Forum - Golf 3 (92-99) - Oljeläckage i motorn

Fredwe
Kör: Golf 3 GL 1.8 Ort: Stockholm Medlem: 24 juli 2020
Lör 25 jul 2020 15:11 Svara med citat
Tjena! är ny här på forumet och väldigt ny inom bilmek osv. har en VW GOLF GL 1,8 I. Nu har det börjat droppa en del olja där från motorn. När jag kollar i huven så ser det ut som att det kommer från topplocket. Kan det vara så att topplockspackningen är slut och behöver bytas? Undrar även om så är fallet om det är ett avancerat ingrepp för en som är relativt ny på bilar? plus att jag bor i lägenhet i Stockholm så undrar om man ev kan göra det på parkeringen eller vad tror ni?

Bifogar halvdana bilder så ni kan se och ev avgöra vad ni tror det kan vara! ska byta olja, oljefilter och luftfilter så kommer åka in på en gör det själv mack någonstans och fixa det. så det kanske är smidigast att göra det där också?

tack på förhand mvh fredrik!

Bild
Bild
Jon@s
Kör: Golf 2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 25 jul 2020 16:14 Svara med citat
Nej då, Det är ingen fara för det är bara ventilkåpspackningen som är dålig och den kan du byta på parkeringen.
Kom ihåg att inte dra åt för hårt när du monterar tillbaka ventilkåpan för då kan den bli skev.
Passa även på att köra rent insidan på kåpan om den är skitig, bromsrengöring typ bräkleen och en plasthink är ett bra sätt.

My check engine light is a flashlight
Fredwe
Kör: Golf 3 GL 1.8 Ort: Stockholm Medlem: 24 juli 2020
Lör 25 jul 2020 17:15 Svara med citat
Okej härligt! då vet jag vad jag ska beställa för något Smile tack för svar! vill ju att bettan ska kunna gå så länge som möjligt så det är dags att man lär sig!
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Fre 14 aug 2020 0:23 Svara med citat
Fredwe skrev:
Okej härligt! då vet jag vad jag ska beställa för något Smile tack för svar! vill ju att bettan ska kunna gå så länge som möjligt så det är dags att man lär sig!

Och använd inte helsyntetolja för det orsakar sånt där läckage
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 14 aug 2020 15:23 Svara med citat
pepe skrev:
Och använd inte helsyntetolja för det orsakar sånt där läckage

Går utmärkt att använda helsyntetolja, är inte oljan som orsakar läckage.

Men helsyntetolja löser ofta upp gamla intorkade oljerester, och då kan det börja läcka igen.

Men med riktig sunkolja så torkar oljan när den läckt igenom packningen, men bra syntetolja torkar inte...
Vilken olja har du helst i motorn, den som koksar och stelnar i kontakt med luft eller den som flyter bra.

Byt en gammal defekt packning istället.
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Lör 15 aug 2020 12:48 Svara med citat
Använder semisyntet på min golf 3, gjorde mistaget att byta till syntet o det blev läcka direkt.
det går bra att ha syntetolja men då måste du använda den från början när bilen är ny eller ha nya packningar i bilen