Forum - Golf 4 (98-04) - Stoppa Läckage??

Zeta007
Kör: Golf 4 1.6 -00 Ort: Karlstad Medlem: 29 december 2011
Ons 20 jun 2012 0:37 Svara med citat
Det e så att kylaren läcker på sidan, det läcker inte så mycket för var 3:dje vecka typ så fyller jag 1dl så e d på max igen.

Min fråga e vad e det bästa metoden för att stoppa läckage i kylaren, förutom att byta den, men det tänker jag göra senare tillfälle när den läcker mer. ska jag köra på biltemas grejer eller har hört att autoexperten har en bra vätska som stoppar läckage...

ska man ha bilen igång när man fyller på den vätskan och hur mycket ska man hälla i . hela innehållet eller??

tacksam för svar
Petrolhead
Kör: Golf 2 GT-85 Ort: Västerås Medlem: 28 januari 2008
Ons 20 jun 2012 18:37 Svara med citat
Jag annvände kylartätning som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på som jag köpte på mekonomen i morsans peugeot 306,de blev tätt o har inte läckt en droppe sen dess.De va 2-3 år sen.

Jag rullar.
oliven
Kör: Golf 4 1,6 16v Variant -01 Ort: Västerås Medlem: 10 juli 2011
Ons 20 jun 2012 19:14 Svara med citat
Problemet med dessa tätningsmedel är att det kan bli tätt på andra ställen där inte ska vara det. Värmepaketet t.ex. så det är på egen risk.

Bil: VW Golf 1,6 16v Variant -01
www.conrit.se Fräsning och svarvning
www.facebook.com/conrit
Zeta007
Kör: Golf 4 1.6 -00 Ort: Karlstad Medlem: 29 december 2011
Ons 20 jun 2012 19:51 Svara med citat
Tackar för svaren:)

får se va jag gör , som du säger att medlet kan täta till andra ställen som den inte borde , va på biltema o där står det att ingen skada till kylsystemet orsakas av kylcementen, som den heter. sen står det att häll i halva flaskan om du har under 8,5 liter kylsystem....

Såå min fråga e va har en golf 4 1.6 sr akl motor, kollade i alla jävla papper teknisk data service osv stod inget om hur stor kylsystemet va. tacksam för svar
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Fre 22 jun 2012 2:05 Svara med citat
Byt kylaren bara!

Sånna där biltema håller inte och förstör bara

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
KINGEN
Kör: Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik Medlem: 15 januari 2010
Ons 02 okt 2013 9:24 Svara med citat
Jag slog i kylarcement i början av sommaren och nu har nog min kylare gett upp efter att det börjat läcka igen så det blir byte. Fick höra av en arbetskompis att kylarcement kan sätta igen värmepaketet så det är nog på egen risk att man slår i det. Är det vanligt att kylarna brukar ge med sig nere i hörnen på mk4? Smile
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 02 okt 2013 9:44 Svara med citat
KINGEN skrev:
Jag slog i kylarcement i början av sommaren och nu har nog min kylare gett upp efter att det börjat läcka igen så det blir byte. Fick höra av en arbetskompis att kylarcement kan sätta igen värmepaketet så det är nog på egen risk att man slår i det. Är det vanligt att kylarna brukar ge med sig nere i hörnen på mk4? Smile

Det är ju inte helt ovanligt om man läser på ett forum att i vår/försommar läsa om folk som har läckage på kylsystemen frågar vilket antiläckmedel som är bäst...
Helt ignorerar råden att byta det som är trasigt istället.

Sedan på hösten läser man inlägg i stil med "Min värme fungerar inte" Very Happy

Ytterligare någon vecka senare läser man inlägg "Hur byter man värmepaket" och på för många modeller måste typ instrumentbräda och halva inredningen ut och då blir det verkstad och 4ggr så dyrt som att bytt kylaren från början.

Nu kan det ju vara en ren slump i alla lästa fall, men enda gången jag skulle överväga kylarcement är under en resa och det inte hinns med att byta kylare före färjan går etc.
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Ons 02 okt 2013 22:32 Svara med citat
Moderna kylartätningsmedel är ingen fara med att dom sätter igen värmepaket. Jag har använt produkter jag köpt på OK, typ om det var STP lr vad det var. Funkar fint.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 02 okt 2013 23:15 Svara med citat
Lars158 skrev:
Moderna kylartätningsmedel är ingen fara med att dom sätter igen värmepaket. Jag har använt produkter jag köpt på OK, typ om det var STP lr vad det var. Funkar fint.

Och även med moderna produkter får många konstiga problem, i alla tider har det hetat från fabrikanterna att de inte sätter igen tex värmepaket men sanningen är en annan.

Innan man häller i skiten bör man ha fått klart för sig vad det kostar att byta värmepaketet, om man inte själv vill riva ur hela inredningen.
För kylaren blir det nog byte på snart i alla fall när det börjat läcka.
KINGEN
Lör 05 okt 2013 9:40 Svara med citat
Drog en förhastad slutsats och har kollat nogare med bilen på en billyft och det verkar läcka bak på motorn nånstans. Återkommer när jag vet bättre då polarn som är mekaniker hjälper mig. Har gjort en motortvätt så vi ska se bättre, kan vara så att det läcker kring termostathuset.
KINGEN
Ons 16 okt 2013 11:33 Svara med citat
Det läcker uppe vid sidan av toppen, mot växellådan sett. Vid nån plast som polarn tror är ett termostathus. Övre kylarslangen går dit. Däremot vet jag inte om det finns en till termostat då han nämnde nåt om en på framsidan av motorn, men kanske inte på just min. Har är bilmekaniker och kan mkt mer än jag men även han kan ha fel. Smile
dobbelina
Kör: Golf 4 1.6 -2002 Ort: Stockholm Medlem: 18 juli 2020
Lör 18 jul 2020 21:30 Svara med citat
Hej kära VW ägare!

Började droppa från kylaren på min 1.6 (1J1) årsmodell 2002 med AC
Såg då att det droppade från ett rostigt hörn på kylaren,(se bild)
Bild
Efter att ha googlat lite verkar kylarcement inte vara någon bra lösning,
så jag beställde en ny och fick den skitbilligt, (400:- inklusive frakt)
https://www.bildelaronline24.se/stark/7587153
Tänkte beställa en annan som var nedsatt i pris, men då den var slut i lager fick
jag ovanstående för samma kostnad som ersättning.
Hoppas den passar, om inte lämna gärna en kommentar. Very Happy