Forum - Golf 5 (04-08) - Service efter 2 månader

LillaMy
Golf 5 GT -07 Ort: Stockholm
Fre 04 sep 2020 11:44 Svara med citat
Hej,

Jag har en Golf GT -07 som jag köpte i början av juli. Enligt serviceboken utfördes en service 26/6 där longlife-motorolja, luftfilter, bränslefilter, friskluftfilter och DSG olja+filter är bytt.

Det är ingen stämpel, utan bara en kråka och av säljaren så lät det som att det var en mekanikerpolare som gjort servicen och det finns inget kvitto såklart.

Det konstiga är att jag för två veckor sen började få meddelandet "service in 15600km" och tänkte det var lite tidigt att be om service. Men nu i veckan byttes det ut mot ett "service now" istället.

Så, vad gör jag? Jag är inte supersugen på 2000 kr för en service som tydligen gjorts för 2 månader sen.
Klubban 2019
Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm
Sön 06 sep 2020 10:27 Svara med citat
Lyft oljestickan och kolla oljans färg. Är den gul och fin så är den troligen också nyligen bytt. Är den svart så är den inte bytt på ett tag och du behöver göra en service..
Om oljan är bytt och du inte vill göra servicen så kan du nollställa meddelandet. Jag vet inte själv hur men sett trådar i detta forum där man beskriver hur.
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Sön 01 aug 2021 0:07 Svara med citat
På en audi A3 1.6 -99 så släcker man service lampan/symbolen med trippmätarens samt klockans "pinnar"/reglage som sitter vid hastighetsmäteren/varvräknare, står i instruktionsboken hur man lätt gör det, och att det är så aukt. verkstaden gör det med. Var samma på en fabia 1.4 -07 mvh
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 01 aug 2021 21:37 Svara med citat
LillaMy skrev:
Hej,

Jag har en Golf GT -07 som jag köpte i början av juli. Enligt serviceboken utfördes en service 26/6 där longlife-motorolja, luftfilter, bränslefilter, friskluftfilter och DSG olja+filter är bytt.

Det är ingen stämpel, utan bara en kråka och av säljaren så lät det som att det var en mekanikerpolare som gjort servicen och det finns inget kvitto såklart.

Det konstiga är att jag för två veckor sen började få meddelandet "service in 15600km" och tänkte det var lite tidigt att be om service. Men nu i veckan byttes det ut mot ett "service now" istället.

Så, vad gör jag? Jag är inte supersugen på 2000 kr för en service som tydligen gjorts för 2 månader sen.


Vet inte för din årsmodell men omkring dessa år började man införa olika serviceintervaller för OLJEservice samt SERVICE

Oljeservice är byte olja och filter, samt en väldigt enkel översyn kortfattat.
Medans SERVICE är INTE oljebyte, utan genomgång av bilen, tex byte bromsvätska och massa andra punkter.

Dessa service kan givetvis utföras på en gång . Gissar att detta infördes när de började förstå att många bilar kom in för service mycket mer sällan när longlifekonceptet hade införts, då delar man upp servicearna så bilarna kommer in oftare igen Very Happy

Så det din bil piper om är troligen servicen som inte gjordes för två månader sedan, medans den är nöjd med oljeservicen som gjordes för två månader sedan.

Antingen kör du på och skiter i service, eller så låter du serva bilen.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 01 aug 2021 22:48 Svara med citat
Tändning av
Tryck och håll inne knappen för nollställning av trippmätare
Tändning på
Släpp knappen för nollställning av trippmätare
Tryck på klockans min-knapp

den är nu nollställd för 15.000km eller 365 dagar, det som först uppnås

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera