Forum - Golf 7 (13-19) - Fel växellåda

Phero
Kör: Golf 7 Golf Variant 1.4 T Ort: Mölndal Medlem: 31 juli 2020
Fre 31 jul 2020 22:31 Svara med citat
Hej,

Skulle köra ikväll och fick då upp Fel växellåda och kommer ingenstans, men jag hittar inga andra felkoder, vad det skulle vara mer exakt dock låter det dyrt. Bilen har gått ca 13 000 mil och modellen är Golf Variant 1.4 TSI BlueMotion, fordonsår är 2013 och modellår är 2014; automatväxlad. Kan det vara en ny växellåda som behövs eller vad är brukligt? Har inte märkt något fel alls och körde tidigare idag.
Phero
Lör 01 aug 2020 9:53 Svara med citat
Jag märker idag, när jag kommer ut att jag saknar ström i bilen. Händer inget alls när jag drar runt tändningen? Är det relaterat? Är växellådorna inte bättre än så här? Går det att dra detta mot VW direkt? Ska de inte hålla längre?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 01 aug 2020 17:46 Svara med citat
Kan vara! Ett taskigt batteri kan generera en del konstigheter! Testa att ladda batteriet.
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Sön 02 aug 2020 14:26 Svara med citat
Kan du starta motorn? Om så, mät spänningen över batteriet med motorn igång. Minst 13 volt, optimalt 14.4.
halvord126
Kör: Golf 7 1.4 tsi Ort: Mölndal Medlem: 20 januari 2020
Fre 07 aug 2020 17:25 Svara med citat
Fick samma fel en gång ,men det försvann av sig själv.?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 07 aug 2020 19:00 Svara med citat
"Fel: växellåda, backväxel ej möjligt" fick jag på min 2 dagar gamla Tiguan som då rullat 7 mil. Nollställde sig själv men lagrade felkod. Bilen stod på verkstad i 3 veckor och det enda man gjorde under den tiden var en ny adaption av växellådan lite i förebyggande syfte. Felet har inte uppkommit sen dess och bilen har nu gått 4,300 mil.

Däremot fick jag häromdagen ett snabbt blink av "Fel: verkstad, lämna växelväljare endast i läge P" under körning. Blir till att begära byte av lägessensor nästa årsservice.
Phero
Mån 10 aug 2020 16:15 Svara med citat
Mranderz skrev:
"Fel: växellåda, backväxel ej möjligt" fick jag på min 2 dagar gamla Tiguan som då rullat 7 mil. Nollställde sig själv men lagrade felkod. Bilen stod på verkstad i 3 veckor och det enda man gjorde under den tiden var en ny adaption av växellådan lite i förebyggande syfte. Felet har inte uppkommit sen dess och bilen har nu gått 4,300 mil.

Däremot fick jag häromdagen ett snabbt blink av "Fel: verkstad, lämna växelväljare endast i läge P" under körning. Blir till att begära byte av lägessensor nästa årsservice.

Verkstaden har kommit fram till att det är mekatroniken och vill ha 26 309 kronor för arbetet. Om jag hade servrat bilen hos en auktoriserad verkstad, så hade de kunnat tänka sig någon form av "goodwill". Är det så här branschen fungerar?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 10 aug 2020 20:33 Svara med citat
Phero skrev:
Verkstaden har kommit fram till att det är mekatroniken och vill ha 26 309 kronor för arbetet. Om jag hade servrat bilen hos en auktoriserad verkstad, så hade de kunnat tänka sig någon form av "goodwill". Är det så här branschen fungerar?

Så säger de alltid om ägaren inte har servat hos en "auktoriserad" verkstad, många som har gjort så(servat hos en "auktoriserad" verkstad) har ändå inte fått någon som helst hjälp vid fel pga lågkvalitativa konstruktioner/delar.
Tyvärr.
Phero
Tis 11 aug 2020 10:08 Svara med citat
maxmsm skrev:
Så säger de alltid om ägaren inte har servat hos en "auktoriserad" verkstad, många som har gjort så(servat hos en "auktoriserad" verkstad) har ändå inte fått någon som helst hjälp vid fel pga lågkvalitativa konstruktioner/delar.
Tyvärr.

Skillnaden mellan en auktoriserad verkstad och en verkstad som Mekonomen, är att den auktoriserade verksamheten tar ut det dubbla. Det är uppenbart att det är både fult/oetiskt och förmodligen straffbart att säga så till en kund, särskilt då Mekonomen följer rekommendationerna och riktlinjerna. I mitt fall, skriver verkstaden i sin analys "att om bilen hade varit servad hos en auktoriserad verkstad, så hade kompensation/goodwill utgått till kund". Jag är tveksam om detta håller rent rättsligt ....
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 11 aug 2020 19:42 Svara med citat
Phero skrev:
Skillnaden mellan en auktoriserad verkstad och en verkstad som Mekonomen, är att den auktoriserade verksamheten tar ut det dubbla. Det är uppenbart att det är både fult/oetiskt och förmodligen straffbart att säga så till en kund, särskilt då Mekonomen följer rekommendationerna och riktlinjerna. I mitt fall, skriver verkstaden i sin analys "att om bilen hade varit servad hos en auktoriserad verkstad, så hade kompensation/goodwill utgått till kund". Jag är tveksam om detta håller rent rättsligt ....

Jag håller med dej om den absurda prisskillnaden, vi slutade att serva hos Din Bil i samband med avgasmyglet som VAG utförde, efter det så har det bara blivit Mekonomen.
Problemet är att när garantin har gått ut så finns det bara goodwill att hoppas på när i många fall usla konstruktioner i kombination med billiga delar från Kina fallerar om inte det kan gå att ta på maskinskadeförsäkringen.
eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Fre 21 aug 2020 15:07 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag håller med dej om den absurda prisskillnaden, vi slutade att serva hos Din Bil i samband med avgasmyglet som VAG utförde, efter det så har det bara blivit Mekonomen.
Problemet är att när garantin har gått ut så finns det bara goodwill att hoppas på när i många fall usla konstruktioner i kombination med billiga delar från Kina fallerar om inte det kan gå att ta på maskinskadeförsäkringen.

Maskinskadeförsäkringen på sin bilförsökriing brukar väl täcka en hel del. Beroende på vad TS har för föräskring är det ju värt att kolla upp vad försäkringsbolaget säger.
Vw:s egna försäkring gäller ju 10år/15000 mil, Länsförsäkringar 8år/12000 mil, Folksam 10år/15000 mil o.s.v.
Trasig växellåda borde väl täckas av maskinskadan i så fall? Beroende på försärkingsbolar då, då bilen gått 13000 mil.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Fre 21 aug 2020 15:35 Svara med citat
Phero skrev:

Goodwill är helt frivilligt, precis som namnet antyder.
Att saker går sönder är ju tråkigt men om en verkstad (i detta fallet en auktoriserad vw verkstad) skulle vilja hjälpa en trogen kund är det väl inte så konstigt. Det är ju heller inte så konstigt om du inte får hjälp om du inte är en trogen kund? Hur lätt tror du att du får goodwill hos din Mekonomenverkstad?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15