Forum - Volkswagen Passat - Batteri byte

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 15 feb 2021 9:56 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har hört/läst precis tvärtemot, AGM ska klara djupurladdningar betydligt bättre.
https://www.tigercat.com/sv/servicerad/battery-life-maintenance/

Tack för den länken! Thumbs up
Då låter det som att jag behandlar våra batterier bra när jag alltid kopplar på CTEC-laddare med både AGM och recoveryläge när vi långtidsparkerar bilarna på vintern och jag brukar även köra en helg då och då under övriga året.

Senast ändrad Mån 15 feb 2021 13:30, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 15 feb 2021 10:25 Svara med citat
maxmsm skrev:
Tack för den länken! Thumbs up
Då låter det som att jag behandlar våra batterier bra när jag alltid kopplar på TECE-laddare med både AGM och recoveryläge när vi långtidsparkerar bilarna på vintern och jag brukar även köra en helg då och då under övriga året.

Enligt mig är det precis så man ska sköta sitt batteri Smile
maxmsm
Mån 15 feb 2021 13:30 Svara med citat
candyweiss skrev:

Ha-ha, laddarna heter givetvis CTEC och inget annat TECE är namnet på några prylar till en golvvärme jag håller på att leta ersättnings prylar till pga undermålig kvalitet och uselt bemötande.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 15 feb 2021 14:33 Svara med citat
maxmsm skrev:
Ha-ha, laddarna heter givetvis CTEC och inget annat TECE är namnet på några prylar till en golvvärme jag håller på att leta ersättnings prylar till pga undermålig kvalitet och uselt bemötande.

Very Happy Förstår att du menar CTEK Smile och inte TECE eller CTEC Cool
maxmsm
Mån 15 feb 2021 18:04 Svara med citat
candyweiss skrev:
Very Happy Förstår att du menar CTEK Smile och inte TECE eller CTEC Cool

Det är mycket möjligt att det är så det stavas, hade ingen på skrivbordet men upptäckte att TECE var delar till golvvärmen, det låg liksom ett dokument på en styrning på skrivbordet med det namnet på.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Tor 04 mar 2021 10:04 Svara med citat
candyweiss skrev:
Recond är avsedd och hjälper s.k. ""blöta"("våta") batterier där syran (elektrolyten) är i vätskeform.
Recond behövs när syran har lagt sig i olika lager inuti ett batteri, dvs skiktats.
Syraskiktningen gör batteriet svagare, minskar dess kapacitet och om man inte åtgärdar syraskiktningen så dör batteriet undan för undan.
Recond är en åtgärd som man kan göra i både förebyggande och i behandlande syfte.

Den hjälper inte AGM eller GEL- batterier på samma sätt då syran är inkapslad, och dessa batterier lider ju inte heller av syraskiktning som blöta batterier, så nyttan är inte märkbar, om någon.

- trots detta KAN även ett AGM batteri bli upplivad enligt vissa, men vi har inte fått de resultaten och kan inte tala för det.

Mera info om Recond:

Ett blött batteri kan lida av syraskiktning.
Det sker om ett batteri är orört eller underladdat under längre tid, eller om det har varit helt urladdat kan också leda till syraskiktning.
Vissa batterier ( ofta Calcium eller Silver – batterier) är mera känsliga för syraskiktning än andra, detta trots att man underhållsladdar, eftersom deras sammansättning medför denna egenskap.

I ett batteri i balans är normala syravikten 1.28 genom hela batteriet.
I ett syraskiktat batteri, om man mäter syravikten, kommer du troligen fram till att upptill är syravikten under 1.28 (lätt syra) och mot botten är syravikten över 1.28 (tung syra).

Symptomen är, att batteriet kan laddas snabbt och förefaller välladdat- och är det också, men endast till den del där syravikten är 1.28 - i värsta fall bara en liten del av batteriet.

Detta yttrar sig så att laddningen verkar gå väldigt fort och batteriet (efter laddning) går bra att använda, men efter en liten tid är den tom igen.
T.ex när du laddat klart och tar en sväng, men redan efter första eller andra stopp så är bilen svårstartad eller går inte att starta alls: trots att den var nyligen laddad.

Vad du nu behöver göra är en ""recond"", som mixar om/ balanserar syran inuti batteriet.
Laddaren både laddar upp batteriet och rekonditionerar i samband med laddningen.
Vad den gör är att den, i rekond- fasen, höjer spänningen till 15.8V men stryper samtidigt strömmen till minimum så att elektrolyten börjar röra på sig och varsamt bubbla. Recond tar allt från en halv timme till 4 timmar beroende på batteriets storlek, och är steg nummer 6 i laddkurvan (du kan se manualen).

Notera att i svåra fall av syraskiktning räcker det kanske inte med en gång, och i så fall, kör två fullständiga recond- cykler.
Alla batterier kan dock inte räddas, måste jag tyvärr påpeka.

Man bör vara restriktiv att använda recond, eftersom det är en kontrollerad gasning som leder till (minimala) vätskeförluster, men som i längre tidsperspektiv sammanlagt kan bli onödigt stora. Vi rekommenderar max 2 ggr per år i förebyggande syfte.
Han man problem med batteriet kan man ju använda recond oftare och som ovan, även två gånger efter varann, för att hjälpa batteriet.

MVH
Teresa
CTEK
Sida <  1, 2