Forum - Golf 7 (13-19) - Komfortabla sommardäck Golf 7,5 -18

Palito
Kör: Golf 7 1.0 TSI Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2017
Fre 24 jul 2020 9:27 Svara med citat
Hej,

Behöver nya sommardäck till bilen. Efter 2000 mil med Hankook (fabriksmonterade/kommer inte ihåg vilken version av Hankook)) började hemska små vibrationer i ratt och chassi att uppkomma. Köpte Goodyear Efficient Grip Perf 2 och vibrationer borta men herre gu vilket vägljud. Trodde det var fel på däcken så nya monterades men lika illa. Barnen håller för öronen på spårig/grov asfalt. Tester och resencioner visar på lågt ljud men tydligen så funkar dom inte på min Sportscombi. Jag kan köra på ett par Hankook igen men är lite sugen på annat märke.
Här borde det finnas erfarenhet. Vad kör ni på? Är intresserad av original-dimension 205x55x16

Senast ändrad Fre 24 jul 2020 11:14, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Fre 24 jul 2020 11:05 Svara med citat
Palito skrev:
Hej,

Behöver nya sommardäck till bilen. Efter 2000 mil med Hankook (fabriksmonterade/kommer inte ihåg vilken version av Hankook)) började hemska små vibrationer i ratt och chassi att uppkomma. Köpte Goodyear Efficient Perf 2 och vibrationer borta men herre gu vilket vägljud. Trodde det var fel på däcken så nya monterades men lika illa. Barnen håller för öronen på spårig/grov asfalt. Tester och resencioner visar på lågt ljud men tydligen så funkar dom inte på min Sportscombi. Jag kan köra på ett par Hankook igen men är lite sugen på annat märke.
Här borde det finnas erfarenhet. Vad kör ni på? Är intresserad av original-dimension 205x55x16

Nu är det en Tiguan jag skriver om, men förmodligen är däcken liknade i din dimension? Låg Conti på från fabriken och de var högljudda och stötiga. Nu har jag Good Year EffecientGrip och det blev en helt annan bil, går mjukare och tystare, det är stor skillnad på min bil.
Vet inte hur de är eller om de finns till din Golf. Det du ska tänka på som gör MYCKET, är att inte lägga på däck med RFT, alltså punkteringsfria. Är mycket stötigare och för mer väsen.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Palito
Fre 24 jul 2020 11:21 Svara med citat
Tack candyweiss. RFT är inte aktuellt. Jag har testat 2 uppsättningar av Efficient Grip Perf 2 nu och det var som sagt inte en hit till min bil. Conti Prem contact 5 har vi på bil nr2 och de är som du säger lite stötiga och bullriga.
candyweiss
Fre 24 jul 2020 11:58 Svara med citat
Palito skrev:
Tack candyweiss. RFT är inte aktuellt. Jag har testat 2 uppsättningar av Efficient Grip Perf 2 nu och det var som sagt inte en hit till min bil. Conti Prem contact 5 har vi på bil nr2 och de är som du säger lite stötiga och bullriga.

Jag brukar ta Prisjakt.se till hjälp när jag ska välja däck. Nu vet jag inte vilket belastningsindex eller hastighetsindex du ska eller vill ha, gissar på 91H.
Nokia Hakka Green var jag själv nära att köpa och de verkar ligga bra till i din dimension också.

67 db verkar de tystaste däcken ligga på: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448842329&o=eg_11463&rev=1 #prodlista

Palito
Fre 24 jul 2020 12:13 Svara med citat
Finfint..Ändrade till 91V och fick lite förslag. En bra fingervisning men med tanke på att Efficient Grip Perf 2 är listad överallt som 69 och låter som 169 på min bil så är jag lite tveksam. De blev 2a i teknikens värld med mkt goda betyg för ljudnivå.
Men det är visst så att däck kan uppföra sig olika på olika bilmärken.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Fre 24 jul 2020 12:23 Svara med citat
När jag köpte PruttGasGolfen för 2 år sedan började jag ångre mig redan på resan hem. Herrej%$&ar vilket vägljud det var i motorvägsfart. Det gick ju inte använda handsfreen till telefonen, det bullrande helt enkelt för mycket. Det satt Dunlop Blueresponse eller något sådant på den. Alltså dem däcken som sitter original på TGI.
Beställde omgående en ny uppsättning Michelin Primacy 4, värt var enda krona!
Skillnaden i vägljud och rullkomfort är enorm, visste inte att det kunde skilja så otroligt mycket mellan 2, ändå premium, däck.
Min Alltrack är skodd med Primacy 3,den är inte alls lika tyst.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Palito
Fre 24 jul 2020 12:36 Svara med citat
Intressant. Bytte även jag Dunlop Blueresponse på Octavian jag hade innan Golfen. ÅF skiftade till ett par Michelin Energy som de hade i lager redan 3 veckor efter leverans. Blev mkt bättre, Får kolla in Primacy4. (Blev bäst i test i Teknikens värld 2020)

(DunlopBlue, Goodyear eff grip perf 2 och Michelin Pr 4 ligger på ungerfär samma dB, 68-69 men skiljer sig enormt i verkligheten) Lite lotteri det här Very Happy

Senast ändrad Fre 24 jul 2020 12:42, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Fre 24 jul 2020 12:38 Svara med citat
Palito skrev:
Finfint..Ändrade till 91V och fick lite förslag. En bra fingervisning men med tanke på att Efficient Grip Perf 2 är listad överallt som 69 och låter som 169 på min bil så är jag lite tveksam. De blev 2a i teknikens värld med mkt goda betyg för ljudnivå.
Men det är visst så att däck kan uppföra sig olika på olika bilmärken.

Vet inte var eller när jag läste det eller om det stämmer Very Happy Men tydligen har vi grov asfalt här i Sverige som påverkar både bränsleförbrukning och ljudnivå/komfort. Så testerna är kanske inte alltid helt rättvisande?

Sen handlar det även mycket om bilen hjulupphängning och isolering, så kan vara svårt att jämföra mellan olika bilmodeller och även från Golf till Golf beroende på utrustning mm.

Palito
Fre 24 jul 2020 12:45 Svara med citat
Jo det stämmer bra det.. Inte lätt för tillverkare av bilar och däck att lyckas på svenska marknaden. Därav intressant med Teknikens världs tester av sommardäck, då de testar i Sverige på olika väglag/underlag.
Masi
Fre 24 jul 2020 15:09 Svara med citat
Palito skrev:
Intressant. Bytte även jag Dunlop Blueresponse på Octavian jag hade innan Golfen. ÅF skiftade till ett par Michelin Energy som de hade i lager redan 3 veckor efter leverans. Blev mkt bättre, Får kolla in Primacy4. (Blev bäst i test i Teknikens värld 2020)

(DunlopBlue, Goodyear eff grip perf 2 och Michelin Pr 4 ligger på ungerfär samma dB, 68-69 men skiljer sig enormt i verkligheten) Lite lotteri det här Very Happy

Nu är det många år sedan jag åkte på GY sommardäck. Gemon en tidigare arbetsgivare hade vi sk personaldäck som man fick köpa mycket förmånligt. Skodde då om mina 2 dåvarande bilar, en Renault Clio som fick GY EfficientGrip och en MB e-klass som fick GY Excellence. Speciellt e-klassen mådde bra av dem nya däcken, mycket tystare och trevligare att köra. Båda bilarna fick dock den mindre smickrande egenskapen ståplattor. Det räckte att bilen stod över natten, värst blev det av en sval natt, och det blev rejält skakig start på morgonen. Släppte efter ca 2 km men jäkligt irriterande när man tycker att man köpt premiumdäck. Försökte reklamera dem men fick bara som svar att det var en produktegenskap inte en felaktig produkt. Så några GY sommardäck vet i fasen om jag vågar köpa igen faktiskt. Men som sagt, detta är ett antal år sedan.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Fre 24 jul 2020 16:10 Svara med citat
Masi skrev:
Nu är det många år sedan jag åkte på GY sommardäck. Gemon en tidigare arbetsgivare hade vi sk personaldäck som man fick köpa mycket förmånligt. Skodde då om mina 2 dåvarande bilar, en Renault Clio som fick GY EfficientGrip och en MB e-klass som fick GY Excellence. Speciellt e-klassen mådde bra av dem nya däcken, mycket tystare och trevligare att köra. Båda bilarna fick dock den mindre smickrande egenskapen ståplattor. Det räckte att bilen stod över natten, värst blev det av en sval natt, och det blev rejält skakig start på morgonen. Släppte efter ca 2 km men jäkligt irriterande när man tycker att man köpt premiumdäck. Försökte reklamera dem men fick bara som svar att det var en produktegenskap inte en felaktig produkt. Så några GY sommardäck vet i fasen om jag vågar köpa igen faktiskt. Men som sagt, detta är ett antal år sedan.
/Mats

Jag är mycket känslig gällande gällande obalans, spårkänslighet, lufttryck, stötighet, ljudnivå mm och några "ståplattor" har jag inte upplevt på många år oavsett märke och absolut inte på mina Good Year EffecientGrip, då hade jag garanterat reklamerat dom direkt.

JohnnyMann
Kör: Golf 6 1,6 -10 Ort: Stockholm Medlem: 25 juni 2013
Sön 26 jul 2020 16:03 Svara med citat
Kan också ha att göra med att det är 16 tums däck.
Släpp utseendet och prova 15 tums Ballong däck, sjuk skillnad i ljud oavsett märke
candyweiss
Sön 26 jul 2020 16:31 Svara med citat
JohnnyMann skrev:
Kan också ha att göra med att det är 16 tums däck.
Släpp utseendet och prova 15 tums Ballong däck, sjuk skillnad i ljud oavsett märke

Nu vet jag inte om 15 tums hjul får plats på Golf 7-an?
Ja, 195/65-15 hade jag på min Golf VI, underbart behagliga att köra på. Iofs så får ju TS köpa nya fälgar.
Ändra: Det var mina vinterhjul med friktionsdäck som hade den dimensionen Smile

Ändra 2: Jo, den är typad med däcken 195/65-R15 91H och fälgarna 6x15 ET 43 om jag kollat rätt Smile

Masi
Sön 26 jul 2020 17:33 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag är mycket känslig gällande gällande obalans, spårkänslighet, lufttryck, stötighet, ljudnivå mm och några "ståplattor" har jag inte upplevt på många år oavsett märke och absolut inte på mina Good Year EffecientGrip, då hade jag garanterat reklamerat dom direkt.

Min Alltrack rullar på 17" Michelin Primacy 3 och upplever mycket mer vägljud än i PruttGasGolfen som rullar på 16" Michelin Primacy 4. Båda med samma bredd och profil (205/55) men olika tum. Borde ju vara i princip jämförbart med varandra då det är exakt lika mycket gummi sas.
Nu har jag dock ramlat över en uppsättning nya 18" till Alltracken, ContiSportContact5. Alltracken blev faktiskt lite tystare trots rätt mycket bredare däck och komforten är inte mycket sämre i övrigt. Men dessa däck har en tendens till ståplattor dem med, inte alls lika illa som dem GY jag testat tidigare och det är inte värre än att jag kan leva med det. Lite märkligt när man tidigare kört på alla möjliga skit däck till dyra premiumdäck att det faktiskt är just dem dyra "fina" däcken som ska få ståplattor! Med GY räckte det med en sval natt, dem nya Continentalen får kanske 20% av vibrationer jmf GY och då måste bilen stå still 3 dagar innan det fenomenet uppstår.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Sön 26 jul 2020 18:03 Svara med citat
Masi skrev:
Min Alltrack rullar på 17" Michelin Primacy 3 och upplever mycket mer vägljud än i PruttGasGolfen som rullar på 16" Michelin Primacy 4. Båda med samma bredd och profil (205/55) men olika tum. Borde ju vara i princip jämförbart med varandra då det är exakt lika mycket gummi sas.
Nu har jag dock ramlat över en uppsättning nya 18" till Alltracken, ContiSportContact5. Alltracken blev faktiskt lite tystare trots rätt mycket bredare däck och komforten är inte mycket sämre i övrigt. Men dessa däck har en tendens till ståplattor dem med, inte alls lika illa som dem GY jag testat tidigare och det är inte värre än att jag kan leva med det. Lite märkligt när man tidigare kört på alla möjliga skit däck till dyra premiumdäck att det faktiskt är just dem dyra "fina" däcken som ska få ståplattor! Med GY räckte det med en sval natt, dem nya Continentalen får kanske 20% av vibrationer jmf GY och då måste bilen stå still 3 dagar innan det fenomenet uppstår.
/Mats

Osäker på vad det låg på min Tiguan innan, kan ha varit ContiSportContact5, i dimension 235/55-18.
Dem var stötiga och högljudda. Ska kolla upp exakt vad de hette senare.
Tycker det är märkligt med dina "ståplattor", som sagt många herrans år sedan jag upplevde något sådant.
Ändra: Jo det var ContiSportContact5, men på en SUV så lite högre belastningsindex.

Masi
Sön 26 jul 2020 20:29 Svara med citat
candyweiss skrev:
Osäker på vad det låg på min Tiguan innan, kan ha varit ContiSportContact5, i dimension 235/55-18.
Dem var stötiga och högljudda. Ska kolla upp exakt vad de hette senare.
Tycker det är märkligt med dina "ståplattor", som sagt många herrans år sedan jag upplevde något sådant.
Ändra: Jo det var ContiSportContact5, men på en SUV så lite högre belastningsindex.

Visst är det märkligt, det är sådana ContiSportContact5 med sk Conti-seal i. Det vill säga att det ligger en tjock kletig limmassa på insidan av slitbanan. 235/45-18, det är däck som är avmonterade från en ny Passat så det är "originaldäck" sas. Men som sagt, långt ifrån lika illa som dem GY jag haft på tidigare bilar.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 26 jul 2020 22:33 Svara med citat
Masi skrev:
Visst är det märkligt, det är sådana ContiSportContact5 med sk Conti-seal i. Det vill säga att det ligger en tjock kletig limmassa på insidan av slitbanan. 235/45-18, det är däck som är avmonterade från en ny Passat så det är "originaldäck" sas. Men som sagt, långt ifrån lika illa som dem GY jag haft på tidigare bilar.
/Mats

Är det Conti-seal i däcken så är det inte ståplattor du har utan hjulet måste snurra lite så att kletet fördelas jämt och fint så att det blir balans igen.
Masi
Mån 27 jul 2020 6:45 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är det Conti-seal i däcken så är det inte ståplattor du har utan hjulet måste snurra lite så att kletet fördelas jämt och fint så att det blir balans igen.

Aha, märkligt att det ska behövas. Det är inget stort problem iaf.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 27 jul 2020 7:49 Svara med citat
Masi skrev:
Aha, märkligt att det ska behövas. Det är inget stort problem iaf.
/Mats

Det är tyngdlagen som bråkar med dej...
Palito
Sön 09 aug 2020 19:01 Svara med citat
Monterade på Michelin Primacy 4. Väldigt behagligt i kupén. Otrolig tysta. Helt fantastiska att åka med. Passar min bil perfekt. Tack för alla tips i tråden.
Masi
Sön 09 aug 2020 19:12 Svara med citat
Palito skrev:
Monterade på Michelin Primacy 4. Väldigt behagligt i kupén. Otrolig tysta. Helt fantastiska att åka med. Passar min bil perfekt. Tack för alla tips i tråden.

Kanon ju, då har forumet funkat som det ska. Primacy 4 passar Golfen grymt bra!
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Golfarne
Kör: Golf 7 Sportscombi 2016 Ort: Stockholm Medlem: 18 augusti 2020
Tis 18 aug 2020 9:57 Svara med citat
Hej.
Köpte sportscombi -16 för ett tag sen med michelin energysavers 205/55/r16 på. Det var ett otroligt högt vägljud och bullrig upplevelse, blev förvånad.
Bytte i god tro till efficientgrip performance 195/65r15 men blev bara värre.
Hoppas nu på Primacy 4 205/55r16, efter denna väldigt hjälpsamma läsning. Stort tack!