om, kommer den skapa problem?

Än en gång polomannen, stort TACK!
Rajkurt
Ons 27 okt 2010 23:59 Svara med citat
Oj, har nu insett att jag har missförstått en del, ovanstående kapitel som på engelska har rubriken "Front door lock cylinder" har jag tagit för givet att den handlar om de främre dörrarnas låscylindrar. Men icke, de handlar ju om själva låsmekanismen som sitter inuti dörren.

Vad fel allting kan bli på engelska. Beklagar för att ha spårat ur i min egen tråd.

Beställer ett nytt handtag imorgon och inväntar det, och sen skall det ju inte vara några problem med resten.
Woodpecker
Kör: VW Polo SDI -97 Ort: Jönköping Medlem: 19 april 2011
Tis 19 apr 2011 20:18 Svara med citat
Finns det några bekymmer med att byta cylindern till låset på bakluckan? Jag bryr mig inte om huruvida jag måste ha två nycklar.

Eller kan jag göra något annat när nyckeln bara går in till hälften, sedan tar det tvärstopp?
Rajkurt
Ons 20 apr 2011 11:54 Svara med citat
Kan detta hjälpa dig kasnke?

Prova annars att bara smörja upp ordentligt, låter som det är en liten fjäder i låset som har fastnat?
Woodpecker
Ons 20 apr 2011 20:00 Svara med citat
Tack för videon! Det verkar inte vara särskilt svårt att byta låscylindern, men jag undrar om det finns en hake. Min bilmek ville inte göra det då han var rädd att han inte skulle kunna montera tillbaka låscylindern när han väl monterat ner den.

Jag har kört rejält med siliconspray, men det är fortfarande lika stumt (nästan 2/3 av nyckeln går in). Jag avvaktar några dagar och ser om låset ger med sig.

Har du några tips på om jag ska smörja med något speciellt, peta i låset eller något annat?
darkien
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 23 augusti 2009
Tor 21 apr 2011 1:13 Svara med citat
Woodpecker spraya in CRC MoS2 eller sonax rostlösare ist o lirka med nyckeln efter de fått stå o verka en halvtimme

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Rajkurt
Tor 21 apr 2011 14:48 Svara med citat
Har haft enorma proplem nu i vinter med att fjädrarna har fryst fast i låst läge. Då var det kansket en annan sak men, det som brukade hjälpa var att sätta i nyckeln i låset max, sen sätta handflatan mot nyckeln och "skaka" in den resten av vägen med lite (inte för mycket) tryck. Bara ett tips som kanske inte alls fungerar i ditt fall.
Woodpecker
Tor 21 apr 2011 16:32 Svara med citat
Jag tar tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig slippa betala 1200 kr hos VW för att byta cylindern.

Jag har hittills undvikit våld då jag endast har en nyckel, det vore förargligt om nyckeln skadas. Men om låset inte ger med sig med 5-55 ska jag gå på din linje!

Går det att låsa bakluckan inifrån? Även kreativa lösningar är av intresse Wink Som det är nu står ju bilen olåst...
Woodpecker
Lör 14 maj 2011 18:38 Svara med citat
Jag har nu upptäckt någonting avvikande gällande låset i bagageluckan på min bil. Det verkar vara standard att sätta i nyckeln lodrätt, men på min sätter man i nyckeln vågrätt. Jag vet inte om detta bara kan bero på att skyddet är vridet, men kan det vara problemet?
Nyckeln går att sätta i till ca två tredjedelar.

Illustration:
[IMG=http://img38.imageshack.us/img38/2200/laddauppls.th.png][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us
Woodpecker
Sön 15 maj 2011 15:51 Svara med citat
Passar låscylinder från någon annan bil Polo -97? T.ex. någon Golf?

Autodelar.net pekar på denna artikel för lås baklucka baserat på mitt Regnr: http://www.sdekatalog.se/Autodelar/frmArtInfo.aspx?artno=268-827286003 &sgrpp=&sgrpe=jpg&isort=1090&buid=AG&srid=15410&skvg=100687

Men hur menar dom att denna ska monteras? Det ser ju inte likadant ut på bilen, eller ska den svarta plasten döljas av karossen/handtaget?

Någon som har en idé?
polomannen
Lör 04 jun 2011 9:57 Svara med citat
Den där är fel lås till polon.....
Den där är till golf mk3.

VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
erikn
Kör: Polo 3 1.6 -98 Ort: Botkyrka Medlem: 01 maj 2014
Tor 01 maj 2014 20:25 Svara med citat
Hugger in på en några år gammal tråd. Detta är mitt första inlägg på det här forumet, är normalt aktiv på annat håll. I alla fall, min dotter har en Polo enligt signaturen.

Nu kan det vara så att jag har två fel som bara råkat inträffa samtidigt, men det tror jag inte.Bilen har centrallås.

Steg 1, första yttringarna.
Låset på förarsidan börjar kärva en del. Det dröjer några dagar innan jag får arslet ut vagnen och smörjer upp. Det kanske i alla fall skulle ha hänt, men nu känns det som att man vridit sönder låset som hackar när man vrider. Att låsa är jättetrögt, låsa upp går bättre. Vi löser problemet genom att låsa på passagerarsidan som då låser alla dörrar via centrallåset.

Steg 2, centrallåset går sönder i lördags.
Vi har låst upp bilen på förarsidan hemma. När vi kommer fram dit vi ska så låser vi på passagerarsidan. Blir förbluffade när det fortsätter låta i bakluckan. Något slags luftkompressor fortsätter att gå. När vi lokaliserat den och funderar på vad vi ska göra så slutar den att låta. Vi upptäcker att dörrarna på vänstersidan inte är låsta. Om man trycker ner låspinnen i förardörren låses högersidan. Låser man upp på passagerarsidan så låses högersidan och förardörren upp, inte vänster bak.

Jag har läst i Haynesboken om det här, men det är ganska magert beskrivet hur det fungerar. Det jag kommit fram till precis som ovan är att man kan få ut handtaget ganska enkelt. Det står i boken att man ska vrida nyckeln 45 grader, spelar det någon roll åt vilket håll?

På bildelsbasen hittar jag inga låscylindrar. Säljer inte skrotarna dem?

/Erik
Halvkombi 75 1.6, 75 Hk, [6N1], Modellår: 1998, Motorkod: AEE
polo 1,4 1999
Kör: Polo 3 1.4 -99 Ort: Stockholm Medlem: 10 juni 2020
Ons 10 jun 2020 9:43 Svara med citat
Hej!
Jag har precis köpt en begagnad Polo 1.4 1999, som EJ har cetrallås.

MITT PROBLEM:
Jag har 2 nycklar till bilen, 1 som går till alla dörrar förutom för förardören (har bytts någon gång och nu är nyckeln borta) och en till tändningslåset. Alltså, när man ska låsa upp bilen behöver man krypa via passagerardörren för att låsa upp förardörren.

VAD JAG UNDRAR/ÖNSKAR:
Kan man byta lås i förardörr och passagerardörr? Och isf hur, på billigast möjliga vis. Jag själv är ej nån mekaniker, men inte helt oduglig på att göra utefter beskrivning.

TACK på förhand!
//Oscar