Forum - Golf 4 (98-04) - Sätesvärmare

martin_xxx
Golf 3 1,8 Ort: Malung
Tis 09 mar 2021 22:42 Svara med citat
Tja har problem med min golf iv 2003 förarstolen sätesvärmare har dött kollat säkringar och dom är hela och fina finns det något relä nån stans ? Vad är nästa steg å felsöka ?? //Martin
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 09 mar 2021 23:29 Svara med citat
Om någon har tryckt ned sitt knä hårt i sätet så kan trådarna ha gått av.
martin_xxx
Golf 3 1,8 Ort: Malung
Ons 10 mar 2021 9:28 Svara med citat
Jo det vet jag men men lär ju ute sluta allt annat först
har provat byta reglaget men ingen skillnad, även givet viss kollat över säkringarna
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 13 mar 2021 9:56 Svara med citat
Mät motståndet(Ohm) i värmetrådarna i stolen, sitter kontaktstycke under stolen någonstans.
martin_xxx
Golf 3 1,8 Ort: Malung
Lör 13 mar 2021 20:47 Svara med citat
Olof skrev:
Mät motståndet(Ohm) i värmetrådarna i stolen, sitter kontaktstycke under stolen någonstans.

lär veta vilken kontakt sitter 3st under förarstolen samt vilka skall jag mäta mellan
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Mån 15 mar 2021 6:10 Svara med citat
Eftersom jag inte har elschema eller en golf 4, har jag ingen aning.
Gult kontaktstycke = airbag
Oftast är sätesvärme 2 eller 3-poligt, med 0,75mm2 kablar.
Sista kontaktstycket, kan vara till bilbälteslåset.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 15 mar 2021 18:07 Svara med citat
Olof skrev:
Eftersom jag inte har elschema eller en golf 4, har jag ingen aning.
Gult kontaktstycke = airbag
Oftast är sätesvärme 2 eller 3-poligt, med 0,75mm2 kablar.
Sista kontaktstycket, kan vara till bilbälteslåset.


Min 4 har inget larm för bälte.
martin_xxx
Golf 3 1,8 Ort: Malung
Mån 15 mar 2021 21:17 Svara med citat
Sorry fel av mej har 2 st kontakter under stolarna
en gul och en grön
den gröna går ut till en 2 pol kontakt mitt under stolen sen går det även en i bakkant av stolen men kommer ej åt att mäta den men 2 poliga mitt under har jag inget motstånd. misstänker att slingan i stolen är trasig
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Ons 17 mar 2021 10:17 Svara med citat
Har du inget ”motstånd”, under stolen, så är det avbrott i slingan. Har du ett kontaktstycke mellan sätet och ryggstödet, kan du prova att dela och mäta där, då rygg- och säteselementen brukar ligga i serie.
martin_xxx
Golf 3 1,8 Ort: Malung
Ons 17 mar 2021 17:55 Svara med citat
Jag har 1 huvud kontakt grön under stolen sen går det 2 kablar till en till kontakt till röv värmaren sedan går det från huvudkontakten till ryggstödet
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm
Ons 17 mar 2021 19:04 Svara med citat
Överlägset vanligast fel är det som beskrivs här ovan, att någon satt knäet i stolen när de sträckt sig efter något på passagerarsidan. Samtliga bilar jag ägt med defekt sätesvärme på förarstolen har haft fungerande på passagerarsidan, inga trasiga säkringar eller brytare.

Det som däremot är intressant är om det låter sig lagas. På en Saab jag hade en gång i tiden kunde jag klä av klädseln och löda ihop avbrottet. Det blir inte jättestarkt, men är man medveten om det och vet var skadan sitter så kan man låta bli att trycka så hårt just där. För detta tog jag loss stolen ur bilen för att kunna jobba bekvämt inne i stugvärmen, men hur klädseln sitter på en golf har jag ännu inte börjat ta reda på.

Någon som gjort operationen?

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.