Forum - Golf 3 (92-99) - Framvagnsproblem

martysvensson
Golf 3 1,6 Ort: Åre
Sön 11 mar 2018 18:57 Svara med citat
Hej, ett framvagnsproblem, tror jag...
Golf variant 3, 1.8

Körde på landsväg, kopplade ur, rullade rakt framåt i 70 kanske, då dunsade det från vänster fram som att jag körde i en tvättbräda ungefär, eller som att däcket var söndertrasat och slängde runt. Tänkte först att hjulet höll på att lossna, att däcket var åt skogen eller att det var is i hjulet. Stannade och kollade och såg inget uppenbart. Körde vidare och samma sak hände igen när jag kopplade.

Hemma lyfte jag upp bilen och kollade så det inte var något uppenbart. Hjulen satt fast, hjullager verkar ok. Däck ok. Drivaxlar raka och sitter fast. Inget missljud från drivknutar när jag styr fullt och backar/kör framåt och grejar på. En damask var trasig på yttre drivknut vänster och en trasig höger inre.

När jag ligger i växel och inte är frikopplad dunsar det ingenting. Inte heller när jag rullar sakta och är frikopplad.

Nån som har en bra idé? Kan det bli såhär om en drivknut börjar bli dålig? Tänkte på trasiga damasken på vä fram, men då borde det ju knacka och leva i den när man svänger fullt och backar/kör framåt sakta...
Prodazzz
Golf 3 VR6 92- Ort: Varberg
Tor 20 aug 2020 7:03 Svara med citat
Motorfästen ser bra ut? Du har ju två stycken sådana framme o bakom motorn. Kolla om dom är utslitna eller om dom behövs drars åt!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 20 aug 2020 9:50 Svara med citat
Prodazzz skrev:
Motorfästen ser bra ut? Du har ju två stycken sådana framme o bakom motorn. Kolla om dom är utslitna eller om dom behövs drars åt!

Tror du inte att det är fixat efter 2.5 år?