Forum - Volkswagen Polo - Hjälp motorbyte i 82as Polo.

Bompo
Kör: Polo 2 Ort: Skellefteå Medlem: 01 mars 2021
Mån 01 mar 2021 20:09 Svara med citat
Hej har en 82as Polo med rasad motor. Och jag undrar om det går/hur krångligt det är att lägga i motor & låda från en 84as Golf Cl?

Tacksam för svar!
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 02 mar 2021 20:55 Svara med citat
Tveksakt om det är möjligt, fästen, kabelhärvor, slangar, avgasystem m.m ska stämma
jag hade hellre tagit en begagnad rova och stoppat i

MK2 golf har funnits med 1.3 liters motorn men inte polo från 1982
ställ båda kärrona brevid varandra och jämför

Very Happy

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 03 mar 2021 22:39 Svara med citat
Bompo skrev:
Hej har en 82as Polo med rasad motor. Och jag undrar om det går/hur krångligt det är att lägga i motor & låda från en 84as Golf Cl?

Tacksam för svar!

Korta och troliga svaret, NEJ

Vw har sedan sjuttiotalet och fram mot slutet av nittiotalet och polo, golf, Scirocco, Jetta och en del Passater med fyrcylindrig motor haft två grundmotorer.

Smallblocken som fanns i tex polo, men även en del golf och Scirocco.

1.1 eller 1.3 liter, tror mot slutet att motorn svällde till 1.4 och även 1.6

Bigblocken som fanns i merparten av svensksålda golfar, Scirocco, Jetta etc

1.5 eller 1.6 liter i början, blev sedan 1.8 och ibland 2.0. Även senare 1.8t är väldigt lik, passar mot växellåda etc.

Så råkar din golf ha en smallblock är det ett enkelt byte... Dvs motorblocket passar till de motorfästen du har, växellåda, koppling etc. Lite småpyssel tex byta insug för att behålla din förgasare etc

Men sedan finns det ju folk som i polo med smallblock har petat ner en bigblock 1.8t, men då passar inte allting direkt. Om du behöver ställa frågan är det inte för dig.

Jag skulle istället leta efter en polomotor från en typ 1998, gärna gti ? eller 16v Då dubblar du nog nästan effekten. Flytta med hela insprutningen.