Forum - Golf 4 (98-04) - Problem vid spindelledsbyte.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Tis 13 okt 2020 18:01 Svara med citat
Hade en glappig spindelled så däcket blev snedslitet. Inte precis bara att byta. Man ska ju lossa länkarmleden först. Den ville inte lossa, Man ska hålla emot med en insexnyckel underifrån. Hålet var rostigt. Insexnyckel slirade. Den där leden är lite loss nu och snurrar. Är den kass då kan man undra? Jag får ju ändå inte av den stora muttern under. Jag stack och köpte en my länkarm led. Funder att såga av bult med tigersåg. Sen problem nr.2. Muttern där man ställer in framvagnen? på drivaxel. Den muttern sitter som berget och har blivit misshandlad. Den var väl öppna nycklar 22 och 19 man skulle använda. Är den muttern normalt gängad? Ingen baklängesgänga väl? Funkar inte bra med vanliga fasta nycklar när det är så fastrostat.

Tydligen sitter 3 stora muttrar fast nu då. Men de 3 mindre bulten till spindelled har jag tagit bort. Köpte en brytgaffel med. Min vanliga hitta jag inte. Får se om jag har användning för brytgaffel.

Om jag sågar bulten på styrled. Kan man då få loss styrledleden från drivaxel kan man undra. Utan att släppa på låsmuttern? Den som är 22 mm. Högergängad står det på Biltemasidan. Det är väl normalgängad?

Eller om man skulle svetsa på styrleden så låsmuttern lossar av värmen?

Detta blev lite virrigt men det är 3 stora muttrar som ska lossas för att byta spindelled och styrled. Men det så fastrostat. Det ser ju enkelt ut på filmer. Men det är ju inte gamla rostbilar precis som de skruvar på.

18:30 Jag lyckade bända loss spindelleden ur sitt fäste där den sitter med 3 bult. Men hur får jag av muttern från spindelleden då leden snurrar? polygrip och svetstång fungerar inte att håll fast den med. Jag kommer inte åt med en kapskiva eller tigersåg.

14/10 Fick dit spindelleden. Jag knep om den snurrande leden med en stark låsbar kniptång så man kunde lossa muttern..
Sen dit med den nya. Jag tog bort ett mindre lodrätt stag så jag kunde böja ner länkarm eller vad det heter. Böjde ner med ett spett. Sen tryckte upp skivan med domkraft så ramla allt ihop.

Nu försöker jag dra åt den gamla styrleden.(den kanske är okey) Men den bara snurrar runt. Insex hålet under är utslitet så jag kan inte hålla emot då jag drar åt muttern. Jag funderar hur jag ska lösa det. Rosten gör väl att muttern fastnade.

16:45 Jag försökte få loss styrled med att köra upp en bits i insex hålet. Sen trycka med domkraften uppåt+hålla bitsen med en fast nyckel medans jag skulle dra åt muttern. + försökte svetsa fast bits. Fungerade inte. Lossa muttern gick inte heller då styrledskulan snurrar runt.

Jag Försökte lossa 22 mm. mutter på axeln till styrled. Jag använde minigastub att värma med. Tyckte den rörde sig lite.
Eller så var det inbillning. Sen tog jag bort styrleden med kapslipen. Men nu måste jag ha bort resten av styrleden från axeln. Den verkar sitta stenhårt. Man måste ju knipa fast axel med en tång eller nåt medans man försöker lossa. Jag får kolla sen. Vet inte om mer värme fungerar. Hur kan folk säga att det tar max 10 minuter att byta styrled eller spindelled?. Jag har hållit på i 2 dagar. Undrar om de haft på låsvätska? Eller rostar det fast så? Varför tog de inte kopparpasta på gängorna? Det har jag på det mesta och sen drar jag inte jättehårt.

18:30 Resten av styrleden lossade nu. Jag fick använda liten rörtång+19 mm nyckel. Värmde länge med gas. 34 mm.gänga inklusive muttern ska vara kvar då man gängar in styrleden.(Jag mätte hur den gamla satt)

Undrar vad en framhjulsinställning kostar? Eller ska man köra och kolla på däcket om slits snett? Mina däck kostade bara 375 kr st. på skroten..

20:00 Har provkört. Den fungerar. Jag ångrar att jag inte räknade hur många varv styrleden var inskruvad på styraxel. Jag mätte hur mycket gänger..34 mm. med muttern. Det kan ja blivit 1-2 mm. fel eventuellt.
Jag kör runt lite och kollar däcken längre fram. En lampa tände sig. Kan var bromsvätskenivån då jag bara lyfte bilen på en sida. Då kanske det blev lågt på den lyfta sidan? Jag får utreda i morgon.

Det verkar vara bromsbelägg varningslampan som lyser. Kanske den tänt sig när jag grejat runt där. Ska försöka släcka den med felkodläsaren och kolla på på beläggen. Det är ju bara sådan varning i fram på min bil.

Felet var att kontakten till bromsbelägg hade hoppat ut.

Tyvärr satt ratten fel nu. Den var inte vågrätt mellan 9-3 om man jämför med klockan. Ratten var mellan 10-4 nu. Vrider jag ratten åt vänster då jag kör så blir ratten vågrät. Men då svänger bilen vänster. Alltså måste jag dra ihop "styrstången" eller vad den kallas ..med styrleden. Så allt blir kortare.. Då är frågan: Hur gör de på verkstaden då de ställer in framhjulen? De plockar väll inte loss styrleden vid navet när de gör det? Det skulle väl vara onödigt jobb. Sitter det en kula som är snurrbar på styrstången? Det får jag reda ut. Då kunde men ju lossa låsmuttern på styrled och vrida axel så den blir kortare. Man får väl använda rörtång då antar jag. Det kan vara så att axeln ska mer in. Med tanke på hur rostiga gängorna var så kanske den inte axel kom tillräckligt långt in. jag får googla och kolla i böcker. Vore bra om jag fick den besiktigad. Jag lär ju ändå inte få verkstadstid då det är fredag i morgon. Om någon vet nåt hur man ställer in framvagn så är jag nyfiken. Bara så ratten blir mer jämn så de inte klagar på det på besiktningen.

Jag kollade en film: How to perform a front end alignment yourself. Tydligen så vrider man på styraxel då man lossat bulten. Jag får gå ut och prova det. Det där med att dra snöre och mäta längst bilen kan jag inte då det är trångt i garaget just nu. Men jag lär ju se på ratten om det blir någorlunda bra inställt.
Styrleden var för resten väldigt glappig så det har väl påverkat däckslitaget.

Senare: Jag blir aldrig nöjd. Jag vill ha ratten mer perfekt vågrät så att säga. Jag har provat 3 gånger nu..Vridit och vridit stången. Jag får provköra mer när det mörknar. Grannar kan tro jag är knäpp när jag kör fram och tillbaka.

Ska kolla läcka i avgas systemet som är original bak tror jag, Sen Walker Katalysator. Sen skruvat avgasrör + Nån rör bit där emellan..Jag har ett flexrör under motorn från Biltema. De tycks inte hålla mer än kanske 2 år. Det är väl där det läcker. blåser genom metall väven, Ett original typ avgassystem under motorn är svårmonterat då jag ingen bil lyft har. Det är därför jag har ett flexrör+2 klämmor under motorn. Eget påhitt, Ska greja med det så länge.

Kväll: ratten sitter mer vågrätt nu. Ska väl justera lite till. Det funkar att köra upp på ramper och skruva när man ligger på marken.

När det gällde avgassystemet så var det svårt att se vart det läckte. Jag bytte flexrör Biltema 79-122. Kapas i var ände så det blir 145mm långt. Sågade 4 slitsar i var ände sen slipa med slipstift inne i ändar. Sen tvinga på det. Det går lite trögt i fram. Sen använde jag denna gång klämmor från Skarvrör, Biltema. Det flexibla röret använde jag inte. klämmorna är breda så de nyper bra. Bilen blev tystare. Men det läcker ändå någonstans. Jag får kolla i morgon. Helst skulle jag vilja ha aningen grövre diameter på flex röret. Så man slipper slipa upp det iinvändigt.

Jag såg en amerikansk film på Youtube: Hur man hittar och reparerar avgasläckor. Blev svensk översättning på titeln. Killen kallar sig ChrisFix. Man kör in lövblåsaren i avgasröret i bak och blåser. Någon form av dammsugare med blåsfunktion kan fungera med. Är det 2 avgaspipor sätter man på en gummihandske på den ena. fäster med tejp

Sen en sprayflaska med såpa och vatten. Man sprayar vid motor, Grenrör osv sen under hela vägen. Där det läcker börjar det bubbla som tusan. Det var ju verkligen innovativt. Man behöver ju inte ens ha bilen startad. Det får jag prova med elektriska lövblåsaren.

2020-10-16
Jag provade det där med löv blåsen+ en slang in i avgasröret. Det läckte i flex röret. Lite fram och lite mer i bak. Jag hade i monteringspasta. Tätningsmedel och tätningsband. Bilen blev tystare. Ska kolla mer i morgon. Jag ändrade lite med på styrstången. Kanske vred jag för lite. Ska prova om den stund. Undrar hur lång den där gängan är? Man blir orolig att man skruvar ut den för mycket.

18/10 Jag fick täta avgasröret i fram på flex röret. Jag sprayade såpvatten och såg att det bubblade där. Jag tog på Gungum. Möjligtvis är det starkare än Biltemas tätningsmedel? Även lite tätningsband, Det Biltema har. Ska kolla lite till om jag ser någon läcka. Bilen är klart tystare nu. Hjulinställningen verkar någorlunda okey. Ratten sitter rakt nu. Jag får mäta förslitning på däcket då det är tid för dubbdäck. Finns många filmer på hur man kollar själv om hjulen står rakt. Eftersom jag endast skruvat på spindelledsaxel så är det ju inget annat att ställa in antar jag.

Varningslampan för kylning varnar. Ska släcka den med felkodläsaren. Kan bero på att bilen stod lutad på ramper i natt då Gungum torkade över natt? ( Nä, det måste vara något annat fel, ärgat eller glapp?) den har varnat ibland utan att det finns något fel. Dpeciellt då det är fuktigt.

Ska bara besiktiga bilen i framtiden medans det är varmt. Det är kallt att ligga under bilen på sena hösten.
Om jag hittat värmepistolen skulle den nog vara bra sätt att få Gungum att härda. Ska leta sen.

Hitta ett hål på bakre dämpare. På en skarv till slutrör. Jag tätade med Gungum. Tror det finns nåt mer hål därunder någonstans. Rätt svårt att se vart. Har kollat runt på mittendämpare och bakre dämpare. Skruvat har för 459 kr och ett för495 kr.(mitten) Ett är 9 cm. kortare..?. Sen finns en Walker bakre dämpare.679 kr. Undrar om man kan mäta hur långa de är som sitter på bilen. Kanske svårt att hitta uppgifter på nätet hur långa de ska vara original. Jobbigt att få saker som inte passar. Mekster har en del. Då står det att det passar min bil. Men främre kan levereras först 29/1
Jag får se om jag kan täta det jag har. Kanske kan byta nästa sommar. Ska fundera. Sen finns ju Bildelar online 24. Men ännu jobbigare om det kommer fel grejer. Det brukar komma på en vecka oftast. Frakten kostar en del Så det är kanske inga stora summor man sparar. Ska fundera.

19/10 Intressant. Jag undersökte min Samsung dammsugare. Den har blåsfunktion. Aldrig sett det någonsin.. Ska koppla till bilens avgasrör och ha på låg blås inställning. Sen spraya såpvatten igen. Funkar bra med dammsugaren. Den är lugnare än löv blåsen. Det blir såpbubblor där det läcker. Svårt att få tätt under klämmor.

Funkar bra att dra isär klämmor med liten kofot. Sen fästa klämma med magnet så den inte är i vägen då man tätar. Ja det där är en avgasböj menar jag. Jag rullar på tygremsa på en pinne sen tejp så slipper man ligga precis under bilen och kleta tätning med fingrarna. Har börjat gilla Biltemas tätning på tub. Torkar fort om man värmt bilen innan. Jag tycker jag har lite tidsbrist att vänta på 2 ljuddämpare. Besiktningstiden går ut. Det är därför jag kletar på avgastätning.. Lite obehagligt med att hissa bilen på en något lutande grusparkering med. Måste frigöra utrymme i garaget vid nästa avgasbyte. Bättre vara på ett cementgolv med pallbockar.

Jag ger upp! Jag har tätat vid klämmor. Men det låter illa ändå. Jag misstänker att det är på mittenljuddämparens översida. Jag beställde nya dämpare i mitten och bak från Skruvat. 1323 kr med frakten. Kan ta en vecka innan jag får dem. Jag borde få rätt grejer då jag frågade först. Hoppas det löser sig så småningom.

21/10 Ska hämta 2 avgas ljuddämpare på post utlämningen. D**et var snabba ryck. Kom inom 3 dagar. Har köpt en röravskärare på Biltema. För att det ska gå undan lite. Men det är regnigt tyvärr.

22/10 Jag grejade under bilen men det började regna.. Jag körde upp på hemmagjorda träramper. Sen hade under lite träkubbar och en pallbock + gummistopp under bakhjulen.. Tror inte jag behöver ligga precis under bilen. Tar det mest från förarsidan. Har lossat tvärplatten där gummiupphängningen sitter. 4 st. 17 hylsa. Gamla fästet hade rostat av på mittendämparen. Måste mäta om dämparen passar direkt på katalysatorn. Om längdmåttet stämmer och tjocklek. Dämparen sätts i fästet i tvärplatten som är bortplockat. Det är lättmonterat.

Den där röravskäraren från Biltema drar inte av röret helt och hållet. Jag tog Tigersågen med .Det verkar inte helt jättesvårt att byta ljuddämpare. Bara enheterna passar ihop. +

18:25 Jag fick på mittenljuddämparen. Sen började det regna igen. Den passade utanpå katalysatorn. Passade perfekt men jag fick slå dämparen framåt med en stor gummiklubba. Det funkar att lyfta dämparen på plats med domkraften. Sen skruva i en mutter till den monteringsplåten under. Sen dunka lite till på dämparen. Sen trycka upp monteringsplåten med domkraften ock montera resterande 3 muttrar. Jag kanske drar åt allt när jag monterat slutdämparen. Om man nu får bort den och dit den nya då bilen lutar så. Möjligt jag får kapa mer på avgasrör så man får bort det lättare. Kanske backa upp ramperna.

Mittendämparen var sprucken i skarven och hade flera små hål längst upp. Förmodligen original dessa dämpare för i Verkstads boken står det att avgassystemet monteras som en enhet på fabriken. Mina nya dämparr kommer från klarius.eu. Ska kolla upp den firman.

23/10 Äntligen sitter allt på plats och är åtdraget. Men jag är inte klar än. Det läcker i fram mellan Katalysator+ avgasrör. Det är lite glappigt det röret. En alternativ lösning då jag bytte katalysator förra året. Men ska jag byta det vill jag ta det nästa sommar. Det har ju funkat i ett år som det är.

Bakre dämparen tog lite tid fick skruva loss fästet på främre upphängning.2 bult 13 hylsa. Längst bak på dämparen gick bra att hänga upp i gummidämpningen. Lättare att komma åt där.

Ska blåsa med dammsugaren i avgasröret om en stund+ spraya på såpvatten för att se om det vara läcker på mer än ett ställe.

Sen borde jag ha i en bricka på värmeplåten i bak. Plåten är söndergnagd så jag får kolla efter en plåtbit som täcker bra innan jag sätter fast en ny låsbricka..

Jag hoppas kunna besiktiga nästa vecka.