Forum - Volkswagen Passat - Höger baklykta lyser trots att tändningen är av

Mariaco
Kör: Passat 7 Alltrack Ort: Stockholm Medlem: 08 juli 2020
Ons 08 jul 2020 20:19 Svara med citat
Bilsnillen! Vad kan vara felet när höger baklykta inte släcks på min passat alltrack-15? Dessutom pingar det när man kör, som om bagageluckan inte skulle vara stängd. Överlag beter sig bagageluckan inte som den ska. Den öppnar sig inte fullt o försöker stänga lite närsom. Någon som har nåt förslag på vad som kan vara fel? Kan batteriet ladda ur pga detta? Är ute på vischan så det vore olägligt. Frustration!
Kentakungen
Kör: Passat 7 Alltrack Ort: Nyköping Medlem: 15 mars 2019
Ons 08 jul 2020 20:25 Svara med citat
Spolarslangen av i genomföringen till bakluckan?
Mariaco
Kör: Passat 7 Alltrack Ort: Stockholm Medlem: 08 juli 2020
Ons 08 jul 2020 20:40 Svara med citat
Tack för snabbt svar! Jo, det kan det kanske vara men spolarfunktionen funkar bra både fram o bak. Om slangen vore av el punkterad så borde den väl inte funka el?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Ons 08 jul 2020 20:58 Svara med citat
Jo spolningen bak kan fungera ändå.

Spola länge på bakrutan, efter ett tag så kollar du bak på innertaket höger bak eller vid handtaget på höger sida för att fälla baksätet.

Droppar de spolarvätska eller blir missfärgat i taket = bara byta komplett kablage ut höger bak inkl spolarslang.

Rätt vanligt fel på dessa passater.

Antar du har elbaklucka efter att ha läst din text och den brukar spöka rätt bra om de blir överledning i kontakten till kablaget mellan höger bak och bakluckan..

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Kentakungen
Kör: Passat 7 Alltrack Ort: Nyköping Medlem: 15 mars 2019
Ons 08 jul 2020 21:00 Svara med citat
För mig rann det ner åt båda håll längs kabelstammen och det blev lite smådyrt med nya kontaktstycken, kablar och kabelhärva till bakluckan, ny backkamera enhet och knappen på luckan. Men för mig var det blött när man tog ner inredningen vid hjulhuset och bakluckan. VW verkstaden bytte grejerna. Det blev svårt att köpa allt löst. För mig så försvann först backkameran. Sen gick larmet mitt i natten sen indikerade bakluckan öppet på morgonen. En bekant hade samma läckage men då lyste bakljuset.