Forum - Volkswagen Passat - Kamrems intervall

Kisstoffs
Kör: Passat 6 2.0 TDi Ort: Norge Medlem: 02 juli 2020
Lör 01 aug 2020 19:46 Svara med citat
Hej,

Har googlat en del angående när kamremmen ska bytas och har läst allt mellan 9.000-21.000mil.
Kollade i serviceboken på min bil och det står att kamremmen ska bytas vid 15.000mil på 4-cylindriga motorer med pumpedyse, är en Norsk bil.
Min har gått 14.800mil vid det här laget så vore fint att få svart på vitt vad som gäller. Är en Passat 2.0 tdi -07.

Har också en snabb fråga angående var dieselvärmarna sitter på dessa bilar? Har ett klistermärke under huven som indikerar att jag ska ha en Webasto, men har ingen fjärrkontroll eller knapp i bilen. Förstått det som att det ska gå fint att koda om en ny nyckel.

Vänligen
Niklas Leü

[/img][/gallery]
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 02 aug 2020 12:31 Svara med citat
Kisstoffs skrev:
Hej,

Har googlat en del angående när kamremmen ska bytas och har läst allt mellan 9.000-21.000mil.
Kollade i serviceboken på min bil och det står att kamremmen ska bytas vid 15.000mil på 4-cylindriga motorer med pumpedyse, är en Norsk bil.
Min har gått 14.800mil vid det här laget så vore fint att få svart på vitt vad som gäller. Är en Passat 2.0 tdi -07.

Har också en snabb fråga angående var dieselvärmarna sitter på dessa bilar? Har ett klistermärke under huven som indikerar att jag ska ha en Webasto, men har ingen fjärrkontroll eller knapp i bilen. Förstått det som att det ska gå fint att koda om en ny nyckel.

Vänligen
Niklas Leü

[/img][/gallery]


Kamremmen ska bytas innan den går AV om du inte vill betala kanske 50.000-100.000 i reparationskostnad. Det svarta och vita får du som sagt när remmen går av... Då vet man hur länge din rem höll.

Intervallet är ingen garanterad hållbar körsträcka från vw, utan en rekommendation vad flertalet bilar förhoppningsvis klarar. Men genom vw historia har de många gånger haft fel på detta, och ägare blir arga och ledsna. Finns inga pengar att spara genom att köra längre.

Bilen är även 14 år...

Byt kamrem direkt, inklusive vattenpump och länkhjul etc till kamremmen.
Kisstoffs
Kör: Passat 6 2.0 TDi Ort: Norge Medlem: 02 juli 2020
Sön 02 aug 2020 13:58 Svara med citat
r o l l e skrev:
Kamremmen ska bytas innan den går AV om du inte vill betala kanske 50.000-100.000 i reparationskostnad. Det svarta och vita får du som sagt när remmen går av... Då vet man hur länge din rem höll.

Intervallet är ingen garanterad hållbar körsträcka från vw, utan en rekommendation vad flertalet bilar förhoppningsvis klarar. Men genom vw historia har de många gånger haft fel på detta, och ägare blir arga och ledsna. Finns inga pengar att spara genom att köra längre.

Bilen är även 14 år...

Byt kamrem direkt, inklusive vattenpump och länkhjul etc till kamremmen.


Nej, det är klart att det aldrig går att sätta ett exakt miltal på när den går av, men sedan jag läst en del olika blev jag lite fundersam. Fast borde kanske skrivit vad VAG har för rekommendation.

Blir till att byta kamrem då bilen är några år som du säger och jag ändå måste byta multirem.
Ser att Autodoc har tre olika typer av kamrem. 120, 141 och 160 i tandantal. Så undrar såklart vilket tandantal som är rätt? Är det något specialverktyg man behöver för att byta kamrem? Är Autodoc bästa stället att beställa ifrån eller finns det bättre hemsidor?

Vänligen
Niklas
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 03 aug 2020 23:39 Svara med citat
Kisstoffs skrev:
Nej, det är klart att det aldrig går att sätta ett exakt miltal på när den går av, men sedan jag läst en del olika blev jag lite fundersam. Fast borde kanske skrivit vad VAG har för rekommendation.

Blir till att byta kamrem då bilen är några år som du säger och jag ändå måste byta multirem.
Ser att Autodoc har tre olika typer av kamrem. 120, 141 och 160 i tandantal. Så undrar såklart vilket tandantal som är rätt? Är det något specialverktyg man behöver för att byta kamrem? Är Autodoc bästa stället att beställa ifrån eller finns det bättre hemsidor?

Vänligen
Niklas


Om du ska göra bytet på rätt sätt behöver du en låsning för vevaxeln och en låsning/linjal för kamaxeln. Alternativt gör man fulmetoden (fråga inte sedan hur man gör eller hur du ska göra om det inte lyckas...) och skär av mer än halva remmens bredd, lossar spännaren och kränger över nya remmen och klipper sedan gamla remmen och trycker på nya helt.

Om en firma listar 3st ganska rejält olika längder på kamrem som passande din bil, tycker jag det är en sopslut firma som inte har en aning om vad du ska ha.
Tex Volkswagen reservdelar klarar av att ordna fram RÄTT delar till din motor.