Forum - Volkswagen Passat - VW Passat B8 kopplar inte upp Bluetooth för ljud automatiskt

jonasm
Kör: Passat 8 GT 2.0 TDI Ort: Stockholm Medlem: 23 mars 2020
Tis 29 sep 2020 20:52 Svara med citat
Jag har en Passat B8 med Discover Pro-anläggning.
Sedan en tid tillbaka (jag har inte koll på hur länge, men det kan säkert vara ett år eller nåt sånt) så kopplar den inte upp blåtanden för musik automatiskt. Det har fungerat perfekt de första 2,5-ish åren.
Saken är den att den kopplar upp med blåtand men bara för telefoni, inte för ljudströmning.
Och man ser i displayen att A2DP/AVRCP inte är förbockat.
Jag kan då antingen gå in under kopplade enheter och välja min telefon och därefter välja "ljudströmningstjänsten" (telefonitjänsten är redan vald och grönmarkerad), eller så kan jag bara aktivera A2DP/AVRCP.
Gör jag kortare stopp så kan det fungera direkt efter, men vid längre avbrott är det tillbaka. (Ibland känns det som att en del av elektroniken är igång långt efter att man stängt av tändningen.)
Man får ju en känsla av att det är någon programvaruuppdatering som ställt till det, och jag vill minnas att det gjordes en när den var på service senast. Eller om det var i samband med ett olycksrelaterat besök.
Sen ska man ju inte glömma att telefonen så klart får ny programvara titt som tätt, men det känns ju som att Apple (jag kör iPhone) skulle märka ett sådant problem och rätta till. Och det faktum att det är ändring i bilen som löser det så torde problemet ligga på bilens sida.
Programvaruversion verkar vara O199 eller 0199. Maskinvaran H41 och artikelnumret 3GO035043K
Navigationsdatabasen har jag uppdaterat, men jag antar att det inte har något med hur BT beter sig?

Tacksam för tips! Framför allt är jag nyfiken på om fler sett detta beteende, och om det är något som upplevs ha "dykt upp", snarare än att ha varit ett problem hela tiden.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 29 sep 2020 21:32 Svara med citat
Att göra en helt ny ihopparning har du redan testat? Det innebär att du i menyn för bluetooth tar bort den kopplade mobilen. Därefter parar du ihop igen och var då uppmärksam på frågan som dyker upp i din mobil, acceptera alla delningar.
jonasm
Tis 29 sep 2020 21:34 Svara med citat
Yes, det har jag dessvärre testat också. (På någon sida läste jag att man ska prova att stänga av både bil coh telefon helt (dvs starta om telefonen) efter raderingen (avparningen), och detta har jag inte testat än, dock.)
Mranderz
Tis 29 sep 2020 21:40 Svara med citat
Återställning av enheten? (Håll in power knappen 10 sekunder)
jonasm
Tis 29 sep 2020 21:42 Svara med citat
Känner inte till den varianten. Kör man den när systemet är igång alltså? Normalt kör man väl typ 3 sekunder för att stänga av? Är det skillnad mot att fabriksinställa, som man kan under Inställningar?
Mranderz
Tis 29 sep 2020 21:47 Svara med citat
Bra fråga men en sådan reboot kan lösa många konstigheter. Alltid värt att prova. Systemet igång, håll intryckt tills systemet startar igen.