Forum - Golf 7 (13-19) - Alltrack 2017 med dsg-låda, serviceintervall?

eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Tor 20 aug 2020 11:41 Svara med citat
Hej!
Jag har precis köpt en Golf Alltrack 4x4 TDI -2017 där det verkar sitta en DSG7 med våtlammell. Bilen har precis gått 6000 mil och servades för några mil sen där dom bytte olja i haldex-systemet. Däremot byttes inte olja i DSG-lådan enligt serviceprotokollet jag läste vad som gjorts. Enligt två olika VAG-verkstäder så är det serviceintervall 12000 mil numera på dessa DSG7-lådor och som heller inte verkar ha samma problem som tidigare lådor med torrkoppling o.s..v
Därav har inget byte gjorts vid 6000 mil för den oljan, så allt är gjort enligt serviceintervallerna säger VAG-firmorna.
Men bör man byta vid 6000 mil ändå eller har dsg-lådorna förbättrats på senare år så att det är ok att köra 12k mil med den innan byte?
Känner ju till DSG-lådornas lite dystra historia.

Otroligt nöjd med min Alltrack iallafall, går riktigt fint och trevligt på vägen!

EDIT: Mig veterligen går det väl inte välja vilken typ av DSG-låda man ska ha i alltrack TDI och således borde det ju sitta DSG7-lådor i alla Alltrack från 2017 lr? Vissa på nätet säger att det sitter en DSG6 i dom har jag sett, men det verkar ju inte stämma.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tor 20 aug 2020 13:11 Svara med citat
Jag har en Alltrack TDI 2017 innan facelift. Den har 6vxl låda iaf. Så det hänger nog på tillverkningsdatum vilken låda man får. Fanns mig veterligen inget val man kunde göra aktivt.
Min låda har fått olja vig 6 och 12 tusen mil.

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 20 aug 2020 13:19 Svara med citat
Masi skrev:
Jag har en Alltrack TDI 2017 innan facelift. Den har 6vxl låda iaf. Så det hänger nog på tillverkningsdatum vilken låda man får. Fanns mig veterligen inget val man kunde göra aktivt.
Är väl vid 6000 mil man byter oavsett tid?
eddiw
Tor 20 aug 2020 13:23 Svara med citat
Masi skrev:

Ah okej, min är tillverkad februari 2017 vad jag kan se. Uttagen i Mars.
Men är det dåligt tecken att jag har en DSG7 jämfört med DSG6 eller har dom shapeat upp DSG7:an?
DSG6 har väl haft lite mindre problem än iallafall de tidiga DSG7-lådorna?

Vet inte om min är faceliftat men antagligen är den väl det i så fall. Hur ser man det?
Min är rikligt utrustad med digitala paneler displayer i bilen, ser inte ut som en typisk golf direkt.
Har även GPS bakom ratten samt vid stereomodulen. Hittade också en dvd-spelare i handskfacket. Thumbs up
Masi
Tor 20 aug 2020 13:34 Svara med citat
eddiw skrev:
Ah okej, min är tillverkad februari 2017 vad jag kan se. Uttagen i Mars.
Men är det dåligt tecken att jag har en DSG7 jämfört med DSG6 eller har dom shapeat upp DSG7:an?
DSG6 har väl haft lite mindre problem än iallafall de tidiga DSG7-lådorna?

Vet inte om min är faceliftat men antagligen är den väl det i så fall. Hur ser man det?
Min är rikligt utrustad med digitala paneler displayer i bilen, ser inte ut som en typisk golf direkt.
Har även GPS bakom ratten samt vid stereomodulen. Hittade också en dvd-spelare i handskfacket. Thumbs up

Sitter radaren för acc i det nedre gallret under nummerplåt fram är det inte facelift. Sitter den bakom emblemet i grillen är det an facelift. Är lite smågrejer som ändrades på faceliften utseendemässigt. Andra bakljus, andra strålkastare, större skärm på stereon.

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
eddiw
Tor 20 aug 2020 14:59 Svara med citat
Ok, jag förstår. Får kolla var det sitter på min. Men med tanke på att jag har en DSG7 så borde rimligen vara faceliftad då.

Men hur är det nu med DSG7:an i nyare modeller, är det fortfarande askassa jämfört med DSG6? Antagligen borde de ju vara förbättrade i och med att det verkar vara serviceintervall på 12000 mil numera?

Och har lådorna förändrats till det bättre så att man lugnt kan vänta till 12000 mil eller ska man lämna in den för ett byte redan nu? Det är ju dyrt så man avstår ju givetvis om det inte behövs.
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Tor 20 aug 2020 19:27 Svara med citat
Den DSG-låda som det var problem med var den som satt i Passat med 1,4 motorn, jag har för mig att den heter DQ200.
Med tanke på att du har en TDI så är det definitivt inte den DSG-lådan, den klarar inte dieselns vridmoment.
Jag har iofs kört över 10.000mil med sådan låda utan problem, det var väl mest taxi där det rasade.
eddiw
Fre 21 aug 2020 7:04 Svara med citat
Steelstomach skrev:
Den DSG-låda som det var problem med var den som satt i Passat med 1,4 motorn, jag har för mig att den heter DQ200.
Med tanke på att du har en TDI så är det definitivt inte den DSG-lådan, den klarar inte dieselns vridmoment.
Jag har iofs kört över 10.000mil med sådan låda utan problem, det var väl mest taxi där det rasade.

Det stämmer, det var DQ200 som det var mest problem med. Men den satt även i dieslar, min far hade em Golf med DSG7 torrlamell. Det var visserligen en 105-hästars diesel, så inget monster. Den lådan höll dock utan problem dom 11 tusen mil han hade bilen Smile
Men om man söker på nätet så verkar ju många haft problem med DSG-lådorna, även då DSG6 i viss mån med svajande kvalitet på lådorna. Dock framförallt den äldre DSG7:an. Men verkar som det sitter en DQ381 i min som är en modifierad DQ500 med bättre co2-optimering och även lite lättare. Både DQ500 och DQ381 ska tydligen klara ganska rejält med vridmoment.
Masi
Fre 21 aug 2020 8:15 Svara med citat
eddiw skrev:
Det stämmer, det var DQ200 som det var mest problem med. Men den satt även i dieslar, min far hade em Golf med DSG7 torrlamell. Det var visserligen en 105-hästars diesel, så inget monster. Den lådan höll dock utan problem dom 11 tusen mil han hade bilen Smile
Men om man söker på nätet så verkar ju många haft problem med DSG-lådorna, även då DSG6 i viss mån med svajande kvalitet på lådorna. Dock framförallt den äldre DSG7:an. Men verkar som det sitter en DQ381 i min som är en modifierad DQ500 med bättre co2-optimering och även lite lättare. Både DQ500 och DQ381 ska tydligen klara ganska rejält med vridmoment.

Nog pallar dem lite effekt allt Cool
https://youtu.be/JBkF2IX3r_o
Han får aldrig några bra starter men vinner allt.

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
eddiw
Fre 21 aug 2020 8:57 Svara med citat
Masi skrev:
Nog pallar dem lite effekt allt Cool
https://youtu.be/JBkF2IX3r_o
Han får aldrig några bra starter men vinner allt.

Haha shit, vilket jävla monster Very Happy
Ja man kanske inte behöver vara så orolig för sin låda när man kryper fram på vägarna, den där lär ju få känna på lite mer smisk än en vanlig bil. Men den där måste väl vara moddad på något sätt, eller pallar dom verkligen den kraften?
Nu verkar jag ju ha DQ381 som verkar palla mer Nm än vad DSG6:an gör till o med..
eddiw
Fre 21 aug 2020 12:59 Svara med citat
Well, ni som har en Alltrack faceliftad 2017 eller senare. När kommer ni serva era lådor? Vid 6000 mil eller 12000 mil som är intervallet? Finns det anledning att serva vid 6 ändå?