Forum - Golf 7 (13-19) - Förvirrande vilken körprofil som är aktiv

Krombacher
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2020
Lör 01 aug 2020 20:22 Svara med citat
Hej!
Jag har en Golf Alltrack -18 och har en fråga som någon här på forumet kanske har koll på?

Jag blir lite förvirrad på vilken körprofil som är vald. Om jag gör som följer:
1. Kör i läge "Normal"
2. Trycker på "Mode"-knappen vid växelspaken
3. Väljer "Eco" på touch-skärmen

Nu kommer det stå "Eco" i övre vänstra hörnet på touch-skärmen och i kombiintrumentets (i instrumentpanelen) övre högra hörn kommer det stå "E1", "E2", "E3" osv beroende på vilken växel som är i. Om jag sedan gör följande:

4. Stänger av bilen och drar ur nyckeln
5. Startar bilen igen (strax efter, några timmar efter eller dagen efter...)

Nu kommer det stå "Eco" i övre vänstra hörnet på touch-skärmen och Mode-knappen vid växelspaken lyser (vilket skall indikera att annan körprofil än "Normal" är vald. MEN! kombiinstrumentet visar nu istället "D1", "D2", "D3" samt frirullnings-funktionen är inte aktiv.

Så mina frågor:

1. Vilket körläge är egentilgen aktivt då det står "Eco" på touchskärmen men D1, D2 D3... på instrumentpanelen?
2. Är det tänkt att funka på detta sätt tro?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 01 aug 2020 22:53 Svara med citat
Det kan ju vara så att du tilldelat nyckel till visa specifika val och då återgår allt till det du valt att tilldela den specifika nyckeln. För att få frirullningsfunktionen måste du aktivt välja eco på modeknappen. Det räcker inte med att du väljer eco på drivning i modevalet individual. Eco i touchskärmen vet jag inte riktigt säkert att det syftar på drivningen?
Krombacher
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2020
Lör 01 aug 2020 23:21 Svara med citat
Mranderz skrev:
Det kan ju vara så att du tilldelat nyckel till visa specifika val och då återgår allt till det du valt att tilldela den specifika nyckeln. För att få frirullningsfunktionen måste du aktivt välja eco på modeknappen. Det räcker inte med att du väljer eco på drivning i modevalet individual. Eco i touchskärmen vet jag inte riktigt säkert att det syftar på drivningen?

Körprofil ”Indivudial” väljer jag aldrig och jag heller inte tilldelat någon nyckel några specifika val. Mitt problem är egentligen att bilen inte startar i ”Eco” nästa gång jag startar den trots att jag lämnade den i ”Eco” (plus att det står ”Eco” på Infotainmentsystemet trots att DSG-lådan inte är i Exo-mode.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 01 aug 2020 23:48 Svara med citat
Aha märkligt! Men om du väljer individual då och i det läget väljer eco? Iofs får du inte frirullning då.
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Sön 02 aug 2020 12:13 Svara med citat
Har du läst manualen? Jag misstänker att din profil är sparad i nyckeln trots att du skriver at inget är sparat där. Nyckelprofilen har högre prioritet än senaste inställing. Läs hur du ska spara (eller radera) en nyckelprofil.
Vill du felsöka kan du prova att använda din reservnyckel.