Forum - Andra Volkswagen-modeller - Dieselvärmare Transporter 98

Kekken
Kör: Transporter -98 TDI DH/syncro Ort: Lycksele Medlem: 06 januari 2016
Ons 06 jan 2016 21:40 Svara med citat
Hej folket. Har skaffat mig en vw transporter 2,5TDI (102 hk) som dieselvärmaren inte vill gå igång på. Är en värmare med klocka inne i hytten som man kan slå på så startar fläkten samtidigt.
När jag trycker på knappen klickar det till och cupefläkten startar. Men ingenting annat händer känns som att det är nästa steg i processen som inte fungerar men vad är nästa steg? Pumpen? Och hur kollar man detta? Har aldrig skruvat i värmare tidigare så har verkligen noll koll. Är det bara att plocka upp och ta isär och se om man hittar något problem någonstans?

Verkar ju som det är samma värmare som ska starta när man kör bilen och det är väldigt kallt. Nu när det är -25 så rör sig knappast tempmätaren.

Många frågor och kanske lite otydlig, Men försökt söka på google och tuben men hittar inget av värde. Kanske är någon härinne som kan med detta Smile.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 06 jan 2016 22:11 Svara med citat
Kekken skrev:
Hej folket. Har skaffat mig en vw transporter 2,5TDI (102 hk) som dieselvärmaren inte vill gå igång på. Är en värmare med klocka inne i hytten som man kan slå på så startar fläkten samtidigt.
När jag trycker på knappen klickar det till och cupefläkten startar. Men ingenting annat händer känns som att det är nästa steg i processen som inte fungerar men vad är nästa steg? Pumpen? Och hur kollar man detta? Har aldrig skruvat i värmare tidigare så har verkligen noll koll. Är det bara att plocka upp och ta isär och se om man hittar något problem någonstans?

Verkar ju som det är samma värmare som ska starta när man kör bilen och det är väldigt kallt. Nu när det är -25 så rör sig knappast tempmätaren.

Många frågor och kanske lite otydlig, Men försökt söka på google och tuben men hittar inget av värde. Kanske är någon härinne som kan med detta Smile.

Många värmare låser sig om de misslyckas med 3st startförsök.

Anledning till missat startförsök kan vara tex

dålig batterispänning
för lite bränsle i tanken
värmaren har inte använts på för lång tid, kan då tex sota när den till slut startas i början på december...

då måste värmaren nollställas, de riktigt nya behöver vad jag känner till nollas genom diagnosdator medans lite äldre kan nollas genom att dra ur sladdarna till värmarens styrbox (sitter ofta på brännarhuvudet...)

Inne i själva brännarhuvudet har du fotoceller (ljuskänsliga) som detekterar om det är förbränning, blir dessa för sotiga så stänger värmaren av.

Nu vet jag inte för småvärmare men riktiga värmare (25kW) startar själva värmarens luftfläkt i kanske en minut och ventilerar ur brännkammaren innan de sedan börjar spruta in diesel och tänder på. Om din värmare inte ens börjar snurra så kanske en säkring har gått...
Lasselasse
Kör: Tiguan 2,0TDI Ort: Göteborg Medlem: 14 januari 2016
Sön 24 jan 2021 21:20 Svara med citat
Lånar en gammal tråd. Jag har också en Transporter 02, 2,5TDI med värmare som värmer hytten. När jag startar den så går säkringen direkt. Värmaren är en sån med klocka och ett separat vred för temperaturen. Jag har svårt att hitta information om det på nätet. Är det något som är duktig på dessa värmare?

Värmaren drivs av batteri under sätet där det finns två säkringar där den ena går till själva värmaren och den andra till panelen för värmaren.