Forum - Golf 7 (13-19) - Ang. saknade åtgärder i servicebok på återköp - Säljs igen

cardazio
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 03 maj 2020
Lör 05 sep 2020 15:43 Svara med citat
Jag köpte en bil (Sportskombi 1.0 -18, 6200 mil) i slutet på april där vi efter 5 motorlampor (m. åtgärder utan resultat), 2 bärgningar, en start/stopp-funktion som kunde stoppa motorn under 25 km/h m.m. fick till ett återköp. Precis innan återköpet lyckades även deras verkstad (inom samma anläggning) krocka in med bilen i något höger bak med lackskador som följd och bilen levererades utan korrekt pumpade däck - bara en sådan sak.

Återförsäljaren (under VW-flagg) verkar inte ha gjort noteringar i systemet om felen och åtgärderna - i vissa fall står det enbart att bilen blivit upptankad trots att vi blev bärgade till verkstaden (var på en annan av samma företags anläggningar i Täby där de visade historiken de kunde se på just den bilen).

Nu är bilen ute till försäljning 3-4 veckor efter återköpet (nu vid 6500 mil så ni kan klura ut att man i snitt kan köra 60 mil innan motorlampan tänds..) och om verkstaden inte hade någon som helst aning om vad felet var under föregående 3.5 månader har jag svårt att tro att de löst problemet nu. De har bytt båda lambdasonderna samt återställt delar av mjukvaran för motorstyrningen - that's about it.

Jag har även mycket svårt att tro att den enda gången bilen åkt in på verkstad innan jag tog över den var vid 4500 mil - med tanke på att jag kunde köra 60 mil i stöten innan kritiskt fel inträdde. Enda anledningen till att jag kände till det (för enligt försäljaren fanns inget att rapportera om bilen) var att kvittot för hyrbilen var kvar i handskfacket vid köpet. Jag frågade då om det hela och det var något som var åtgärdat och sedan dess kvarstod inga problem - vilket kändes som en ok förklaring vid tillfället.

1. Borde det inte finnas någon typ av plikt att registrera även garantireparationer i serviceboken, så att nya ägare kan inspektera allt väsentligt som hänt en bil innan köp?
2. VW anger att man själv inte får läsa den digitala serviceboken av GDPR-skäl om den är begagnad. Stämmer det och hur ska jag som köpare då kunna undersöka bilen ordentligt? De måste kunna anonymisera loggen med tanke på att jag bara är intresserad av uppgifter som rör bilen - eller är detta ett fult sätt att undkomma ansvar från VWs sida utifall det blir aktuellt med reklamationer?

En del spekulationer ovan, men jag tycker jäkligt synd om nästa kund som åker på detta åbäke och får utstå samma skit som vi under 4 månader. Framförallt ville de aldrig erkänna start/stopp-problemet som var oerhört farligt när man närmade sig rondellen vid Gullmarsplan t.ex. eftersom man även tappar servostyrningen när det händer. Hade tänkt ringa konsumentvägledningen på måndag och höra efter om de kan granska hur de hanterar försäljningen av just denna bilen på något sätt.

Har nu köpt en annan bil (samma spec som den ovan - fast bilen fungerar) - skönt att slippa just denna anläggningen. Bemötandet på anläggningen norr om staden var markant bättre i alla aspekter.