Forum - Volkswagen Passat - Ny GTE2020, lite hur-gör-man-frågor...

Bosse_B
Kör: Passat 8 GTE-2020 Ort: Järfälla Medlem: 06 juni 2020
Lör 06 jun 2020 20:47 Svara med citat
Jag fick min nya GTE för 2 veckor sedan och har ett antal irritationsmoment som jag vill få lösta:

1) Hur stänger man av radion utan att stänga allt annat också?
Radion sätter igång och låter fast jag inte satt på den. Jag hittar inget sätt att ta död på den utan att annat påverkas. Skruva ner volymen är det enda jag hittat, men det är ju inte optimalt om man skall höra nåt annat.
Om man trycker på knappen i volymkontrollen så stängs infotainment helt av.

2) Hur stänger man av fortkörnings-meddelandet?
Det kommer upp när man kör 1 km/h fortare än den hastighet bilen tror gäller. Det ersätter ju hela centralinstrumentets display när det inträffar. Och det gör det även när man kör med farthållaren, alltså då bilen själv kör för fort...
Det räcker att hastighetsskylten får utropstecknet på sig...

3) Hur får man bilen att visa rätt hastighetsbegränsning?
Min bil verkar ha egna uppfattningar om vilken hastighet som gäller, tex envisas den med att tro på 5 km/h på vår gata i villaområdet fastän det är 30 här. Och på en lång rak väg som går några km från centrum till badet så gissar den på allt mellan 90-80-60-50-40-30 fast det är 60 som gäller. I kombination med varningen ovan blir man ju tokig.

4) Väg- och trippmätare syns inte...
Hur slår man på visning av dessa? Jag är van att nollställa trippmätaren vid start och sedan läsa av när man kommer fram, men jag kan inte ens få bilen att visa tripp- eller vägmätare. I stället visar den allehanda prognoser för hur långt man kan åka med ström resp bensin.
Jag vill helst konstant ha tillgång till trippmätaren och vägmätaren.

5) Hur får man loss takräcket utan att skada bil/räcke?
När jag skruvat fast takräcket enligt instruktionen med det medföljande verktyget och sedan vill ta loss det igen så är det väldigt svårt att få kläm-klon att lossna. Finns det något trick som gör att man kan få den att öppnas när man lättat på skruven? Som det är nu så skruvas skruven ur utan att klämman rör sig.

6) Är det meningen att man själv skall kapa gummilisten som sitter i spåret på takräcket till rätt längd?
Som det är nu så är den minst 10-15 cm för lång så man kan inte sätta dit den. Jag hittar inget om detta i montageanvisningen....

Tacksam för råd...

--
Bo Berglund
GTE 2020
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 06 jun 2020 22:41 Svara med citat
Bosse_B skrev:
Jag fick min nya GTE för 2 veckor sedan och har ett antal irritationsmoment som jag vill få lösta:

1) Hur stänger man av radion utan att stänga allt annat också?
Radion sätter igång och låter fast jag inte satt på den. Jag hittar inget sätt att ta död på den utan att annat påverkas. Skruva ner volymen är det enda jag hittat, men det är ju inte optimalt om man skall höra nåt annat.
Om man trycker på knappen i volymkontrollen så stängs infotainment helt av.

2) Hur stänger man av fortkörnings-meddelandet?
Det kommer upp när man kör 1 km/h fortare än den hastighet bilen tror gäller. Det ersätter ju hela centralinstrumentets display när det inträffar. Och det gör det även när man kör med farthållaren, alltså då bilen själv kör för fort...
Det räcker att hastighetsskylten får utropstecknet på sig...

3) Hur får man bilen att visa rätt hastighetsbegränsning?
Min bil verkar ha egna uppfattningar om vilken hastighet som gäller, tex envisas den med att tro på 5 km/h på vår gata i villaområdet fastän det är 30 här. Och på en lång rak väg som går några km från centrum till badet så gissar den på allt mellan 90-80-60-50-40-30 fast det är 60 som gäller. I kombination med varningen ovan blir man ju tokig.

4) Väg- och trippmätare syns inte...
Hur slår man på visning av dessa? Jag är van att nollställa trippmätaren vid start och sedan läsa av när man kommer fram, men jag kan inte ens få bilen att visa tripp- eller vägmätare. I stället visar den allehanda prognoser för hur långt man kan åka med ström resp bensin.
Jag vill helst konstant ha tillgång till trippmätaren och vägmätaren.

5) Hur får man loss takräcket utan att skada bil/räcke?
När jag skruvat fast takräcket enligt instruktionen med det medföljande verktyget och sedan vill ta loss det igen så är det väldigt svårt att få kläm-klon att lossna. Finns det något trick som gör att man kan få den att öppnas när man lättat på skruven? Som det är nu så skruvas skruven ur utan att klämman rör sig.

6) Är det meningen att man själv skall kapa gummilisten som sitter i spåret på takräcket till rätt längd?
Som det är nu så är den minst 10-15 cm för lång så man kan inte sätta dit den. Jag hittar inget om detta i montageanvisningen....

Tacksam för råd...

Känns som om du behöver köra in till firman du köpte bilen av och säga till säljaren att han/hon går igenom alla funktioner ihop med dig. Vilket dom ska göra, det är en av deras arbetsuppgifter.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Bosse_B
Kör: Passat 8 GTE-2020 Ort: Järfälla Medlem: 06 juni 2020
Lör 13 jun 2020 8:02 Svara med citat
Har fått "svar" på dessa frågor:

1) Stänga av radion
Enda möjligheten är att vrida ner volymratten!

2) Stänga fortkörningsmeddelandet
Finns i inställningar under "Assistenter". Man kan ange när varningen skall visas (0-5-10 etc km/h över begränsningen)

3) Rätt hastighetsbegränsning
Detta verkar inte alls fungera! Åkte på E18 från Järfälla till Norrtull igår och då fick jag veta att hastigheten var 110-80-110-50-70 etc fast inget alls ändrats på E18 utan det var 80 hela tiden jag observerade detta!
Bilen har alltså helt enkelt fel för det mesta! Dåligt!

4A) Visning av vägmätaren
Om man slår av farthållaren så kan man se vägmätaren nere till vänster i kombiinstrumentet.

4B) Visning av trippmätaren
Den kan man inte alls slå på utan den visas i några sekunder i samband med att man slår på tändningen.
Då kan man medan den visas också nollställa den, men sen försvinner den ur sikte!
Vilken funktion har en sådan trippmätare?

5) och 6) Ang Takräcket
Det verkar som att man skall kapa gummilisten själv till lämplig längd..
Och tydligen skall man rycka och skaka på räcket så lossnar det....

--
Bo Berglund
GTE 2020
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 13 jun 2020 8:11 Svara med citat
Bosse_B skrev:
Har fått "svar" på dessa frågor:

1) Stänga av radion
Enda möjligheten är att vrida ner volymratten!

2) Stänga fortkörningsmeddelandet
Finns i inställningar under "Assistenter". Man kan ange när varningen skall visas (0-5-10 etc km/h över begränsningen)

3) Rätt hastighetsbegränsning
Detta verkar inte alls fungera! Åkte på E18 från Järfälla till Norrtull igår och då fick jag veta att hastigheten var 110-80-110-50-70 etc fast inget alls ändrats på E18 utan det var 80 hela tiden jag observerade detta!
Bilen har alltså helt enkelt fel för det mesta! Dåligt!

4A) Visning av vägmätaren
Om man slår av farthållaren så kan man se vägmätaren nere till vänster i kombiinstrumentet.

4B) Visning av trippmätaren
Den kan man inte alls slå på utan den visas i några sekunder i samband med att man slår på tändningen.
Då kan man medan den visas också nollställa den, men sen försvinner den ur sikte!
Vilken funktion har en sådan trippmätare?

5) och 6) Ang Takräcket
Det verkar som att man skall kapa gummilisten själv till lämplig längd..
Och tydligen skall man rycka och skaka på räcket så lossnar det....

Tack för att du berättar hur det gick Thumbs up

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG