Forum - Golf 7 (13-19) - Ryckig gång vid kall motor

Gulf No-Nox
Kör: Golf 8 0704305678 Ort: Borlänge Medlem: 25 augusti 2020
Tis 25 aug 2020 15:21 Svara med citat
Har en Golf Sportscombi 1,5 L TSI 110kw/150 hk R-line manuell låda. Köptes beg, körd ca 2100 mil. Efter ca 400 mils användning började den att gå ryckigt vid kallstart upp till 2000 rpm. Med genomvarm motor var allt normalt. Lämnades in för felsökning och dom höll på ca 4 timmar med detta och bla byttes tändstift. Till sist fick jag besked om att det var fel på programvaran som styr cylinderavstängningen, känt fel tydligen enligt verkstaden. Uppdatering av den varan är ej klar, kommer att bytas på garantin så fort den är klar.
Nu har jag kört ytterligare 400 mil och bilen var inne på service och fortfarande ingen ny programvara.

Någon annan som har samma problem?
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Fre 28 aug 2020 17:21 Svara med citat
Jag tror verkstan inte har en susning! Enkelt att skylla ifrån sig (=problemet löst)
Ta ditt ärende ett snäpp högre upp, till VW.se. Ge inte upp. VW är kända för att strunta i sitt ansvar.
Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Lör 29 aug 2020 10:26 Svara med citat
Jag hade samma problem sedan 1-1½ år. Verkstaden sade att jeg skulle "växla ner och köra litet hårdare ibland" med andra ord; trycka till på gasen emellanåt.och "blåsa ut motorn".
Moderna insprutningsmotorer som TSI får lätt beläggningar i insugningen.
Det har hjälpt, faktiskt. Och så har jeg köpt benzin additiv till att hälla i tanken varannan gång jag tankar. Det har verkligen hjälpt! Man kan till och med se det på mit krom avgasrör. Det blir nu litet svart och bilen är kvickare og mindre hackig med kall motor.
Hoppas detta hjälper.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 29 aug 2020 10:36 Svara med citat
Gilberto skrev:
Jag hade samma problem sedan 1-1½ år. Verkstaden sade att jeg skulle "växla ner och köra litet hårdare ibland" med andra ord; trycka till på gasen emellanåt.och "blåsa ut motorn".
Moderna insprutningsmotorer som TSI får lätt beläggningar i insugningen.
Det har hjälpt, faktiskt. Och så har jeg köpt benzin additiv till att hälla i tanken varannan gång jag tankar. Det har verkligen hjälpt! Man kan till och med se det på mit krom avgasrör. Det blir nu litet svart och bilen är kvickare og mindre hackig med kall motor.
Hoppas detta hjälper.

De tillsatserna som man ska hälla i bensinen är bara bluff, är oftast bara fotogen, det finns inga kemikalier som kan rengöra insprutningsmunstycken eller ventiler. Det absolut bästa är att varva ur motorn riktigt ordentligt ibland när man accelererar.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Klubban 2019
Ons 09 sep 2020 14:47 Svara med citat
För många år sedan hade jag en BMW, min första bil med bränsleinsprutning. På den tiden jobbade jag åt ett företag som höll oss med kreditkort för tankning på OK som bensinmacken hette på den tiden. Efter några tankningar där började min BMW gå dåligt, ojämnt och inte alls som den skulle. Då hörde jag ett rykte att OK blandade ut bensinen med etanol. Etanolen fick insprutningsventilerna att kärva. Jag började då tanka på en bensinmack av annat märke. Se och häpna, bilen började bli frisk igen!

Kan det vara så illa att du tankar på OKQ8 och de fortsätter späda ut bensinen?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 09 sep 2020 14:57 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
För många år sedan hade jag en BMW, min första bil med bränsleinsprutning. På den tiden jobbade jag åt ett företag som höll oss med kreditkort för tankning på OK som bensinmacken hette på den tiden. Efter några tankningar där började min BMW gå dåligt, ojämnt och inte alls som den skulle. Då hörde jag ett rykte att OK blandade ut bensinen med etanol. Etanolen fick insprutningsventilerna att kärva. Jag började då tanka på en bensinmack av annat märke. Se och häpna, bilen började bli frisk igen!

Kan det vara så illa att du tankar på OKQ8 och de fortsätter späda ut bensinen?

Det är oftast samma tankbilar som kör runt och fyller tankarna på mackarna. All bensin i Sverige innehåller etanol idag. Även 98 oktan har etanol i sig. https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-98-oktan-etanolfri

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Klubban 2019
Ons 09 sep 2020 15:01 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det är oftast samma tankbilar som kör runt och fyller tankarna på mackarna. All bensin i Sverige innehåller etanol idag. Även 98 oktan har etanol i sig. https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-98-oktan-etanolfri

Gulf No-Nox: Jag ber om ursäkt. Jag försökte bara ge dig en möjlig ledtråd för att hjälpa dig lösa ditt problem. Tydligen är jag helt ute och cyklar ... Ledsen!