Forum - Golf 6 (09-13) - Bromsskivor med kant och rost i ytterdelen av skivorna.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 14 dec 2020 21:56 Svara med citat
Bromsskivorna har fått en rostig kant (upphöjning) på ytterdelen av skivans bromsyta (slityta).

Detta är ju inget problem i sig men om jag byter bromsbelägg gissar jag att beläggen då slits onödigt mycket på endast ett ställe. Dessutom borde väl bromsverkan försämras?

Jag undrar om man själv kan slipa bort dessa "läppar" på ett bra sätt utan att behöva köpa något specialverktyg, t.ex. detta: https://youtu.be/OaeytCCmHEA

Funkar rondell/vinkelslip? Blir bromsskivan sned pga hettan?

Tacksam för tips!

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Tis 15 dec 2020 19:25 Svara med citat
Ett verktyg jag aldrig tidigare sett men verkar vara bra, det ser ganska enkelt ut så det kan väl inte vara så dyrt eller också tar du kostnaden genom att låta bromsbeläggen slitas något mer med kanten runt skivan.
Man kommer aldrig från kostnader med bilar så någonstans kostar det hur du än gör, det enklaste är att du kör med grejorna och byter belägg vid behov och även skivan, då dessa saker är relativt billiga till vw.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 15 dec 2020 20:59 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Bromsskivorna har fått en rostig kant (upphöjning) på ytterdelen av skivans bromsyta (slityta).

Detta är ju inget problem i sig men om jag byter bromsbelägg gissar jag att beläggen då slits onödigt mycket på endast ett ställe. Dessutom borde väl bromsverkan försämras?

Jag undrar om man själv kan slipa bort dessa "läppar" på ett bra sätt utan att behöva köpa något specialverktyg, t.ex. detta: https://youtu.be/OaeytCCmHEA

Funkar rondell/vinkelslip? Blir bromsskivan sned pga hettan?

Tacksam för tips!

Jag har flera gånger haft en kant som består av något liknande rost som man kan knacka bort med en mindre hammare, det blir som ett skal när det ramlar av.