Forum - Golf 7 (13-19) - Fel: ParkPilot

Panadero
Kör: Golf 7 1.2 TSI Ort: Stockholm Medlem: 23 augusti 2020
Sön 23 aug 2020 17:58 Svara med citat
Hej på er!

Köpte min 2016 Golf 7 1.2-TSI för 3 månader sedan. Bilen är utrustad med Park Assist (och Park Pilot) med 6 sensor fram och 6 bak.

Bilen känns bra att köra. Däremot har jag fått ett fel meddelande som säger "Fel: kör bilen till verkstan, lämna endast i P-läge" nästan varje vecka sedan jag köpte den. Meddelandet kommer när jag kör och visas 1 till 5 sekunder, sedan är det borta. Jag tog bilen till verkstan och de sade att det är en mikrobrytare som sitter i växelspaken som är trasig. Jag ska byta den snart och förhoppningsvis kommer felet att försvinna.

Problemet nu är att jag fick ett annat fel meddelande "Fel: ParkPilot". Felet kom när jag började att backa, helt plöstlig slutade ParkPilot att fungera och jag fick felet. ParkPilot knappen började att blinka gul också. Jag stängde av bilen och startade den igen. Felet är borta nu men jag ser att de yttersta sensorer på kanten (2 fram och 2 bak, höger och vänster) inte visas på media skärmen. Det är som att de slutade att fungera allihopa (eller att de inte existerar). Efter att ha provat ParkPilot några gånger ser jag att några sensorer visas igen på skärmen när jag backar 2-4 meter. Men om jag stänger av och starta bilen igen är de borta från skärmen.

Har ni en aning vad kan det vara? Börjar att bli lite irriterad med alla fel meddelanden nu...

Bra att detta forum finns Smile

Tack!
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Tor 17 sep 2020 12:59 Svara med citat
Köpte du den på en bilfirma kan du ju fråga säljaren eller deras verkstad.
Dalarna
Kör: Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle Medlem: 28 juli 2009
Fre 18 sep 2020 22:12 Svara med citat
Växellådsfelet är ett känt fel, ibland behövs en brytare bytas i spaken och ibland måste hela spaken bytas för en ganska dyr kostnad. Prata med din återförsäljare. Jag lämnade tillbaka min bil för bl.a. samma fel (plus en hel del annat.)
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 18 sep 2020 23:13 Svara med citat
Numera byter man, tack och lov, bara brytaren som känner av att växelväljaren är i läge "p"

Jag tror att VW tar detta på ett förlängt garantiåtagande om jag inte minns fel.

När det gäller dina sensorer som spökar så kan det ha att göra med problemet med microbrytaren. Ett sätt att testa detta är följande: när park pilot felet triggas, prova stäng av bilen med växelväljaren i läge D eller R och kolla om du kan ta ut nyckeln ur tändningslåset. Normalt ska det inte gå men om microbrytaren strular så är det precis det det gör. Om du inte kan få ut nyckeln har det inget samband.

Beroende på vilket försäkringsbolag du har är självrisken annorlunda men fel på park pilot täcks i din helförsäkring!

Jag har Folksam med en superlåg självrisk på 750 spänn.