Forum - Golf 7 (13-19) - Försäkringsbolag?

eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Ons 26 aug 2020 20:18 Svara med citat
Mranderz skrev:
När jag läser igenom vilkoren ser jag också att maskin/elektronik är väldigt heltäckande!

Motor och styrelektronik
Startmotor inkl start stopp system
Turbo, laddluftkylare inkl styrsystem
System för avgasrening inkl dpf filter, adblue och dess styrsystem
Bränslesystem inkl insprutning och dess reglerfunktion, tankarmatur och givare.
Tändsystem med reglerfunktion
Tändlås
Motorns kylsystem inkl oljekyl och värmeelement
Kupevärmare (men inte fjärrsändare)
Air condition

Kraftöverföring, växellåda inkl lameller på dsg låda, styrelektronik, mecatronic samt reglage
Drivaxlar, hjullager

Elektriska kablar
Generator
Elektronikmodul inkl elcentral med säkringsdosa
Färddator, farthållare
Kombiinstrument
Stöldskydd
Centrallås
Informations och navigationsinstrument
Stolsvärme
Motor till fönsterhiss, taklucka, cab o baklucka
Torkarmotorer
Regnsensor

Servosystem för broms inkl huvudcylinder
Styr o reglersystem för abs
Styrservo
Styrväxel

Airbags inkl givare o sensor
Säkerhetsbälten inkl påminnare o sträckare
Autobromsfunktion, kollisionsvarningssystem
Antisladd, antispinnsystem samt elektronik
Lineasist och sideasist inkl sensorer
Parkasist inkl kamera och sensorer
Styrenhet till led strålkastare
Reglermotorer till adaptiva strålkastare

Wow! Jag e safe 6 år till!

Japp, riktigt trevlig täckning på försäkringen. Dancing
Jag är "safe" 7 år till eller ca 8500 mil till Smile
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 26 aug 2020 20:41 Svara med citat
Verkligen! För att inte prata om de låga självriskerna!
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Tor 27 aug 2020 7:00 Svara med citat
eddiw skrev:
Japp, riktigt trevlig täckning på försäkringen. Dancing
Jag är "safe" 7 år till eller ca 8500 mil till Smile

Ja man kanske inte behöver betala för VW:s överpriser på service när försäkringen täcker så mycket. Mekonomen är billigare och godtas av försäkringsbolagen.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 27 aug 2020 8:18 Svara med citat
olle54 skrev:
Ja man kanske inte behöver betala för VW:s överpriser på service när försäkringen täcker så mycket. Mekonomen är billigare och godtas av försäkringsbolagen.

Förstår inte din första mening? VW's priser och försäkringens täckning?
Jag har aldrig hört något om att försäkringsbolagen kontrolerar var eller om man servat. De är bara intresserade av mil och ålder.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
eddiw
Tor 27 aug 2020 12:08 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har aldrig hört något om att försäkringsbolagen kontrolerar var eller om man servat. De är bara intresserade av mil och ålder.

Vad exakt är det som är svårt att förstå med hans mening?
candyweiss
Tor 27 aug 2020 14:15 Svara med citat
eddiw skrev:
Vad exakt är det som är svårt att förstå med hans mening?

Att försäkringen täcker VW´s överpriser.

olle54
Tor 27 aug 2020 16:17 Svara med citat
candyweiss skrev:

Jag menar att som i mitt fall just nu då jag ska serva min bil i dagarna och har blivit "övertalad" av VW verkstan att göra det hos dem då de menar att de brukar hjälpa sina kunder då de får problem (goodwill?) om man även har servat bilen hos dem. Hos t.ex. Mekonomen är det billigare för samma service som min ska in på. Och då menar jag att eftersom så mycket verkar ingå i Folksams försäkring så kanske man kan serva hos Mekonomen då.
Sen när jag tog in offert från Mekonomen sa de att försäkringsbolagen alltid begär in bilens servicehistorik vid försäkringsärenden

candyweiss
Tor 27 aug 2020 16:48 Svara med citat
olle54 skrev:
Jag menar att som i mitt fall just nu då jag ska serva min bil i dagarna och har blivit "övertalad" av VW verkstan att göra det hos dem då de menar att de brukar hjälpa sina kunder då de får problem (goodwill?) om man även har servat bilen hos dem. Hos t.ex. Mekonomen är det billigare för samma service som min ska in på. Och då menar jag att eftersom så mycket verkar ingå i Folksams försäkring så kanske man kan serva hos Mekonomen då.
Sen när jag tog in offert från Mekonomen sa de att försäkringsbolagen alltid begär in bilens servicehistorik vid försäkringsärenden

Okej, jag förstår. Det lät som om du menade att man kan serva hos någon som inte är så noga iom att försäkringen täcker det ändå om något skulle haverera Very Happy
Att försäkringsbolagen skulle begära in servicehistoriken är inget jag hört talas om, men det är kanske något man börjat med nyligen? Så då gäller alltså inte försäkringen om jag servar själv eller lämnar in till "Nisse på hörnan".?
Mobilitetsgarantin vet jag att den slutar gälla när jag inte servar hos auktoriserad verkstad.

olle54
Tor 27 aug 2020 17:14 Svara med citat
candyweiss skrev:
Okej, jag förstår. Det lät som om du menade att man kan serva hos någon som inte är så noga iom att försäkringen täcker det ändå om något skulle haverera Very Happy
Att försäkringsbolagen skulle begära in servicehistoriken är inget jag hört talas om, men det är kanske något man börjat med nyligen? Så då gäller alltså inte försäkringen om jag servar själv eller lämnar in till "Nisse på hörnan".?
Mobilitetsgarantin vet jag att den slutar gälla när jag inte servar hos auktoriserad verkstad.

Oftast får man ju motsvarande eller liknande "Mobilitetsgaranti" även hos Mekonomen och andra verkstäder som ingår i de större kedjorna.Serva själv kan nog bli svårt att hänvisa till men om det finns bra underlag från "Nisse på hörnan" så kanske det kan gå. Men jag tvivlar.

candyweiss
Tor 27 aug 2020 17:27 Svara med citat
olle54 skrev:
Oftast får man ju motsvarande eller liknande "Mobilitetsgaranti" även hos Mekonomen och andra verkstäder som ingår i de större kedjorna.Serva själv kan nog bli svårt att hänvisa till men om det finns bra underlag från "Nisse på hörnan" så kanske det kan gå. Men jag tvivlar.

Ja, det har säkert ändrats angående kraven från försäkringsbolagen, var många år sedan jag utnyttjade något.
Jag tänker serva min bil hos Mekonomen i fortsättning, tröttnat på VW´s idiotpriser. Vet att Mekonomen har någon egen garanti och förmodligen har några andra verkstäder också det. Jag tog ändå "Bilplus" och "Väghjälp Bil" hos SBM för säkerhets skull https://www.sbmforsakring.se/

Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tor 27 aug 2020 21:27 Svara med citat
Nu vill jag inte vara tjatig men med Folksam "stor" ingår hjälp inom en timme, hyrbil, hotell, hämta lämna bil på verkstad bla bla bla

Nej jag jobbar inte på folksam...
eddiw
Tor 27 aug 2020 22:30 Svara med citat
Mranderz skrev:
Nu vill jag inte vara tjatig men med Folksam "stor" ingår hjälp inom en timme, hyrbil, hotell, hämta lämna bil på verkstad bla bla bla

Nej jag jobbar inte på folksam...

Gött! Känns bättre och bättre att jag tog Folksam som bolag för Golfen Smile
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tor 27 aug 2020 23:08 Svara med citat
candyweiss skrev:

Det beror ju så klart på var du råkar ut för.
Skulle du tex ta en rasad AC-kompressor på maskinskadeförsäkringen så är det inte dem kollar servicehistorik på då det inte är en komponent man normalt behöver serva.
Skulle du däremot få något haveri på motorn som skulle kunna bero på bristfällig service, då kan du ge dig på att dem vill kolla upp historiken på bilen.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Fre 28 aug 2020 7:18 Svara med citat
Masi skrev:
Det beror ju så klart på var du råkar ut för.
Skulle du tex ta en rasad AC-kompressor på maskinskadeförsäkringen så är det inte dem kollar servicehistorik på då det inte är en komponent man normalt behöver serva.
Skulle du däremot få något haveri på motorn som skulle kunna bero på bristfällig service, då kan du ge dig på att dem vill kolla upp historiken på bilen.
/Mats

Ja det har du rätt i Smile Det var som sagt många år sedan jag utnyttjade försäkringen när jag kört av vägen, och då kollar de nog knappast servicehistoriken ändå. Har faktiskt aldrig använd maskinskadeförsäkringen, bara nybilsgarantin på en DSG-låda.

Sida <  1, 2