Forum - Golf 4 (98-04) - Upplever ni att era golfbilar är låga?

anna-lisa berggren
Golf 4 1.6 Ort: Arvika
Ons 03 mar 2021 10:40 Svara med citat
Hej
Jag har en VW GOLF 2,0 HIGHLINE -99, är de ovanligt låga bilar?
Eller är avgassystemet mer nära backen än på andra bilar?
Mitt underrede tar i på en landsväg där det har bildas en upphöjning i mitten av vägen där tjälbildning och även tunga fordon har skapat hjulspår!

Mina grannar märker inte av problemet!
Fler som har råkat ut för samma sak?
Ps mina fjädrar är inte trasiga.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 03 mar 2021 14:39 Svara med citat
anna-lisa berggren skrev:
Hej
Jag har en VW GOLF 2,0 HIGHLINE -99, är de ovanligt låga bilar?
Eller är avgassystemet mer nära backen än på andra bilar?
Mitt underrede tar i på en landsväg där det har bildas en upphöjning i mitten av vägen där tjälbildning och även tunga fordon har skapat hjulspår!

Mina grannar märker inte av problemet!
Fler som har råkat ut för samma sak?
Ps mina fjädrar är inte trasiga.


Nej, jag har inga problem med detta på min Variant -03.
När bilen är parkerad, kan du peta in handen mellan däcket och skärmkanten?
Det kan jag på min.
anna-lisa berggren
Golf 4 1.6 Ort: Arvika
Ons 03 mar 2021 18:26 Svara med citat
Ja inga problem !
men en mekaniker sa att själva underredet med dess komponenter sitter lågt! Ska lämna in bilen imorgon, får se om det har blivit något fel!
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 03 mar 2021 20:43 Svara med citat
anna-lisa berggren skrev:
Ja inga problem !
men en mekaniker sa att själva underredet med dess komponenter sitter lågt! Ska lämna in bilen imorgon, får se om det har blivit något fel!


Det låter konstigt, det är inte så att du har mindre hjul än original?
Min har 195/65-15 som original.
anna-lisa berggren
Golf 4 1.6 Ort: Arvika
Tor 04 mar 2021 15:29 Svara med citat
Nu har jag fått tillbaka min bil och allt var OK, jag har inget som sitter fel under bilen men återigen påpekar mekanikern att avgassystem och motor sitter lågt på min modell!
Nej jag har original hjul men du och jag har ju inte riktigt samma bilmodell så de kanske inte ser likadan ut under?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 04 mar 2021 18:07 Svara med citat
anna-lisa berggren skrev:
Nu har jag fått tillbaka min bil och allt var OK, jag har inget som sitter fel under bilen men återigen påpekar mekanikern att avgassystem och motor sitter lågt på min modell!
Nej jag har original hjul men du och jag har ju inte riktigt samma bilmodell så de kanske inte ser likadan ut under?


Jag har roat mej med att kolla markfrigången på ett par olika Golf MKIV och har fått fram detta:

2,0 Bi-fuel kombi -03 102mm (min bil)
1,8T ej kombi -99 102mm
1,4 ej kombi -00 102mm
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 04 mar 2021 19:02 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag har roat mej med att kolla markfrigången på ett par olika Golf MKIV och har fått fram detta:

2,0 Bi-fuel kombi -03 102mm (min bil)
1,8T ej kombi -99 102mm
1,4 ej kombi -00 102mm

Som jag misstänkte, och förmodligen samma på "min" 2.0 Variant -00.
Min tog bara i en gång under mina 10000 mil, det var när jag körde av vägen en vinter Very Happy
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 05 mar 2021 9:10 Svara med citat
candyweiss skrev:
Som jag misstänkte, och förmodligen samma på "min" 2.0 Variant -00.
Min tog bara i en gång under mina 10000 mil, det var när jag körde av vägen en vinter Very Happy


Jag har faktiskt aldrig skrapat i med min och då använder jag ändå den som laståsna och fyller upp ordentligt vid behov.

Jag kollade upp hur mycket jag hade på min Jetta -12 och det ska vara 139mm så det verkar faktiskt som att Golfen är ganska låg, det kan faktiskt vara lite tight att få in garagedomkraften under den inre länkarmsinfästningen nu när jag tänker efter.
Jag hade en Mazda 626 -84 för många år sedan och den skrapade i överallt, det räckte nästan att de hade sandat vägarna vid halka....