Forum - Golf 4 (98-04) - Torkare bak funkar inte?????

Mikeds
Kör: Golf 4 1,8 Ort: Östersund Medlem: 15 augusti 2007
Lör 22 nov 2008 11:26 Svara med citat
Någon som kan hjälpa mig med detta. Torkare på bakrutan funkar inte, Kan det vara nån säkring? Annars kanske man måste byta torkarmotor bak? Nån som vet om det är krångligt och ungefär vart den kan dra i väg prismässigt...
Gangsterkeps
Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås Medlem: 01 oktober 2008
Lör 22 nov 2008 18:39 Svara med citat
Mitt tips är att du börjar med att kolla säkringen som du själv skriver. Det är inte helt ovanligt på våran bilmodell att torkarmotorn för bakrutan går sönder.
Du kan själv ta bort plasten som sitter på bakluckan. Torkarmotorn sitter under denna. Plasten sitter med en skruv i vardera handtag. Dessutom sitter plasten fast med ett flertal clips. Själv har jag använt mig av en vanlig skruvmejsel för att bryta loss plasten. Den kan vara lite tjurig att få loss för vissa clips sitter hårt. Ta det lite försiktigt så går det nog bra.

När plasten väl är borta så ser man torkarmotorn. Du kan alltid pröva att mäta och se om det finns ström till den. Har inte själv monterat bort torkarmotorn men det borde inte vara så svårt att få loss den. Förmodligen är det bara att lossa torkararmen sen sitter den säkert i några skruvar på insidan. Är du i alla fall "lite" händig så fixar du det Very Happy

Tror nog att torkarmotorn bara finns att köpa på VAG-verkstad. Besökte själv Mekonomen för att köpa torkarmotor till vindrutan och då blev jag hänvisad till VAG.
En gissning är att en torkarmotor kostar cirka 1500:- Very Happy
Annars så finns ju alltid alternativet att kolla med en skrot om de har nån torkarmotor.

Lycka till!
mada72
Kör: Golf 4 VAR 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 21 april 2009
Tor 23 apr 2009 20:11 Svara med citat
Har liknande problem på min bil men det yttrar sig så att den går väldigt långsamt och idag hjälpte jag torkaren med handen då rörde den sig några ggr.

Har märkt att den blivit mer och mer långsam med tiden.
Vad skall man tro? Motorn antar jag?
nitr2ox
Donator 175 Kör: Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm Medlem: 07 maj 2008
Tor 23 apr 2009 20:30 Svara med citat
mada72 skrev:
Har liknande problem på min bil men det yttrar sig så att den går väldigt långsamt och idag hjälpte jag torkaren med handen då rörde den sig några ggr.

Har märkt att den blivit mer och mer långsam med tiden.
Vad skall man tro? Motorn antar jag?

Mina torkare i fram uppträdde så som du beskriver för att sedan helt sluta.
Problemet var att mekanismen hade kärvat fast (antagligen rost) vilket gjorde att det blev extra motstånd, tyvärr så gjorde även denna extra belastning att motorn brändes och la av helt.

Fick tag på en ny från skroten inkl. mekanism, bara att smacka dit med tre bultar så var det klart. 800:- för hela kalaset om jag minns rätt.

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Xzone
Kör: Golf 4 1,8 -99 Ort: Lund Medlem: 11 oktober 2008
Fre 24 apr 2009 21:02 Svara med citat
Min bakrutetorkare har också strulat. Det verkar till att vara ganska vanligt.
Jag plocka av locket som sitter över kuggarna till bakrutetorkaren (precis vid torkar motorn, locket sitter fast med 6-8st (kommer inte riktigt ihåg antalet) små torx-skruvar. När du plocket av locket så rengör ordentligt bland kuggarna, tex med tryckluft och 5-56. efter det så fettar du in allting och skruvar ihopa det igen. Min torkare blev som ny igen. Lycka till
Ålle
Kör: Ingen VW Ort: Malmö Medlem: 31 juli 2007
Sön 26 apr 2009 14:09 Svara med citat
Xzone. vad fettade du in det med?
nitr2ox
Donator 175 Kör: Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm Medlem: 07 maj 2008
Sön 26 apr 2009 14:13 Svara med citat
Ålle skrev:
Xzone. vad fettade du in det med?

Tror lithium fett borde funka?

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Sön 26 apr 2009 20:12 Svara med citat
nitr2ox skrev:
Tror lithium fett borde funka?

Vanligt hjullager fett funkar fint. Thumbs up

Lagar VW/Audi till bra priser.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Xzone
Kör: Golf 4 1,8 -99 Ort: Lund Medlem: 11 oktober 2008
Mån 27 apr 2009 20:25 Svara med citat
Jag annvände hjullager fett. Det funkar hur bra som, och det var det enda jag hade hemma Smile
Ålle
Tor 21 jul 2011 17:40 Svara med citat
Hej!

Istället för att starta en egen tråd så lånar jag denna lite så kanske fler kan få hjälp.

Min torkare bak har slutat funka. Jag misstänker elmotorn o ville kolla detta. Så jag började med att ta bort den svarta plasten på insidan av bakluckan. Det var inte det lättaste, men gick tillslut.

Bild

När plasten var borta såg man elmotorn tydligt.

Bild

Drog ut kontaktdonet ur elmotorn.

Bild

Som man kan se här

Bild

så finns det 4 stift på detta kontaktdon. Jag tog fram min multimeter o försökte mäta lite. Och ja, i 2 av dessa stift var det 12 V. Minns nu inte exakt i vilka. Men i vissa var det 12V o i vissa 0V. O nu till det konstiga. Oavsett var spaken var så var det samma spänning hela tiden i dessa stift. alltså borde inte spänningen sjunka till 0 V när spaken e i off? Eftersom jag inte kunde se nån skillnad i spänningen när spaken var i on eller off så kan jag ju inte avgöra om elmotorn e paj. Nån som vet?
Philip Thulin
Kör: Golf 4 1,6 16V -00 Ort: Norrköping Medlem: 02 juni 2011
Lör 23 jul 2011 20:44 Svara med citat
Det är alltid 12V konstant matning till torkarmotorn, detta för att den alltid skall återgå till nolläge när du stänger av torkarna. hade det inte funnits 12V konstant så hade torkaren stannat där den va precis när du stängde av torkarna.

De andra två stiften misstänker jag kortsluts när man slår på brytaren för att motorn ska påbörja sin cykel, eller jordas för att påbörja cykeln, jag tror iaf inte att det kommer 12V signal till motorn.

testa att mät i ohm-läge eller pip-läge mellan stiften och jord eller mellan varandra när du drar i spaken så kommer du säkert få fram något av värde.

Nissan Skyline R32 GTS-t
VW Golf IV
Ålle
Mån 25 jul 2011 0:07 Svara med citat
Tack för hjälpen. Ja jag har detta pip-läge på multimeter men vet ej vad det e för nåt eller vad det betyder. men ska testa o mäta motståndet mellan stiften både i onläge o offläge.
Philip Thulin
Kör: Golf 4 1,6 16V -00 Ort: Norrköping Medlem: 02 juni 2011
Mån 25 jul 2011 12:34 Svara med citat
Pip-läget är så du kan olla om det är förbindelse mellan två punkter, om du sätter multimetern i pipläge och håller mätprobarna mot varandra (kortsluter dem typ) så piper det, dvs det blir en sluten krets, det är en summer helt enkelt.

så mät mellan de två trådar du inte har 12V på, och slå på torkarna med spaken, om det piper då så är de två trådarna de som sparkar igång torkaren, och konstant-matningen är de som kör tillbaka torkaren till nolläge.

hade jag haft haynesmanualen till bilen så hade jag kunnat kolla i kretschemat exakt hur det är kopplat, för nu är det bara gissningar hehe Smile

Nissan Skyline R32 GTS-t
VW Golf IV
Ålle
Tis 26 jul 2011 0:59 Svara med citat
Tack alla för alla värdefulla tips. Nu har jag äntligen löst problemet Smile Efter mkt krångel så fick jag hjälp av en icke auktoriserad, men väldigt billig, verkstad på en bakgata att få av torkararmen.

Bild

O när väl det e gjort så var det inga problem att få bort elmotorn.

Bild

Testade elmotorn utanför bilen genom att koppla till ett vanligt 12V bilbatteri o den funkar utan problem. Stift 1 (eller om det var 4e) e det som gäller. 12V i dessa så funkar elmotorn. Jag mätte o jag hade 0V i dessa stift. Däremot hade jag 12V i stift 2 och 3. Jag kollade åter säkringar med dem var hela. Misstänkte reläet. Men fick ett tips att det kan vara ett kabelbrott. Fick syn på denna damask

Bild

Tittade närmare på den o kände lite på den. Jodå den var fylld med kablar.

Bild

Försiktigt med fingrarna pillade jag bort damasken. Liksom pillade ner den o såg många kablar o till min förskräckelse såg jag att en kabel var helt av. Det hade nöts av, av alla gånger man öppnar o stänger bakluckan. När man stänger luckan så tar damasken i gummilisten (som också syns på bilden) o trycks hårt mot denna. Jag fixade kabelbrotten o vips hade jag 12V i första stiftet (eller om det var 4e) o elmotorn funkar fint fint Very Happy hoppas tipsen o bilderna hjälper även andra i samma sits. Lycka till!
Bjulle2
Kör: Golf 4 GTI -99 Ort: Enköping Medlem: 10 maj 2011
Mån 09 apr 2012 8:54 Svara med citat
Använder mig av denna tråd!

Min bakre vindrutetorkare har strulat en period och jag har lagat den och sedan har den lagt av nästkommande vinter och nu har jag tröttnat på den och orkar inte lägga ner pengar på något så onödigt så jag tänker koppla bort den helt och hållet! Twisted Evil

Men nu till frågan, jag har sett andra golfar (Golf IV) som har tagit bort sin vindrutetorkare bak och har ett typ "lock" för torkarhålet. Så jag undrar om de går att köpa någonstans eller om det är något man får tillverka själv?
IamDavej
Kör: Scirocco GT -09 Ort: Helsingborg Medlem: 05 augusti 2011
Tor 12 apr 2012 10:28 Svara med citat
Min torkare bak sjöng sin sista vers (en väldigt gnisslig sådan) i helgen, en veckan innan besiktningen såklart.

Jag fick därför åka akut till verkstaden som sa att motorn var helt död p.g.a. vattenläckage som är rätt vanligt.

Ny motor och nya packningar gick på 2700 inklusive arbetet. Det är mycket pengar men förhoppningsvis håller det 10 år till! Dessutom sprutar den spolarvätska rakt på rutan nu istället för rakt på armen. Så jag fick en hel del för pengarna trotts allt.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Tor 12 apr 2012 12:51 Svara med citat
Ett vanligt fel är just att kablarna nöts av inne i dammasken, även splangen till spolarvätskan går sönder

detta fenomen sitter även i nya golflar...

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Bjulle2
Tor 12 apr 2012 12:54 Svara med citat
Mjo har lagat kablarna där redan en gång och även kablarna till bagageluckslåset.. så nu tänker jag säga Goodbye till torkarn bak! Men finns det något smidigt och snyggt man kan köpa för att täcka hålet där torkaren sitter?
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Tor 12 apr 2012 12:56 Svara med citat
Bjulle2 skrev:
Mjo har lagat kablarna där redan en gång och även kablarna till bagageluckslåset.. så nu tänker jag säga Goodbye till torkarn bak! Men finns det något smidigt och snyggt man kan köpa för att täcka hålet där torkaren sitter?

Det finns ett täcklock, tror de finns på VAG, annars ebay!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Bjulle2
Tor 12 apr 2012 12:57 Svara med citat
Ok, tackar! Wink
Bjulle2
Ons 25 apr 2012 15:50 Svara med citat
Btw, när man tar bort torkarmotorn (för gott) behöver man ta bort kabeln till den också eller räcker det att tejpa fast den där den är?
Hback
Kör: Golf 4 GTI Ort: Falun Medlem: 12 juni 2011
Ons 25 apr 2012 22:33 Svara med citat
Bjulle2 skrev:
Använder mig av denna tråd!

Min bakre vindrutetorkare har strulat en period och jag har lagat den och sedan har den lagt av nästkommande vinter och nu har jag tröttnat på den och orkar inte lägga ner pengar på något så onödigt så jag tänker koppla bort den helt och hållet! Twisted Evil

Men nu till frågan, jag har sett andra golfar (Golf IV) som har tagit bort sin vindrutetorkare bak och har ett typ "lock" för torkarhålet. Så jag undrar om de går att köpa någonstans eller om det är något man får tillverka själv?

Jag köppte en glassplugg från denna sida. Riktigt snabb leverans och hyffsade priser. http://www.gecleant.de/shop/glasstopfen-fuer-audi-vw-seat-skoda.html?p age=all

Jag gjorde så att jag tog bort säkringen och satt en skruv i slangen till vätskan!Smile sen lät jag bara de ligga kvar bakom inredningsplasten!Smile

/ Hampus
Bjulle2
Tor 26 apr 2012 5:55 Svara med citat
Aha, tack för tipset! Smile Okej, precis vad jag också gjorde Wink
davidd
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Båstad Medlem: 30 mars 2008
Lör 19 maj 2012 9:52 Svara med citat
Hej,

bakre torkaren har varit sönder i ett par år nu, så igårkväll satte jag igång med att ta bort den på riktigt.

Men hur tusan får jag bort spolarvätskeslangen som går till torkarenheten? Jag skruvade och drog utan resultat.

Och finns det en särskild säkring till den bakre torkare och spolning, så man kan inaktivera den på riktigt. Har denna säkring något särskilt nummer, så jag slipper leta?
Bjulle2
Lör 19 maj 2012 11:23 Svara med citat
Säkring finns det, kmr inte ihåg nr nu, men står i bilens handbok. Vätskeslangen lät jag sitta kvar dock, så den är jag inte säker på hur du tar bort helt. Smile
davidd
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Båstad Medlem: 30 mars 2008
Sön 20 maj 2012 14:00 Svara med citat
Bjulle2 skrev:
Säkring finns det, kmr inte ihåg nr nu, men står i bilens handbok. Vätskeslangen lät jag sitta kvar dock, så den är jag inte säker på hur du tar bort helt. Smile

Men jag vill ju få bort torkaraxeln som stickar ut från bakrutan, och den sitter ju fast i en stor klump innehållandes mekanik och motor osv. Och denna klump sitter fast med el och spolarvätskeslang.

Man måste väl få bort denna klump för att kunna få bort axeln som sticker ut?

Eller ska jag låta hela klumpen bara hänga kvar löst inne i bakluckan? Jag tror dock inte den får plats där.
tictic
Kör: Golf 4 GTI TDI Ort: Växjö Medlem: 06 juni 2012
Mån 18 jun 2012 18:22 Svara med citat
davidd skrev:
Men jag vill ju få bort torkaraxeln som stickar ut från bakrutan, och den sitter ju fast i en stor klump innehållandes mekanik och motor osv. Och denna klump sitter fast med el och spolarvätskeslang.

Man måste väl få bort denna klump för att kunna få bort axeln som sticker ut?

Eller ska jag låta hela klumpen bara hänga kvar löst inne i bakluckan? Jag tror dock inte den får plats där.

Kommer bli galen på att torkar motorn ligger i luckan och slår när du gasar bromsar svänger.. För att inte tala om när du öppnar och stänger luckan!!
Tarazi
Kör: Golf 5 1.6 Ort: Stockholm Medlem: 07 juli 2020
Tis 07 jul 2020 19:54 Svara med citat
Min torkare och spolarvätska fungerade inte i bak och mitt problem var att jag hade vinterdäcken i bakluckan som gjorde att luckan stack ut lite upptil / mitten. Den låstes nedtill men antar att det sitter någon sensor eller liknande som känner av att den inte är stängd ordentligt. Ett tips bara.