Forum - Golf 7 (13-19) - Knarrande ljud från inredning/dörr

Adde73
Kör: Golf 7 Alltrack tsi-18 Ort: Götene Medlem: 15 februari 2019
Tor 16 jul 2020 14:47 Svara med citat
Hej!
Har en Golf alltrack -17. Har fått ett knarrande ljud på passagerar sidan. När jag kör, Svårt att lokalisera. Har plockat ur allt ur dörrfickorna. Känt på passagerarstolen . Känt och klämt, men får inte ordning på det, Tror det kommer från från dörren. Är det någon som har haft liknande problem och kanske någon lösning?
Mvh Andreas
hampa1
Kör: Golf 7 R Ort: Malmö Medlem: 30 januari 2018
Tor 16 jul 2020 15:33 Svara med citat
Testa att smörja dörrlisten om dörren knarrar över ojämn väg.
Min dörr knarrade i låg hastighet när jag körde över farthinder och det hjälpte.
Jag köpte en (dyr) olja för smörjning av lister (G052172A1) som innehåller krytox, men du kan säkert testa billigare alternativ. Den lilla flaskan är dryg och jag använder den även till listerna runt takluckan. Till dörrlistens ovansida (filtliknande) kan du använda torr ptfe.
Jag har haft ett väldigt irriterande skrammel på passagerarsidan i motorvägshastighet som jag nu lyckats bli av med efter flera olika försök. Jag trodde först att det var något i a-stolpen (inte ovanligt), men det var själva ”dörrklädseln” i plast som lät när den vibrerade mot dörrens plåt. Jag eliminerade oljudet genom att fästa några möbeltassar mellan dörrens plåt och plasten. Inte det snyggaste kanske, men syns inte. Sätt dubbla lager mot dörrplåten om det behövs för att eliminera distansen plåt/plast. Alternativt kan du prova med självhäftande kardborretejp (den mjuka delen, inte kardborredelen).
Adde73
Tor 16 jul 2020 16:04 Svara med citat
Tack för tipset! Har smörjat med vanligt silicon. Ska testa det du föreslår.
Pensionären
Kör: Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Tor 16 jul 2020 17:33 Svara med citat
Adde73 skrev:
Hej!
Har en Golf alltrack -17. Har fått ett knarrande ljud på passagerar sidan. När jag kör, Svårt att lokalisera. Har plockat ur allt ur dörrfickorna. Känt på passagerarstolen . Känt och klämt, men får inte ordning på det, Tror det kommer från från dörren. Är det någon som har haft liknande problem och kanske någon lösning?
Mvh Andreas

Jag hade ett knarrande ljud som kom från höger sida och gjorde som du, höll på att leta ihjäl mig, det lät som att det kom från höger dörr men efter mycket letande så kom jag fram till hör och häpna att det kom från solskyddet på höger sida...det låg och knarrade mot innertaket. Berättade detta för kundmottagaren och han såg ut som en fågelholk i ansiktet.
Adde73
Tor 16 jul 2020 18:04 Svara med citat
Tyvärr har jag provat att dels fälla ned och även tryckt på solskyddet men det hjälpte inte.. Har även tagit ur ´rullgardinen` i bagaget för att utesluta knarret..
Men jag är tacksam för alla idéer
hampa1
Kör: Golf 7 R Ort: Malmö Medlem: 30 januari 2018
Tor 16 jul 2020 20:27 Svara med citat
Några fler förslag:
Har du panoramasoltak så kan den skramla. Rengör och smörj i så fall gummilisterna där. Du kan fästa kardborretejp under soltaket (baktill) så glaset inte skallrar.
Det kan också vara ”plasthuset” som omsluter innerbackspegelns infästning mot vindrutan. Prova att hålla i den när det skramlar och hör om det hjälper. Vissa har haft strul med oljud från infästning av bilbälte. Har också läst om oljud som kommer från knäairbagen under ratten. Skallrande bränsleledningar under bilens högra sida är det också några som haft problem med. Ja, det finns säkert fler potentiella ställen och du är nog bäst på att hitta själv. Inte lönt att lämna till verkstaden, de lär tyvärr inte hitta nåt. Det krävs tid och tålamod.
Sök ”Golf 7 rattle” på Youtube så får du en del tips.
Adde73
Tor 16 jul 2020 21:59 Svara med citat
Tack för hjälpen! Ska titta på youtube
Specguy
Kör: Golf 7 1.4 TGI VAR Ort: Karlskoga Medlem: 24 augusti 2020
Mån 24 aug 2020 14:11 Svara med citat
Jag hade ett mycket irriterande knarrande ljud som jag lokaliserade till dörrlisterna på ovansidan av dörrarna. Dessa smörjde jag in med silikon och då försvann det helt. Silikon (Listskydd) som jag använde: https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/listsk ydd-2000038556