Forum - Volkswagen Passat - Genomföring torpedvägg - LÖST

Nenzen
Kör: Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje Medlem: 30 juni 2009
Mån 14 dec 2020 14:19 Svara med citat
Hej,

Jag skall installera extraljus på min Passat B8 2019. På grund av att den har LED High, så finns det ingen signalkabel vid lampan och jag måste in med en canbus-box för att få någon styrström. På grund av att detta är en tjänstebil som ska tillbaka om något år, så vill jag inte göra något större ingrepp med att löda kablar, så tänker att jag skulle ta can-signal direkt från OBD-uttaget vid förarplatsen. Men då behöver jag kunna dra ut signalkabeln från styrboxen till motorrummet.

Har försökt att hitta något bra ställe, men ser lite mörkt ut. Det ser ut som att själva huvudkabelknippet går ut till motorrummet en bit in på vänster sida, framför OBD och säkeringshållaren där. Men det ser lite mörkt ut att komma till. Går det lättare om man tar ner täckplasten vid pedalerna? Finns det någon annan lämplig genomföring?

Finns det något annat lämpligt ställe att ta CAN-singaler från ute i motorutrymmet? Jag vet att detta medför lödning, men kan vara värt det om man inte kan få ut styrströmmen på något annat sätt.

Tyvärr kan jag inte lämna in bilen på verkstad för denna operationen då jag själv är för snål och min arbetsgivare inte så praktiskt lagd gällande bilar, och tycker detta med extraljus är något onödigt trots många mil på mörka vägar.

Mvh
Nensén

Senast ändrad Mån 14 dec 2020 21:42, ändrad totalt 1 gång
Nenzen
Kör: Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje Medlem: 30 juni 2009
Mån 14 dec 2020 21:39 Svara med citat
Jag svarade på min egen fråga efter lite grävande. Tar man bort panelen över pedalerna, 2 skruvar + 2 "plastskruvar", så kommer man åt och kan lyfta på ljudisolering. Där bakom sitter det en gummipropp som tätar hålet där en kopplingspedal skulle suttit om man haft en manuell. Den går rakt ut i motorutrymmet.

Om admin tillåter det, så låter jag tråden stå, om andra är på jakt efter samma sak som jag. Smile