Forum - Golf 6 (09-13) - Läcker kylarvätska

henrik4545
Kör: Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult Medlem: 22 december 2011
Sön 19 jul 2020 9:48 Svara med citat
Hej!
Lite problem
Min älskade golf har börjat läcka kylarvätska, lite dålig tajming precis i semestertider när de mesta är ur led.
Är ingen duktig skruvare men kanske skulle försöka göra något åt det själv. Verkstäder jag pratat med har 3-4 veckors väntetid. Lite länge o vänta
De som ställer till det lite extra är att sambons bil har ett hjullager som är på gång så de hade varit trevligt om man kunde fixa läckaget så vi har en fungerande bil i sommar.

Det känns som båda kylarslangarna är täta, kan det vara expansionskärlet som spruckit. Fyllde på ny vätska när bilen varnade för låg nivå o hann köra 5 mil tills de va lågt igen.
När jag kikar neråt så ser det blött ut längre ner på länkarm o hjulaxel.
Finns det något annat där neråt som det kan vara?
Är det farligt o köra med bilen så här? Ingen röd lampa som tänts, bara blinkar rött och varnar för låg nivå, tempmätaren ligger på rätt nivå.
Tacksam för all hjälp!
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 19 jul 2020 11:00 Svara med citat
Ganska stor mäng kylarvästa som läcker, risken är att motorn går torr på/för lite kylarvästksa och skadas, så det bästa är nog att låta kärran stå till den kan fixas,

vatten-pumpen ? om svaret är ja så är det kanske läge att göra kamremsservice

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 19 jul 2020 11:11 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Hej!
Lite problem
Min älskade golf har börjat läcka kylarvätska, lite dålig tajming precis i semestertider när de mesta är ur led.
Är ingen duktig skruvare men kanske skulle försöka göra något åt det själv. Verkstäder jag pratat med har 3-4 veckors väntetid. Lite länge o vänta
De som ställer till det lite extra är att sambons bil har ett hjullager som är på gång så de hade varit trevligt om man kunde fixa läckaget så vi har en fungerande bil i sommar.

Det känns som båda kylarslangarna är täta, kan det vara expansionskärlet som spruckit. Fyllde på ny vätska när bilen varnade för låg nivå o hann köra 5 mil tills de va lågt igen.
När jag kikar neråt så ser det blött ut längre ner på länkarm o hjulaxel.
Finns det något annat där neråt som det kan vara?
Är det farligt o köra med bilen så här? Ingen röd lampa som tänts, bara blinkar rött och varnar för låg nivå, tempmätaren ligger på rätt nivå.
Tacksam för all hjälp!

Ja, som a128 skriver, måste fixas direkt. Annars har du snart en kass motor, då kan du bärga bilen till skroten.
a128
Sön 19 jul 2020 11:16 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ja, som a128 skriver, måste fixas direkt. Annars har du snart en kass motor, då kan du bärga bilen till skroten.

så drastiskt är det nog inte, borde vara säljbar som rep-objekt till Ukraina i såfall
Smile

FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 19 jul 2020 11:27 Svara med citat
Känns väldigt riskabelt att köra som du gör nu med att fylla på kylarvätska hela tiden. Risken är att du kör lite för länge någon gång och då är det skroten nästa för kärran.

Verkar som du kör när den blinkar rött för låg nivå? Verkar VÄLDIGT farligt. Ska du köra någon över huvud taget så ska du se till att ha rätt nivå. Sen sluta köra när den varnar för låg nivå och fylla på. Så i praktiken betyder det väldigt små sträckor för dig eftersom det är svårt att fylla på bilen när den är varm.

Risken när du kör som du gör nu är att du tänjer på gränserna hela tiden och tänker "lite* längre går det denna gången. Men till slut står du med en värdelös motor.
henrik4545
Sön 19 jul 2020 14:59 Svara med citat
Hej
Tar det här på allvar, de 5 milen jag kört va hem ifrån där felet uppstod o lugn körning.
Sen dess har jag bara kört den till min gård där jag har ett garage att vara på ifall jag kan lösa det själv. Bara 7 km bort
Har inte tänkt köra mer med den. Lyckades få låna bil av en granne så golfen får stå

A128 Vattenpumpen om den är trasig gör det att de läcker?
candyweiss
Sön 19 jul 2020 15:52 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Hej
Tar det här på allvar, de 5 milen jag kört va hem ifrån där felet uppstod o lugn körning.
Sen dess har jag bara kört den till min gård där jag har ett garage att vara på ifall jag kan lösa det själv. Bara 7 km bort
Har inte tänkt köra mer med den. Lyckades få låna bil av en granne så golfen får stå

A128 Vattenpumpen om den är trasig gör det att de läcker?

Ja.
henrik4545
Sön 19 jul 2020 22:32 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ja.

Okej, nu har jag inte bilen framför mig men sitter vattenpump på vänster sida om motorn så ligger de ju nära till hands att det är pumpen som gett upp
Det är blött nere på länkarmens inre del och nåt stag där nere om man tittar uppifrån.
Det är torrt uppe vid expansionskärlet och slangarna.
Inge vidare om de är pumpen, de är väl likabra o byta kamrem samtidigt? De ska göras om ca 4000 mil.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Mån 20 jul 2020 0:53 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Okej, nu har jag inte bilen framför mig men sitter vattenpump på vänster sida om motorn så ligger de ju nära till hands att det är pumpen som gett upp
Det är blött nere på länkarmens inre del och nåt stag där nere om man tittar uppifrån.
Det är torrt uppe vid expansionskärlet och slangarna.
Inge vidare om de är pumpen, de är väl likabra o byta kamrem samtidigt? De ska göras om ca 4000 mil.

Vattenpumpen sitter på höger sida av bilen. Fast vänster om du står framför den. Du byter INTE bara pumpen utan allt annat med. Ett jävla jobb att byta det. På min bild ser du varför du inte byter allt annat med Very Happy . Pumpen är där jag satt den röda pilen. Men först får du ju ta reda på om det verkligen är pumpen som läcker.

Bild
henrik4545
Mån 20 jul 2020 5:32 Svara med citat
FRS05 skrev:
Vattenpumpen sitter på höger sida av bilen. Fast vänster om du står framför den. Du byter INTE bara pumpen utan allt annat med. Ett jävla jobb att byta det. På min bild ser du varför du inte byter allt annat med Very Happy . Pumpen är där jag satt den röda pilen. Men först får du ju ta reda på om det verkligen är pumpen som läcker.

Bild

Förstår, hoppas verkligen inte att det är vattenpumpen. Känns som det är ett jobb som man inte ger till vem som helst utan märkesverkstan om det nu är så illa.
Nåt bra sätt att kolla om det är pumpen? (Kanske dum fråga men de här, men är amatör på området som gärna lär mig lite hur de fungerar. )
candyweiss
Mån 20 jul 2020 6:55 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Förstår, hoppas verkligen inte att det är vattenpumpen. Känns som det är ett jobb som man inte ger till vem som helst utan märkesverkstan om det nu är så illa.
Nåt bra sätt att kolla om det är pumpen? (Kanske dum fråga men de här, men är amatör på området som gärna lär mig lite hur de fungerar. )

Hur långt har bilen gått?
henrik4545
Mån 20 jul 2020 8:00 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur långt har bilen gått?

Den har gått 17000 mil. Byte av kamrem vattenpump enligt servicebok vid 21000 mil
candyweiss
Mån 20 jul 2020 8:58 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Den har gått 17000 mil. Byte av kamrem vattenpump enligt servicebok vid 21000 mil

Är det oavsett ålder? Eller det är 8, 10 eller 12 år?
a128
Mån 20 jul 2020 10:41 Svara med citat
Bildelaronlione24 har prylarna om det skulle vara aktuellt:
https://www.bildelaronline24.se/ina/7026492
https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-vi-5k1/31340/10553/vattenpumpa r-kamremssats

Very Happy

henrik4545
Mån 20 jul 2020 13:00 Svara med citat
candyweiss skrev:
Är det oavsett ålder? Eller det är 8, 10 eller 12 år?

Japp står inget om ålder inserviceplanen.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 01 aug 2020 12:50 Svara med citat
17k mil, bara 4k mil kvar till riktiga intervallet.

Ja fick byta på min passat med likvärdig motor/vattenpump vid 17k mil just pga att vattenpumpen börjat läcka.

De var blött längst ner under remskivan på vevaxeln.

Beställde hem allt och bytte själv, men jobbar som mekaniker på VW verkstad så inte speciellt klurigt.
Tog ca3 timmar hemma på golvet i garaget i lugn takt. Men då har ja ju gjort detta massor av ggr.

Man bör även låsa motorn med låsstift och jigg på vevaxeln för att motorn ej ska röra sig.

Så lämna in på felsökning var vattnet läcker, men inte omöjligt de är vattenpumpen.

Kör ej länge med det, för läcker vattenpumpen så hamnar glykolen på kamremmen och den blir inte bra av glykolen.
Har du otur kan kamremmen gå av. Hände en bekant till mig, de blev motorbyte.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
henrik4545
Lör 01 aug 2020 22:23 Svara med citat
golf666 skrev:
17k mil, bara 4k mil kvar till riktiga intervallet.

Ja fick byta på min passat med likvärdig motor/vattenpump vid 17k mil just pga att vattenpumpen börjat läcka.

De var blött längst ner under remskivan på vevaxeln.

Beställde hem allt och bytte själv, men jobbar som mekaniker på VW verkstad så inte speciellt klurigt.
Tog ca3 timmar hemma på golvet i garaget i lugn takt. Men då har ja ju gjort detta massor av ggr.

Man bör även låsa motorn med låsstift och jigg på vevaxeln för att motorn ej ska röra sig.

Så lämna in på felsökning var vattnet läcker, men inte omöjligt de är vattenpumpen.

Kör ej länge med det, för läcker vattenpumpen så hamnar glykolen på kamremmen och den blir inte bra av glykolen.
Har du otur kan kamremmen gå av. Hände en bekant till mig, de blev motorbyte.

Jag är ganska säker på det är vattenpumpen, har bokat tid på VW verkstad så tisdag ska den in.
Låter lite som man skulle transportera den på en bilsläp till verkstaden? Har 3 mil dit, känns lite så där om kamremmen skulle gå av (född med otur som man är)