Forum - Golf 5 (04-08) - VW Golf -08 TSI Sport 140. Konstigt ljud från motorhuven

mg
Kör: Golf 5 TSI Sport 140 Ort: Stockholm Medlem: 30 juli 2020
Tor 30 jul 2020 14:01 Svara med citat
Hej,

Jag har haft min VS Golf TSI Sport 140 i snart 4 månader. Under den första månaden uppkom detta ljud ett par enstaka gånger. Den senaste veckan har detta ljud kommit varje tillfälle jag kört bilen (2-3 ggr per dag).

Först trodde jag att det var motorfläkten som lät, där något blad satt lite löst och slog i något då jag inte tyckte att ljudet ökade i riktigt samma takt som motorns varvtal, men nu är jag osäker. Det är ett något vibrerande/oscillerande, eller ett fläktblad som sitter löst och slår i en kant, som påmminer väldigt mycket om ljudet från denna video: vid 1:20.

Vet inte riktigt ifall detta är tillämpbart på min bil då jag har en kamkedja som byttes för 1 år sedan (vet inte riktigt varför den byttes, men men).

Någon som har varit med om något liknande? Eller borde jag bita i det sura äpplet och pröjsa minst 2000kr för att VW ska kika på det?

Mikael
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Fre 31 jul 2020 9:49 Svara med citat
Du kan ju kolla frijhulskoppling på din generator . Är inte säker på om just din bil har frihjulskoppling men det märker du .

Här är en video där han förklarar lite om frihjulskopplingen på generatorn . I slutet visar han hur en fungerande frihjulskoppling ska vara .