Forum - Golf 7 (13-19) - Försäkringsbolag?

Micbru
Golf 7 VII 1.4 TSI Ort: Göteborg
Lör 09 maj 2020 14:55 Svara med citat
Hallå.
Har precis köpte en Golf VII 1.4 TSI och ska välja försäkringsbolag.
Var har ni era Golfar försäkrade?
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 09 maj 2020 16:19 Svara med citat
Jag gick igenom i stort sett samtliga försäkringsbolag och valde Folksam pga av att de har bra nivå på sina självrisker.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Lör 09 maj 2020 17:06 Svara med citat
Har hoppat lite mellan men på dom senaste nya bilarna har det blivit märkesförsäkringen som IF tillhandahåller åt VW pga. självriskreduceringen på vagnskadan. På andra bilen som köptes begagnad så har vi bakat in den med IF för att få förmånligt pris och jämförbart skydd mot märkesförsäkringen förutom vagnskadan såklart.
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Lör 09 maj 2020 17:11 Svara med citat
Som anekdot kan jag även berätta att IF hjälpte oss otroligt mycket när jag blev sjuk utomlands och lokala vården inte hade kompetens nog att hjälpa till (liten ö utan riktig sjukvård) så ordnade dom allt så jag och sambon kom hem till säkerheten. Det är när skiten träffar fläkten man verkligen vill ha hjälpen och det fick vi väldigt snabbt och tryggt via IF när det hände.

Således har dom mig som kund långsiktigt, om nu inget extremt dåligt händer då.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 09 maj 2020 18:32 Svara med citat
Micbru skrev:
Hallå.
Har precis köpte en Golf VII 1.4 TSI och ska välja försäkringsbolag.
Var har ni era Golfar försäkrade?

Det är väldigt individuellt pga av många faktoret som din ålder, var du bor, garage, om du har fler försäkringar i bolaget (mer rabatt), skadefria år, mm mm. Så det går tyvärr inte att jämföra med någon annans premie.

Som var på din fråga: Länsförsäkringar.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Lör 09 maj 2020 20:32 Svara med citat
Tidigare så var Länsförsäkringar billigast på halvförsäkring för mig och Trygg Hansa billigast på helförsäkring. Men p.g.a. andra rabatter så har jag Länsförsäkringar trots att jag har helförsäkring på bilen.

Och som den här tråden visar så skiljer det så mycket mellan olika bolag beroende på vem du är och var du bor så det är hopplöst att jämföra, du måste själv undersöka vad som blir billigast för just dig.
cardazio
Golf 7 Ort: Stockholm
Lör 09 maj 2020 23:34 Svara med citat
Valde Länsförsäkringar då det var vettigt med tanke på övriga försäkringar, men denna sidan gav rätt bra överblick (enkelt att jämföra vad du får för pengarna):

https://www.konsumenternas.se/forsakring/fordon/om-bilforsakringar/jam for-bilforsakringar
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 10 maj 2020 9:38 Svara med citat
Vi bytte till Svedea förra året dels pga lägre pris än Länsförsäkringar och upp till 1500 mil för det lägre priset istället för de 1000milen som ingick i Länets.
Tyvärr så känns Svedea inte riktigt ärliga så det har blivit byte tillbaka till Länet igen, det som jag reagerade emot är att Svedea ansåg att det skulle behålla hela den innestående premien när vi ställde av bilarna vid vår årliga utlandsvistelse och det skulle då bli ca 8 månader som man skulle hålla inne dessa pengar.
Inte ok för mej.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Sön 10 maj 2020 14:48 Svara med citat
En fördel med märkesförsäkringen är att du har maskinskadeförsäkringen upp till 15tusen mil. Dem flesta andra försäkringsbolag slutar täcka maskinskada vid 10tusen mil.
Skulle man råka ut för ett dyrt haveri är det ju värt en hel del.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Sön 21 jun 2020 18:58 Svara med citat
Jämförde min egna försäkring (Folksam) med Volkswagens egna.
Premie:
Folksam : 6400kr/år (hel, stor bil)
Volkswagen : 10400kr/år (hel, stor bilextra)

Det absolut viktigaste momentet för mig när jag väljer försäkring är självrisken för maskinskada. Om premien skiljer en tusenlapp eller två är helt oväsentligt för om bilen går sönder (vilket den gör förr eller senare) så vill jag veta på förhand att jag inte kommer bli ruinerad. Självrisker för vagnskada, trafik osv. brukar inte skilja sig så mycket mellan bolagen, men maskinskadan som täcker motor/låda/AC osv. är den i särklass avgörande faktorn, vilket dom flesta förvånande nog bortser ifrån.

Självrisk vid maskinskada:
Folksam : 750kr upp till 8000 mil sedan 1500kr till 10år/15000 mil.
Volkswagen : 0-6000 mil 3000kr, 6001-10000 mil 5000kr, 10001-15000 mil 8000kr.

Min tidigare bil som jag ägde i 8 år bytte jag tex. AC-magnet på kompressor, torkfilter mm. vid 5000 mil, kostnad 750kr, reparationen skulle kostat 8000kr annars. Vid 7800 mil byttes hela AC-kompressorn och lite annat, kostnad 300kr (avstod hyrbil 3dgr vilket reducerade självrisken med 450kr), reparationen skulle kostat 13000kr.
Andrabilen (Volvo V40-17) fick ny kondensor mm. för nån månad sedan, kostade 750kr, reparationen skulle kostat 7000kr.

Dom allra flesta bolagen idag har 10år/15000mil som max begränsning i maskinskadedelen. Men som sagt, kolla självrisken för det kan skilja en hel del mellan bolagen. Jag kikade tex. på Volvia för andrabilen. Premiesättningen var tom. några 100-lappar bättre än Folksams. Men när jag fick se självrisken på maskinskada så blev det tack o hej. Man tillämpar nån minsta nivå och nån procentsats som är helt vansinnig!
Det låter ju riktigt spännande att åka på ett motorras med byte som följd på 70000 och man får betala 24500 själv. Med Folksam stannar det vid 1500kr.
Volvia:
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 22 jun 2020 20:41 Svara med citat
Bra skrivet Don Tomaso!

Håller med att man absolut ska titta på självriskkostnaden pch inte bara på priset för hela försäkringen!

På min gamla golf 7:a byttes heka Haldex systemet efter två år till en kostnad av 35.000:-. Jag hade då en företagsförsäkring hos Trygg Hansa, självrisk 40%. Bråkade med VW som gick in med hälften.

Efter ca 2.5 år gick en turbotrycksgivare sönder, kostade 3500, ingen ide att ta det på försäkringen.

9.000 mil nytt dubbelmassesvänghjul och hela kopplingspaketet. Ytterligare 35.000:- men nu 60% självrisk. Bråkade med VW som gick in med hälften.

Har också bytt 2 framrutor med dyra självrisker.

Detta var ju firmabil förstås men bara som exempel på att bilar faktiskt går sönder...

Idag har jag min Tiguan hos Folksam. Valde försäkring "stor" som har 750:- i självrisk för både glas och maskinskada. Bytte i våras från VW märkesförsäkring vars självrisker var sjukt dyrare. Ordnade en sprucken framruta för några månder sedan. Skulle kostat 1800 med märkesförsäkring, nu bara 750.

Per år kostar tiggyn 8050:- helår/helförsäkring. En tusing har jag redan sparat...
Dangolf
Golf 7 SC -19 Ort: Utomlands
Tis 07 jul 2020 13:23 Svara med citat
Angående Folksam får jag dessa självrisker när jag kollar på min bil, 1500kr på maskin och glas.

Grundsjälvrisk 750 kr (glasruteskador, rättsskydd och maskin & elektronik från 1500 kr)
Maskin och elektronik Personbil privatägd 1 500 kr – höjs till 3 000 kr om bilen körts mer än 10 000 mil

VW • 0-6 000 mil, självrisk 3 000 kr • 6 001-10 000 mil, självrisk 5 000 kr • 10 001-15 000 mil, självrisk 8 000 k
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 07 jul 2020 17:23 Svara med citat
Har du valt Folksam "stor" då?
Dangolf
Golf 7 SC -19 Ort: Utomlands
Tis 07 jul 2020 20:42 Svara med citat
Ja, det är "stor".
eddiw
Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping
Tor 20 aug 2020 13:05 Svara med citat
Masi skrev:
En fördel med märkesförsäkringen är att du har maskinskadeförsäkringen upp till 15tusen mil. Dem flesta andra försäkringsbolag slutar täcka maskinskada vid 10tusen mil.
Skulle man råka ut för ett dyrt haveri är det ju värt en hel del.
/Mats


Det här funderar jag på också. Jag kollade med Länsförsäkringar och dom är ju klart billigast för mig, med råge till och med. Min bil har rätt många tusen mil kvar till både 10 och 15000 mil. Men kan man ta ett billigare försäkring nu fram till bilen gått 10000 mil och sedan byta till märkesförsäkringen när bilen gått 10k mil och då få maskinskadegarantin utökad till 15000 mil?
Eller måste man ha haft märkesförsäkringen hela vägen? Iofs omöjligt för mig med tanke på att jag inte ägt bilen sedan ny.. Men den är alltid servad på volkswagen-verkstad och enligt intervallen.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 20 aug 2020 13:13 Svara med citat
eddiw skrev:
Det här funderar jag på också. Jag kollade med Länsförsäkringar och dom är ju klart billigast för mig, med råge till och med. Min bil har rätt många tusen mil kvar till både 10 och 15000 mil. Men kan man ta ett billigare försäkring nu fram till bilen gått 10000 mil och sedan byta till märkesförsäkringen när bilen gått 10k mil och då få maskinskadegarantin utökad till 15000 mil?
Eller måste man ha haft märkesförsäkringen hela vägen? Iofs omöjligt för mig med tanke på att jag inte ägt bilen sedan ny.. Men den är alltid servad på volkswagen-verkstad och enligt intervallen.

Bara att byta bolag, inga problem med det. En bil har ju oftast hunnit byta ägare både en och två gånger vid 10tusen mil.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 20 aug 2020 13:15 Svara med citat
eddiw skrev:
Det här funderar jag på också. Jag kollade med Länsförsäkringar och dom är ju klart billigast för mig, med råge till och med. Min bil har rätt många tusen mil kvar till både 10 och 15000 mil. Men kan man ta ett billigare försäkring nu fram till bilen gått 10000 mil och sedan byta till märkesförsäkringen när bilen gått 10k mil och då få maskinskadegarantin utökad till 15000 mil?
Eller måste man ha haft märkesförsäkringen hela vägen? Iofs omöjligt för mig med tanke på att jag inte ägt bilen sedan ny.. Men den är alltid servad på volkswagen-verkstad och enligt intervallen.

Kolla med bolaget vad de säger om det finns något krav på mil eller övrigt. Är väldigt individuellt, så går säker att förhandla fram något bra. Misstänker att premien kan bli rättså hög om man byter till märkesförsäkring när bilen gått närmare 10 000 mil.
eddiw
Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping
Tor 20 aug 2020 13:27 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kolla med bolaget vad de säger om det finns något krav på mil eller övrigt. Är väldigt individuellt, så går säker att förhandla fram något bra. Misstänker att premien kan bli rättså hög om man byter till märkesförsäkring när bilen gått närmare 10 000 mil.


Hehe ja den känns väldigt hög redan nu på märkesförsäkringen :p
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 20 aug 2020 13:39 Svara med citat
eddiw skrev:
Hehe ja den känns väldigt hög redan nu på märkesförsäkringen :p

Det kan skilja rätt mycket beroende på vad man har för förutsättningar. När jag åkte Audi A6 var märkesförsäkringen rätt mycket dyrare än vanliga IF och jag sålde bilen bilen innan 10tusen mil.
När jag sedan skaffade Alltracken var förhållandet det omvända. Märkesförsäkringen är nu billigare än vanliga IF.
Lite lustigt då det är samma bolag i botten.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
eddiw
Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping
Tor 20 aug 2020 15:07 Svara med citat
När jag läst i tråden här verkar det som man ska spana in Folksam lite då dom verkar har schyssta självrisker samtidigt som dom har 10år/15000 mil maskinskada precis som märkesförsäkringen hos IF?
Länsförsäkringar har 8år/12000 mil.. Det är ju lite sämre. Nu är det förvisso långt kvar till min gått 12000 mil eller är 8 år. Troligen har jag inte kvar bilen då..
Emse
Golf 7 1.2 tsi - 14 Ort: Västerås
Sön 23 aug 2020 10:30 Svara med citat
eddiw skrev:
När jag läst i tråden här verkar det som man ska spana in Folksam lite då dom verkar har schyssta självrisker samtidigt som dom har 10år/15000 mil maskinskada precis som märkesförsäkringen hos IF?
Länsförsäkringar har 8år/12000 mil.. Det är ju lite sämre. Nu är det förvisso långt kvar till min gått 12000 mil eller är 8 år. Troligen har jag inte kvar bilen då..


Är det verkligen 10 år i märkesförsäkringens maskinskadedel Vad jag kan se är det 8 år. Men jag kanske läser fel eller fattar fel? Think[gallery][/gallery]
eddiw
Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping
Tis 25 aug 2020 14:13 Svara med citat
Emse skrev:
Är det verkligen 10 år i märkesförsäkringens maskinskadedel Vad jag kan se är det 8 år. Men jag kanske läser fel eller fattar fel? Think[gallery][/gallery]


Nej nu blev jag osäker.. Kan inte hitta det just nu, men många andra har sagt att det är 10 år / 15000 mil, det som infaller först.
Hos Folksam fick jag ringa och dubbelkolla vad som gällde, för i villkoren står det 8 år / 12000 mil, men när jag slår på min bil får jag 10 år / 15000 mil och det beror lite på bilmodell sa dom, men att min stämmer att det är 10 år / 15000 mil.

Kanske är något liknande hos Volkswagens egna. Jag kan tyvärr inte slå där just nu, för den säger att jag redan har en försäkring där. Jag fick en tillfällig försäkring där från firman jag köpte ifrån, men har tecknat en egen i Folksam nu.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 25 aug 2020 17:32 Svara med citat
Väljer du Folksams stora försäkring är det 10 år
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 25 aug 2020 17:36 Svara med citat
Maskin- och elektronikskador upp till 10 år eller 12 000 mil, för personbil

Kopierat från folksams vilkor för helförsäkring "stor"
eddiw
Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping
Ons 26 aug 2020 9:11 Svara med citat
Mranderz skrev:
Maskin- och elektronikskador upp till 10 år eller 12 000 mil, för personbil

Kopierat från folksams vilkor för helförsäkring "stor"


Du kan inte kolla på den, utan du får kolla på Folksam försäkring för Volkswagen. Där är det 10 år 15000 mil.
Jag har dubbelkollat (pratat med dom 2 gånger då det skiftar lite här och där på sidan) detta med deras kundtjänst. Det är olika för olika märken.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 26 aug 2020 11:08 Svara med citat
Helt rätt. Går man in och tittar på deras märkesförsäkring för Volkswagen står det i klartext "Tio år 15000 mil"

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 26 aug 2020 18:04 Svara med citat
Märkligt. Jag har en Volkswagen och i mitt försäkringspapper från Folksam står också "försäkring för volkswagen" men lustigt nog står där 8 år 15.000 mil...är det då också olika beroende på modell? Läser försäkringsbeskedet för min tiguan.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 26 aug 2020 18:36 Svara med citat
Loggade in på "mina sidor" på folksam.se och ser där tydligt mina vilkor. Där står mycket riktigt 10 år, 15000 mil.

Följande självrisker: glas: 750 kronor.
Maskin/elektronik: 750/1500 kronor (1500 om bilen gått mer än 10.000 mil)
Brand/stöld/räddning/kupeskada/nyckelförlust/feltankning: 750 kronor
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 26 aug 2020 18:47 Svara med citat
När jag läser igenom vilkoren ser jag också att maskin/elektronik är väldigt heltäckande!

Motor och styrelektronik
Startmotor inkl start stopp system
Turbo, laddluftkylare inkl styrsystem
System för avgasrening inkl dpf filter, adblue och dess styrsystem
Bränslesystem inkl insprutning och dess reglerfunktion, tankarmatur och givare.
Tändsystem med reglerfunktion
Tändlås
Motorns kylsystem inkl oljekyl och värmeelement
Kupevärmare (men inte fjärrsändare)
Air condition

Kraftöverföring, växellåda inkl lameller på dsg låda, styrelektronik, mecatronic samt reglage
Drivaxlar, hjullager

Elektriska kablar
Generator
Elektronikmodul inkl elcentral med säkringsdosa
Färddator, farthållare
Kombiinstrument
Stöldskydd
Centrallås
Informations och navigationsinstrument
Stolsvärme
Motor till fönsterhiss, taklucka, cab o baklucka
Torkarmotorer
Regnsensor

Servosystem för broms inkl huvudcylinder
Styr o reglersystem för abs
Styrservo
Styrväxel

Airbags inkl givare o sensor
Säkerhetsbälten inkl påminnare o sträckare
Autobromsfunktion, kollisionsvarningssystem
Antisladd, antispinnsystem samt elektronik
Lineasist och sideasist inkl sensorer
Parkasist inkl kamera och sensorer
Styrenhet till led strålkastare
Reglermotorer till adaptiva strålkastare



Wow! Jag e safe 6 år till!
eddiw
Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping
Ons 26 aug 2020 19:36 Svara med citat
Mranderz skrev:
Loggade in på "mina sidor" på folksam.se och ser där tydligt mina vilkor. Där står mycket riktigt 10 år, 15000 mil.

Följande självrisker: glas: 750 kronor.
Maskin/elektronik: 750/1500 kronor (1500 om bilen gått mer än 10.000 mil)
Brand/stöld/räddning/kupeskada/nyckelförlust/feltankning: 750 kronor


Ja, det är skitrörigt på deras sida. När jag fick hem mina papper stod det också 8 år / 15000 mil och ringde direkt och påtalade detta och han i luren ursäktade sig lite att det var så rörigt på sidan och i pappren.
Men han bekräftade (åter igen) att det är 10 år och 15000 mil. Sjukt att dom inte kan hålla ordning på en sån sak.
Men bra iaf att det är 10 år / 15000 mil som gäller Smile
Sida 1, 2  >