Forum - Golf 7 (13-19) - AC / Klimaten ger ej kyla.

Maude
Kör: Golf 7 1.3-14 Ort: Eskilstuna Medlem: 03 augusti 2020
Mån 03 aug 2020 17:34 Svara med citat
GOLF 1.3 -14
Har 65 psi tryck i systemet, kompressorn verkar fungera, man hör en varvtalsskillnad när man slår av och på Ac´n, tips på felsökning tas emot med tacksamhet.
Vet någon hur man el om det går att bygla kontakten till trycksensorn? när jag testade så stannar fläkten.
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Sön 09 aug 2020 13:34 Svara med citat
65 psi motsvarar ca 4.4 bar. Högtryckssensorn ska bryta vid 2.6 bar. Läs mer här:
https://fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html#:~:text=Sedan%20kompressorn% 20startats%20sjunker%20trycket,d%C3%A5%20ocks%C3%A5%20betraktas%20som% 20normalt.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 15 aug 2020 8:25 Svara med citat
Kontrollera hur mkt gas du har i systemet. Inte ovanligt med läckage i kondensorn på Golf 7an

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 15 aug 2020 10:46 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
65 psi motsvarar ca 4.4 bar. Högtryckssensorn ska bryta vid 2.6 bar. Läs mer här:
https://fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html#:~:text=Sedan%20kompressorn% 20startats%20sjunker%20trycket,d%C3%A5%20ocks%C3%A5%20betraktas%20som% 20normalt.

Nja, du missade vid decimalen, det står 26 bar men är lite olika på olika system. Dem flesta bryter strax norr om 30 bar.
Vilket tryck är det du fått fram det värdet på?
Är det vilotryck eller är det arbetstryck på hög eller lågtryckssidan?
Är det vilotrycket du läst av så måste du uppge vid vilken temperatur för att man ska kunna se om det är relevant.
4,4 bar skulle betyda runt 16-17 grader.
Dem senaste dagarna i södra Sverige har det ju varit mellan 25 å 30 grader varmt, då bör ju vilotrycket vara betydligt högre vid ett fullt system.
Är det på högtryckssidan under gång är det alldeles för lågt, är det på lågtryckssidan är det istället alldeles för högt vilket skulle betyda att kompressorn inte jobbar som den ska.
Om det inte är läckage (vanligast på i princip alla bilar är vid kondensorn) så skulle det kunna vara stopp i expansionsventilen. Inget jobb för en lekman då det innebär ingrepp i det trycksatta systemet.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15