Forum - Andra Volkswagen-modeller - Tiguan 2017 VS HVO100

Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 09 feb 2021 11:48 Svara med citat
Så...Volkswagen Sverige tar god tid på sig att godkänna nyttjandet av HVO100 i personbilar. I USA är det annorlunda, där går det tydligen bra att driva samtloga personbilar av dieseltyp med Neste My:s HVO100.

Jag ser bara klara fördelar med det bränslet. Kanske beroende på att min Tiguan numera mestadels rullar 800 meter till skola, 200 meter till förskola och sedan 600 meter till nästa förskola innan bilen rullar ytterligare 800 meter hem igen. Denna karusell upprepas sen på eftermiddagen och visst, det är rena döden för en diselbil med alla dessa korta körningar.

Jag är också trött på att behöva okynnesköra bilen 20-25 minuter på motorvägen 1-2 ggr i veckan bara för att regenereringen ska få starta vilket den också gör var 20:e mil.

HVO100 sotar knappt alls varför problemet med nedsmutsat dpfilter inte längre kommer vara ett problem.

Dieselvärmaren mår förmodligen också bättre av mindre sot.

Diseltanken samlar på sig mindre påväxt vilket i sin tur gör att bränslefiltret inte slammar igen lika fort (bytte mitt för 600 mil sen)

Lättare kallstart är en annan fördel.

Nackdel? Dyrare men förmodligen billigare ändå om jag slipper okynneskörningen på motorvägen!

Vad har ni andra för synpunkter i att köra med NesteMy:s HVO100 trots att Volkswagen ännu inte godkänt det?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 09 feb 2021 13:54 Svara med citat
Om nu något skulle bli kass eller rasa i motorn vid användning av HVO100, kontrollerar VW det tro?
Mranderz
Tis 09 feb 2021 18:48 Svara med citat
Antagligen inte? Dessutom tycks då Neste My stå för eventuella reparationer.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 09 feb 2021 19:41 Svara med citat
Vår fordonsansvarige på jobbet hävdar att det ska vara ok att använda HVO100 och andra liknande bränslen i våra VAG-fordon men något av de andra fordonen vi har ska inte funka så vi fortsätter med fuldiesel i firmatanken tills vidare.
maxmsm
Tis 09 feb 2021 19:45 Svara med citat
Mranderz skrev:
Så...Volkswagen Sverige tar god tid på sig att godkänna nyttjandet av HVO100 i personbilar. I USA är det annorlunda, där går det tydligen bra att driva samtloga personbilar av dieseltyp med Neste My:s HVO100.

Jag ser bara klara fördelar med det bränslet. Kanske beroende på att min Tiguan numera mestadels rullar 800 meter till skola, 200 meter till förskola och sedan 600 meter till nästa förskola innan bilen rullar ytterligare 800 meter hem igen. Denna karusell upprepas sen på eftermiddagen och visst, det är rena döden för en diselbil med alla dessa korta körningar.

Jag är också trött på att behöva okynnesköra bilen 20-25 minuter på motorvägen 1-2 ggr i veckan bara för att regenereringen ska få starta vilket den också gör var 20:e mil.

HVO100 sotar knappt alls varför problemet med nedsmutsat dpfilter inte längre kommer vara ett problem.

Dieselvärmaren mår förmodligen också bättre av mindre sot.

Diseltanken samlar på sig mindre påväxt vilket i sin tur gör att bränslefiltret inte slammar igen lika fort (bytte mitt för 600 mil sen)

Lättare kallstart är en annan fördel.

Nackdel? Dyrare men förmodligen billigare ändå om jag slipper okynneskörningen på motorvägen!

Vad har ni andra för synpunkter i att köra med NesteMy:s HVO100 trots att Volkswagen ännu inte godkänt det?

Är du säker att påväxten ska minska med HVO100?
Jag fick för mej att de var pga dieselolja gjord av växt och djurrester som orsakade det, föräldrarna häller i något i tanken på båten som ska minska problemet.
Mranderz
Tis 09 feb 2021 19:47 Svara med citat
Japp! Det är tillsatsen av RME som bidrar till tillväxt av bakterier och RME finns inte i Neste My:s diesel.
maxmsm
Tis 09 feb 2021 22:42 Svara med citat
Mranderz skrev:
Japp! Det är tillsatsen av RME som bidrar till tillväxt av bakterier och RME finns inte i Neste My:s diesel.

Så då är det vettigt för oss som gärna parkerar bilarna ett par månader på vintern att tanka Neste My, är det samma med allt som kallas HVO100?
Mranderz
Tor 11 feb 2021 17:29 Svara med citat
Det är nog ingen dum ide! Vet inte om det bara är Neste My som kallas HVO 100. Finns ju biodiesel också men den ska man nog passa sig för. Neste My är den renaste av bränsle till dieselbilar.
maxmsm
Tor 11 feb 2021 18:32 Svara med citat
Då får jag kolla upp detta, jag vet att det finns ett tankställe med HVO100 i Helsingborg och ett i en liten håla utanför Landskrona.
Mranderz
Fre 12 feb 2021 7:23 Svara med citat
Neste My har väl kontrakt enbart med OKQ8 tror jag? Det står tydligt Neste My på pumparna iaf och inte enbart HVO100
maxmsm
Fre 12 feb 2021 9:16 Svara med citat
Mranderz skrev:
Neste My har väl kontrakt enbart med OKQ8 tror jag? Det står tydligt Neste My på pumparna iaf och inte enbart HVO100

Ok, stort tack för info!. Thumbs up
Jag får väl svänga in och kolla nästa gång jag passerar.
Mranderz
Lör 13 feb 2021 17:31 Svara med citat
21 mil än så länge med i princip bara Neste My i tanken! Ingen regenerering ännu och ta mig tusan det luktar inte sotig diesel om värmaren längre! Spännande!
maxmsm
Lör 13 feb 2021 17:41 Svara med citat
Mranderz skrev:
21 mil än så länge med i princip bara Neste My i tanken! Ingen regenerering ännu och ta mig tusan det luktar inte sotig diesel om värmaren längre! Spännande!

Hur märker man när det pågår regenerering?
Jag har en Jetta 1,6 TDI -12 och sambon har en Passat 2,0 TDI 4Motion -13 och jag har aldrig märkt några underliga aktiviteter.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 13 feb 2021 18:06 Svara med citat
maxmsm skrev:
Hur märker man när det pågår regenerering?
Jag har en Jetta 1,6 TDI -12 och sambon har en Passat 2,0 TDI 4Motion -13 och jag har aldrig märkt några underliga aktiviteter.

Tror inte man märker av det om man inte småkör. Blir motorn genomvarm och får jobba lite så behöver den inte regenerera.
maxmsm
Lör 13 feb 2021 19:44 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tror inte man märker av det om man inte småkör. Blir motorn genomvarm och får jobba lite så behöver den inte regenerera.

Ok, våra bilar brukar normalt rulla minst 20km åt gången, hade någon lampa tänts så hade vi vetat om att något är igång.
Mranderz
Lör 13 feb 2021 22:05 Svara med citat
Tomgångsvarven avslöjar det! Iaf på tiguan. Ligger tomgången på 1.000 istället för 850 blir det en extratur innan garaget. På tiguan kan man också gå in via "car", "bilstatus" och där klicka på "start/stopp" och om det där står "motorn måste gå" blir det också extratur...
Mranderz
Lör 13 feb 2021 22:09 Svara med citat
Stämmer, bilen kan antingen regenerera passivt vilket innebär att inget extra bränsle tillåts förbrännas innan dieselpartikelfiltret för att höja tempen utan vanliga avgastempen och trycket räcker. Kräver dock minst 15-20 min motorväg med belastning. Görs inte det går bilen in i aktiv regenerering och höjer tempen genom extra bränsle och tomgång. Viktigt att denna regenerering får gå klart dock. En aktiv regenerering kan faktiskt göras med bilen stillastående men tar mycket längre tid än motorvägskörning.
Mranderz
Lör 13 feb 2021 22:10 Svara med citat
Med en kopplad VCDS kan man följa regenereringen i realtid med temperatur och procent gällande sotningsgrad.
maxmsm
Sön 14 feb 2021 9:46 Svara med citat
Mranderz skrev:
Med en kopplad VCDS kan man följa regenereringen i realtid med temperatur och procent gällande sotningsgrad.

Vid något tillfälle så har symbolen för start/stopp systemet visats på panelen med ett streck över, kan detta betyda att regenerering sker?
Jag har åkt en enkel gammal gas4 i många år och inte behövt att bry mej om teknikaliteter...
Mranderz
Sön 14 feb 2021 12:31 Svara med citat
Nja, inte alltid. Den överstrukna symbolen har flera betydelser. T.ex att kupeklimatet inte är uppnått, motortempen för låg, batterinivå för låg, för hög fuktighet i kupen, föraren inte har bälte mfl.