Forum - Volkswagen Passat - Problem Dieselvärmare Webasto

Passat CC 2010
Kör: Passat 6 CC Ort: Hjo Medlem: 08 januari 2021
Fre 08 jan 2021 8:50 Svara med citat
Hej!
Jag har en Passat CC 2010 med fabriksmonterad Webasto värmare.
Värmaren startar när jag använder fjärrkontrollen eller startar den via knappen på mittkonsolen.
Klimatanläggningen tänds upp och jag hör hur den börjar förbränna diesel.
Men ingen värme kommer och den stänger av sig efter typ 10 minuter.
Jag har haft bilen i drygt ett år och det har aldrig fungerat.
Det skall tydligen finnas en AUX heating meny som man kan manövrera vi knapparna på ratten men den menyn har jag aldrig sett.
Har läst mycket om cirkulationspumpen mm men borde jag inte få ett larm om något är fel.
Jag har en enklare felkodsläsare och den visar inga problem.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel samt hur jag fixar det utan att behöva lägga 5000:- på en verkstad?
Tacksam för svar!
// Fredrik
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 08 jan 2021 16:37 Svara med citat
Du för ingen varning från bilen att cirkulationspumpen inte fungerar annat än att den brukar bete sig just så, starta för att sedan stanna. Upplevt detta på två golf mk7 förut. Åtgärd blev ju då verkstad, byte cirkulationspump. Vill minnas att man måste "låsa upp" värmaren efter byte men din tycks ju inte låst sig?
Passat CC 2010
Fre 08 jan 2021 17:07 Svara med citat
Mranderz skrev:
Du för ingen varning från bilen att cirkulationspumpen inte fungerar annat än att den brukar bete sig just så, starta för att sedan stanna. Upplevt detta på två golf mk7 förut. Åtgärd blev ju då verkstad, byte cirkulationspump. Vill minnas att man måste "låsa upp" värmaren efter byte men din tycks ju inte låst sig?

Nej jag får inga larm eller felkoder alls!
Har också förstått att min värmare går att sätta i "ventileringsläge" för kylning under sommar tid.
Har försökt göra som man skall med knapparna på fjärren för att växla läge men inget händer.
Pumpen verkar ju enkel att byta men vill ju gärna veta att det är den som är felet innan.
Och hur värmaren kan starta när inte ens menyn finns kvar i displayen är för mig ett mysterium.
Letar just nu efter någon som har en lite bättre felkodläsare med mjukvara för VAG för att komma lite längre in i data boxen.

Som sagt.....tacksam för alla tips som finns!
Mranderz
Fre 08 jan 2021 18:32 Svara med citat
Uttryckte mig otydligt, det jag menade är att om felet är den elektriska cirkulationspumpen, vilket är mycket troligt, så får man inget felmeddelande. Vet inte hur din fjärr ser ut men på golf 7 (och tiguan som jag nu har) kunde man inte växla läge (mellan värme och luftcirkulation) på fjärren. Istället fick man trycka på en menyknapp i bilen för att gå in och ändra. Samma knapp man tryckte på för att kunna programmera ivägkörningstider.

Just problem med dieselvärmare har dykt upp lite då och då. Det vanligaste har varit just den elektriska cirkulationspumpen men en medlem har också upptäckt att en säkring saknades på sin bil.

Att du inte får någon som helst värme tyder ju onekligen på att värmen inte kan cirkulera. När jag varit med om att cirkulationspumpen varit trasig på golf 7 så har det inte gått starta med fjärren. Startade man på knappen i bilen så gick värmaren några minuter för att sen slå av. Till slut, efter för många (?) försök startade inte ens värmaren utan knappen bara blinkade. Antar att värmaren i det läget låser sig och behöver låsas upp?
Passat CC 2010
Fre 08 jan 2021 19:15 Svara med citat
Mranderz skrev:
Uttryckte mig otydligt, det jag menade är att om felet är den elektriska cirkulationspumpen, vilket är mycket troligt, så får man inget felmeddelande. Vet inte hur din fjärr ser ut men på golf 7 (och tiguan som jag nu har) kunde man inte växla läge (mellan värme och luftcirkulation) på fjärren. Istället fick man trycka på en menyknapp i bilen för att gå in och ändra. Samma knapp man tryckte på för att kunna programmera ivägkörningstider.

Just problem med dieselvärmare har dykt upp lite då och då. Det vanligaste har varit just den elektriska cirkulationspumpen men en medlem har också upptäckt att en säkring saknades på sin bil.

Att du inte får någon som helst värme tyder ju onekligen på att värmen inte kan cirkulera. När jag varit med om att cirkulationspumpen varit trasig på golf 7 så har det inte gått starta med fjärren. Startade man på knappen i bilen så gick värmaren några minuter för att sen slå av. Till slut, efter för många (?) försök startade inte ens värmaren utan knappen bara blinkade. Antar att värmaren i det läget låser sig och behöver låsas upp?

Tack för svar igen Smile
Ja det känns troligt med att det är cirkulationspumpen men vill ju vara säker.
Min fjärr heter Telestart T91.
Som jag skrev så kan jag starta både från den samt knappen på klimatanläggningen.
Men kan inte förstå varför menyn ej finns kvar då den beskrivs i manualen för bilen?
Vill inte åka in till VAG verkstad för jag är rädd för att dom lägger in ny motormjukvara då min motor är av den "fula" sorten som inte klarar miljökraven.
Dock inget problem på besiktningen då dom inte kan gör avgasprov på dessa då dom är begränsade till 2200 rpm vid stillastående. Det var det beskedet jag fick på DEKRA.
Fick ett brev så sent som förra året om ett erbjudande om en kostnadsfri uppdatering trots att bilen är 10+ år gammal.
Läste en artikel från Vi Bilägare om detta och det var inget kul.
Dom gjorde ett test på tre Passater både före samt efter ny mjukvara och prestandan sjönk med 10 till 15 % på samtliga. Om jag nu ens har 170 Hk så vill jag gärna behålla dom.......!
Borde det inte finnas ett diagnostik program som man kan ladda ner till pc? Kan ju bygga en egen kabel då det är lite mitt kompetens område.
Åter igen tacksam för dina funderingar och fortsätt gärna....
Laughing
Mranderz
Fre 08 jan 2021 19:32 Svara med citat
Med den kunskapen borde du ju kunna "hotwirea" pumpen enkelt och se om den fungerar!? Smile
Passat CC 2010
Fre 08 jan 2021 20:11 Svara med citat
Mranderz skrev:
Med den kunskapen borde du ju kunna "hotwirea" pumpen enkelt och se om den fungerar!? Smile

Testa pumpen är väl det minsta problemet!
Men var har menyn Auxiliary heating tagit vägen?(har ju aldrig sett den men den beskrivs i bilens manual)
Det är ju ett större problem....
Vet du om det sitter en termostat vid pumpen eller värmaren?
Om det gör det så kommer ju brännaren stanna efter typ 10 min då värmen blir för hög om cirkulering uteblir.
Och den tror således att temperatur är uppnådd.
Tror jag läste någonstans att värmaren kör till systemet har 50 grader.....kan ha fel..!