Forum - Golf 6 (09-13) - Dörr hänger fel/skrapar i tröskellådan.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 21 sep 2020 23:05 Svara med citat
Dörren för förare hänger ned för mycket på motsatt sida gångjärn och skrapar i tröskellådan, har skrapat bort lack och det har börjat rosta.

Hur justera dörren så att den inte skrapar i?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 21 sep 2020 23:09 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Dörren för förare hänger ned för mycket på motsatt sida gångjärn och skrapar i tröskellådan, har skrapat bort lack och det har börjat rosta.

Hur justera dörren så att den inte skrapar i?

Någon som hängt på dörren när den varit öppen?
Gör tvärtom, lyft i dörren när den är öppen, du får ta i ordentligt.
Fålkswagen Gålf säx
Mån 21 sep 2020 23:24 Svara med citat
candyweiss skrev:
Någon som hängt på dörren när den varit öppen?
Gör tvärtom, lyft i dörren när den är öppen, du får ta i ordentligt.

Ok. Är lite orolig att jag pajar något om jag, med muskelkraft, trycker upp bildörren. (Jag är väldigt stark).

Vad jag vet har ingen hängt på dörren. Bilen är dock 9 år gammal.

Trodde först att det var PTFE-oljan, jag använde i låset, som rann ned och orsakade lacksläppet samt rosten.

Kanske man kan ta hjälp av domkraft?

Har sett ibland att man lossar lite på skruvarna, som håller gångjärnen på plats, vilket möjliggör justering.
Ett annat sätt var att man tar bort gamla pinnar och sätter in nya tillsammans med nya mässing-bussningar.

candyweiss
Tis 22 sep 2020 4:16 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Ok. Är lite orolig att jag pajar något om jag, med muskelkraft, trycker upp bildörren. (Jag är väldigt stark).

Vad jag vet har ingen hängt på dörren. Bilen är dock 9 år gammal.

Trodde först att det var PTFE-oljan, jag använde i låset, som rann ned och orsakade lacksläppet samt rosten.

Kanske man kan ta hjälp av domkraft?

Har sett ibland att man lossar lite på skruvarna, som håller gångjärnen på plats, vilket möjliggör justering.
Ett annat sätt var att man tar bort gamla pinnar och sätter in nya tillsammans med nya mässing-bussningar.

Om du inte har "glapp' ska du inte behöva byta några delar.
Tänk på att när du "lyfter" dörren rätt ska dörren bara vara lite öppen (2 - 3 dm) och inte på vid gavel, du förstår säkert vad jag menar Smile
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 22 sep 2020 7:25 Svara med citat
Vet inte hur det ser ut på din bil men det borde, precis som du skriver, gå att lossa på skruvarna som håller gångjärnen mot bilens kaross och därmed justera något.

Senast jag gjorde detta var 1993 på en Volvo 740 GL...

Du bör kanske inte dra upp dörren för att räta den. Om du är så stark som du skriver så lär det bara resultera i att du drar hela dörren sned så att det istället skrapar i bakkant...

Innan du justerar gångjärn så kan du ju börja med bygeln som sitter på karossen och som dörren låser mot. Den är lättast att justera.
candyweiss
Tis 22 sep 2020 8:02 Svara med citat
Mranderz skrev:
Vet inte hur det ser ut på din bil men det borde, precis som du skriver, gå att lossa på skruvarna som håller gångjärnen mot bilens kaross och därmed justera något.

Senast jag gjorde detta var 1993 på en Volvo 740 GL...

Du bör kanske inte dra upp dörren för att räta den. Om du är så stark som du skriver så lär det bara resultera i att du drar hela dörren sned så att det istället skrapar i bakkant...

Innan du justerar gångjärn så kan du ju börja med bygeln som sitter på karossen och som dörren låser mot. Den är lättast att justera.

Helt rätt, det är så man SKA göra. Men har själv gjort på "mitt" sått några gånger, iofs var det många år sedan. Vet också att det var vanligt på bilfabrikerna att man efterjusterade dörrarna på detta sättet.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 22 sep 2020 16:44 Svara med citat
Https://youtu.be/Wmv1QmJNXLc
Fålkswagen Gålf säx
Ons 30 sep 2020 18:05 Svara med citat
Uppdatering: satte två st planbrickor på nedersta gångjärnet på nedersta skruven vilket gjorde att dörren inte hänger ned i andra änden och dörren skrapar inte i tröskellådan längre.