Forum - Golf 8 (19-) - Ny golf 2019

Chris1967
Golf 7 GT Ort: Kalmar
Fre 01 feb 2019 13:55 Svara med citat
Tjena.
Har en GT som jag haft snart i 3 år och tänkte beställa ny i augusti. Nu har jag testat några varianter och fastnade för GTi.

En stilla undran då jag hört att mk8 har släpp i juni 2019, men när är det troligt att GTi:n släpps?
Har försökt kolla runt historiskt när GTi:n brukar släppas men hittar inget konkret.. Think
bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg
Ons 22 apr 2020 17:42 Svara med citat
Någon som provat nya Golf 8? Tyvärr är jag inte jätte såld på designen och den nya 1.5 motorn är ju klart sämre än den gamla 1.4 då man fick optimera den för att klara nya avgaskrav. Så vet inte riktigt hur jag ska göra nu, kör en Passat 1.4 som har ett år kvar på leasingen men behöver egentligen en extra bil i Golf eller Polo storlek. Kollade runt lite och både Golf 8 och nya Audi A3 med 1.5 tsi kostar exakt lika mycket att leasa, blir onödigt att ens åka och provköra Golfen då...
Cabban
Golf 7 1.5tsi GT ACT -20 Ort: Utomlands
Fre 15 maj 2020 8:46 Svara med citat
Golf gti släpps i augusti i Sverige Wink
swedebear
Golf 7 TSI DSG7 115hk 2018 Ort: Örnsköldsvik
Tis 09 jun 2020 22:47 Svara med citat
Ska provköra MK8 med DSG-låda i helgen, från fredag till måndag morgon. Återkommer med reflektioner i nästa vecka nån gång
swedebear
Golf 7 TSI DSG7 115hk 2018 Ort: Örnsköldsvik
Sön 14 jun 2020 20:07 Svara med citat
Att köra Golf MK8 är en trevlig upplevekse, det var alltså eSTI 1,5 liters motorn som jag körde med DSG-låda. Svarar bra i styrningen, trevlig även på mindre kurviga vägar. Dock inget speciellt, den gör vad man förväntar sig. Det enda jag inte har haft tillfälle att prova är omkörning på motorväg, blev inget tillfälle under helgen.När jag provade axningen utan omkörning tyckte jag att den var helt OK. Jag tror jag kommer att sakna (Vi kommer förmodligen att byta vår Tiguan vars leasing går ut till hösten till en Golf MK8) fysiska knappar, man bör tex vara två i bilen för att få till AC eller ställa in det innan körning, kan bli klurigt annars att få till på ett bra sätt. Dock tror jag att man lär sig det. Nya växelspaken kräver ingen längre inlärning, och samma med att P är en egen knapp. För den som är van att använda ACC mycket (Vilket jag är) kräver lite inlärning att trycka på rätt ställe då knapparna sitter lite längre in på ratten (Vilket det verkar göra i Nya Passaten också vad jag har sett). Dessutom var ratten tjockare än i min MK 7,5. Säkert också bara en vanesak. Just denna hade ingen backkamera så den kan jag inte kommentera

Allt som allt tror jag det kan bli en storsäljare även den här versionen, men den kräver tillvänjning