Forum - Golf 4 (98-04) - Göra kamremsbyte själv på en tdi?

Kee
Kör: Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm Medlem: 31 juli 2017
Tor 03 sep 2020 18:45 Svara med citat
Hej

Nu har jag brukat min vagn i ca 8 månader sen jag fått fason på alla fel och den går klockrent och jag är mycket nöjd. Men innan jag köpte den så hade den stått i ett par år och sammanlagt så har det nog gått rätt många år sen senaste kamremsbyte och om "service-meddelandet" är något att gå efter, så har den sakta räknat ner ett tag nu och står på 200mil om jag minns rätt. Vagnen är gammal, en 99a, med AGR-motor och den har gått 31Kmil.

Så för att fortsätta bruka vagnen med gott samvete är det kanske dags att se över remmen. Jag har aldrig gjort ett kamremsbyte själv förut och har respekt för att det är rätt många steg, men jag är inte helt oäven när det kommer till att meka. Det som gör mig lite osäker är om jag eventuellt behöver justera dieselpumpen i samband med rembytet Haynes vidrör ämnet, men jag förstår inte om det är ett "måste" eller "rekommenderat". Jag minns att det var nödvändigt att göra på min T4 2,5tdi när pumpremmen gått av och därför fick en dieselverkstad göra det jobbet. Jag köper alla mina delar till den här bilen från Tyskland och ett komplett kamremskit med vattenpump går inte på mer än ca 1500kr beroende på fabrikat.

Mot detta ska man ju ställa sig frågan vad det kostar att låta en verkstad göra det, eftersom jag normalt sett inte brukar anlita verkstäder och tycker de tar orimligt betalt när jag hört om andras erfarenheter så tar det emot att gå den vägen. Kanske om jag kan hitta någon som gör det med delarna jag köper och jag får ett bra pris.

Så dela med er av era tankar och erfarenheter. Har du gjort detta själv? Har du någon info om vad en verkstad tar för ett byte på en Tdi? Gör man alltid pumpjusteringen? Osv osv.

Tack på förhand! Thumbs up

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 04 sep 2020 0:43 Svara med citat
Kee skrev:
Hej

Nu har jag brukat min vagn i ca 8 månader sen jag fått fason på alla fel och den går klockrent och jag är mycket nöjd. Men innan jag köpte den så hade den stått i ett par år och sammanlagt så har det nog gått rätt många år sen senaste kamremsbyte och om "service-meddelandet" är något att gå efter, så har den sakta räknat ner ett tag nu och står på 200mil om jag minns rätt. Vagnen är gammal, en 99a, med AGR-motor och den har gått 31Kmil.

Så för att fortsätta bruka vagnen med gott samvete är det kanske dags att se över remmen. Jag har aldrig gjort ett kamremsbyte själv förut och har respekt för att det är rätt många steg, men jag är inte helt oäven när det kommer till att meka. Det som gör mig lite osäker är om jag eventuellt behöver justera dieselpumpen i samband med rembytet Haynes vidrör ämnet, men jag förstår inte om det är ett "måste" eller "rekommenderat". Jag minns att det var nödvändigt att göra på min T4 2,5tdi när pumpremmen gått av och därför fick en dieselverkstad göra det jobbet. Jag köper alla mina delar till den här bilen från Tyskland och ett komplett kamremskit med vattenpump går inte på mer än ca 1500kr beroende på fabrikat.

Mot detta ska man ju ställa sig frågan vad det kostar att låta en verkstad göra det, eftersom jag normalt sett inte brukar anlita verkstäder och tycker de tar orimligt betalt när jag hört om andras erfarenheter så tar det emot att gå den vägen. Kanske om jag kan hitta någon som gör det med delarna jag köper och jag får ett bra pris.

Så dela med er av era tankar och erfarenheter. Har du gjort detta själv? Har du någon info om vad en verkstad tar för ett byte på en Tdi? Gör man alltid pumpjusteringen? Osv osv.

Tack på förhand! Thumbs up


Ja, du ska ställa pumpen efteråt.

Om du håller koll på vevaxel, kamaxel och även dieselpumpens axel och inte snurrar någon och bara kränger över en ny rem så har du ju ungefär samma inställningar som tidigare...

Men på dessa bilar ska du låsa vevaxel och kamaxel och lossa kamdrevet när du byter remmen. Ska väl bli mer exakt rätt.

Med servicedator kan du sedan ställa dieselpumpens dynamiska läge så det blir perfekt.

Har du bytt kamremmen och hållt koll så dieselpumpen inte snurrat kan du starta bilen och köra den till en verkstad för finjusteringen av pumpen om det känns jobbigt själv.