Forum - Golf 7 (13-19) - Sensor under regskylt

Peter_T
Kör: Golf 7 Ort: Norrtälje Medlem: 09 december 2020
Ons 09 dec 2020 7:53 Svara med citat
Hej, min sambo har en Golf SC 2015 som jag tänkt montera ledramp på.
Hade tänkt montera den under regskylten men inser att det sitter någon form av sensor där. Vad har den för funktion? Att montera ledramp ovanför regskylten tycker jag inte ser bra ut.

Mvh Peter
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 09 dec 2020 8:03 Svara med citat
Peter_T skrev:
Hade tänkt montera den under regskylten men inser att det sitter någon form av sensor där. Vad har den för funktion? Att montera ledramp ovanför regskylten tycker jag inte ser bra ut.

Mvh Peter

Har du provat att googla?
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Ons 09 dec 2020 20:09 Svara med citat
Det är förmodligen radarn/avkännaren för farthållaren och ev. nödbromssystem. Du ska nog inte montera något i direkt närhet där. Sett bilder där man monterat två mindre ledramper i grillen. Då har man "klippt i grillen. Men det blev snyggt. Ovanför regskylten kan du sätta en böjd ledramp som följer bilens rundning men det är fortfarande inte så snyggt. Jag har satt två "vanliga" extraljus men valde då ovala och inte så stora. Jag blev nöjd med detta. Köpte en modell som håller för 100 W lampor (H3 gammal teknik)men som sagt var jag är nöjd.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI

Senast ändrad Mån 14 dec 2020 17:38, ändrad totalt 1 gång
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 09 dec 2020 21:25 Svara med citat
Peter_T skrev:

Mvh Peter

Japp, det är radarn för den adaptiva farthållare och för nödbromssystemet.
Har har ju 2 Golfar med 2 helt olika extraljusmontage.
En diskret och en inte så diskret.
Bild
Bild
Håller med om att en ramp ovanför nummerskylten ser illa ut men den gör mer nytta där än under nummerskylten då den inte riktigt lika snabbt blir skitig.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Peter_T
Ons 09 dec 2020 22:09 Svara med citat
Masi skrev:
Japp, det är radarn för den adaptiva farthållare och för nödbromssystemet.
Har har ju 2 Golfar med 2 helt olika extraljusmontage.
En diskret och en inte så diskret.
Bild
Bild
Håller med om att en ramp ovanför nummerskylten ser illa ut men den gör mer nytta där än under nummerskylten då den inte riktigt lika snabbt blir skitig.
/Mats

Tack för svar! Gillar din lösning med 2st mindre ramper. Sitter dom i regskyltshållare? Då dom ser förhållandevis små ut, hur upplever du ljuset, är det klar förbättring av originalhelljus? Vi är inte i behov av något herrejösses lyse men vill ändå markant bättra på originalljuset då detta är riktigt uselt. / Peter
Peter_T
Ons 09 dec 2020 22:12 Svara med citat
olle54 skrev:
Det är förmodligen radarn/avkännaren för farthållaren och ev. nödbromssystem. Du ska nog inte montera något i direkt närhet där. Sett bilder där man monterat två mindre ledramper i grillen. Då har man "klippt i grillen. Men det blev snyggt. Ovanför regskylten kan du sätta en böjd ledramp som följer bilens rundning men det är fortfarande inte så snyggt. Jag har satt två "vanliga" extraljus men valde då ovala och inte så stora. Jag blev nöjd med detta. Köpte en modell som håller för 100 W lampor (H3 gammal teknik)men som sagt vad jag är nöjd.

Tack för svar! Har varit inne på tanken med "vanliga extraljus " ovanför regskylt men vill helst få det så diskret det går. Har du någon bild på din lösning? / Peter
Masi
Tor 10 dec 2020 5:36 Svara med citat
Peter_T skrev:
Tack för svar! Gillar din lösning med 2st mindre ramper. Sitter dom i regskyltshållare? Då dom ser förhållandevis små ut, hur upplever du ljuset, är det klar förbättring av originalhelljus? Vi är inte i behov av något herrejösses lyse men vill ändå markant bättra på originalljuset då detta är riktigt uselt. / Peter

Det finns ju säkert betydligt bättre ramper en dem jag köpt, just nu är dem dock väldigt billiga https://www.xenonkungen.com/se/produkter/extraljus/led_extraljus/led-e xtraljus-duo-40.html
Är helt klart värda 800spänn, detta komplett kitt med kablage.
På denna bilen har jag dock konverterat både hel och halvljus till LED så nu lyser det faktiskt rätt bra. När man kört en stund i mörker och ögonen vant sig så är det rätt bra längd även om det inte lyser så starkt sas. Svårt att förklara. Det går ju såklart inte jämföra med den andra bilen som har 3 stora NBB med xenon. Det är grymt vad det lyser 😎

Tog denna bilden när jag skulle ställa in ljuset på ramperna.
Att det ser ut som det är väldigt ljust precis framför bilen är bara mobilkameran som inte hantera mörker så bra.
Bild

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Peter_T
Tor 10 dec 2020 9:17 Svara med citat
Masi skrev:
Det finns ju säkert betydligt bättre ramper en dem jag köpt, just nu är dem dock väldigt billiga https://www.xenonkungen.com/se/produkter/extraljus/led_extraljus/led-e xtraljus-duo-40.html
Är helt klart värda 800spänn, detta komplett kitt med kablage.
På denna bilen har jag dock konverterat både hel och halvljus till LED så nu lyser det faktiskt rätt bra. När man kört en stund i mörker och ögonen vant sig så är det rätt bra längd även om det inte lyser så starkt sas. Svårt att förklara. Det går ju såklart inte jämföra med den andra bilen som har 3 stora NBB med xenon. Det är grymt vad det lyser 😎

Tog denna bilden när jag skulle ställa in ljuset på ramperna.
Att det ser ut som det är väldigt ljust precis framför bilen är bara mobilkameran som inte hantera mörker så bra.
Bild

Självklart kan man inte jämföra äpplen och päron. Jag tror dom små ramperna kommer uppfylla vårt behov, och jag har förresten klarhet i att det funkar på var sida av sensorn. Blir till att beställa nu! Stort tack för hjälpen!
olle54
Tor 10 dec 2020 14:47 Svara med citat
Här är bilder på mina.

Bild
Bild

Masi
Tor 10 dec 2020 15:07 Svara med citat
olle54 skrev:
Här är bilder på mina.

Sådana har jag haft på en annan bil en gång i tiden, lyser bra i förhållande till storlek.
Men jag hade nog valt att dra kablarna nedåt, dolda bakom nr.plåten. Då blir dem ju helt osynliga Very Happy
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
olle54
Tor 10 dec 2020 15:45 Svara med citat
Nu åker den vita eltejpen fram...

candyweiss
Tor 10 dec 2020 15:47 Svara med citat
olle54 skrev:
Här är bilder på mina.

Bild
Bild

Extraljusen måste ha stabilisteringsstag annars vibrerar de och stör mötande.
Godkännande verkligen SBP detta?
Masi
Tor 10 dec 2020 15:52 Svara med citat
candyweiss skrev:
Extraljusen måste ha stabilisteringsstag annars vibrerar de och stör mötande.
Godkännande verkligen SBP detta?

Du kan ju inte ha extraljus/helljus tända vid möte så SBP har absolut inget att invända mot en sådan installation.
Hade själv sådana monterade på en 855a en gång i tiden utan stabiliseringsstag och det ska fasen till en knölig grusväg för att få dem att vibrera. Inget du märker av på en asfalterad väg.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Tor 10 dec 2020 18:27 Svara med citat
Masi skrev:
Du kan ju inte ha extraljus/helljus tända vid möte så SBP har absolut inget att invända mot en sådan installation.
Hade själv sådana monterade på en 855a en gång i tiden utan stabiliseringsstag och det ska fasen till en knölig grusväg för att få dem att vibrera. Inget du märker av på en asfalterad väg.
/Mats

Okej, då vet jag nu. Tack Thumbs up
golfers
Kör: Golf 7 GT -14 Ort: Sala Medlem: 06 september 2016
Mån 14 dec 2020 16:35 Svara med citat
candyweiss skrev:
Har du provat att googla?

Istället för att vara en otrevlig skit så tycker man det är värt att skriva mer än att bara "Avståndssensor" eller bara gå ur tråden.

d'oh! Thumbs down
candyweiss
Mån 14 dec 2020 18:33 Svara med citat
golfers skrev:
Istället för att vara en otrevlig skit så tycker man det är värt att skriva mer än att bara "Avståndssensor" eller bara gå ur tråden.

d'oh! Thumbs down

Jag svär på att mitt inlägg inte var menat att vara otrevligt utan jag tycker att TS kunde googlat en sådan enkel fråga som vad det är för sensor under registreringsskylten. TS hade fått svar på den frågan av Google mycket snabbare än att fråga här. För det var det enda TS frågade om. TS var dessutom först tvungen att bli medlem här för att ställa 1 enkel fråga med snabbt svar av Google.

Varför skriver du ett så otrevligt inlägg till mig kan jag istället fråga mig?
Många frågor som ställs här kan man faktiskt ta sig tid att googla själv eller titta i instruktionsboken.