Forum - Golf 7 (13-19) - Köpråd Golf Combi

gurraolsson94
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 29 september 2020
Tis 29 sep 2020 21:29 Svara med citat
Jag har tänkt köpa en Golf Combi och behöver lite råd om vad ni tror kan passa mig bäst.
Jag är ute efter en bruksbil som jag kan ha några år och vill givetvis ha så lite strul som möjligt. Bilen behöver inte vara speciellt snabb eller rolig att köra eftersom jag är alldeles för glad i gasen för mitt eget bästa, faktorer som bränsleförbrukning, skatt och andra kostnader får gärna hållas låga.

Främst kommer den användas till att åka fram och tillbaka till jobbet 1,5 mil bort och givetvis till affärer/vänner osv men jag gör ibland lite längre resor på 20-60mil (Någon gång i månanden ungefär).
Jag kan tänka mig att spendera max 100k men gärna mindre (samtidigt som jag inte tänker köpa första bästa bil bara för att den är billig).

Mina främsta frågor är:
Skall jag välja diesel eller bensin?
De flesta av bilarna jag sett till salu har gått 10-25k mil, vid vilket miltal ungefär skall man tänka en extra gång på dessa bilar?
Är det några allmänna saker jag bör ha i åtanke gällande just dessa modeller?
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 30 sep 2020 21:55 Svara med citat
Jag har 2 Golf kombi, en PruttGasGolf och en Alltrack TDI.
Att det blev en TGI var mest en slump, jagade en bil till frugan som mest kör kortsträckor och hon hade önskemål om fjärrstyrd bränslevärmare. Letar man lite kan man hitta en gammal förmånsbil med bra utrustning. Den vi har är utrustade med värmare, halvskinn med massage i förarstolen, dragkrok, backkamera p-sensorer etc.
Jag gav 110kkr för 2,5 år sedan, då hade den gått drygt 10tusen mil.
Fördelen med gas är att den går grymt billigt om man håller jämn fart och planerar körningen lite. Nackdelen är att den är ganska slö och saknar allt vad bottenvrid heter. Väl uppe i fart går den tyst och fint.
Nu har det blivit så att jag pendlar i den då den går så billigt. Jag har 4 mil till jobbet och snittar 3,3 till 3,5kg/100km utan problem mellan tankningarna. Här i Östergötland kostar biogasen 18,80kr/kg vilket ger en bränslekostnad på 6,20 - 6,60kr/mil ungefär.
Den rymmer 15kg gas OCH 50 liter bensin men kör i princip uteslutande på biogas. På 4000 mil har jag tankat bensin 2 ggr och har just nu halv tank kvar. Bränslevärmaren går på bensin.
Folk är lite skeptiska till gasbilar vilket gör att man kan fynda. I år är första året vi behöver betala skatt då den varit befriad dem 5 första åren, nu kostar den 360kr/år 😃

Standardfel på alla Golfar är att det kan regna in, framförallt på golvet vid baksätet men det förekommer även fram men inte alls lika vanligt. Åtgärden är att byta högtalare, jag har fått mina bytta på båda bilarna. Om läckaget pågått en tid kan det börja mögla så luktar det jordkällare i bilen, leta efter en annan.
Vill du ha en manuell eller dsg?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15