Forum - Volkswagen Passat - Få bort lim från gammal mobilhållare

passat2012
Kör: Passat 7 0705703945 Ort: Umeå Medlem: 23 mars 2021
Tis 23 mar 2021 9:51 Svara med citat
Hej, ryckte bort en fästplatta till en mobilhållare på en nyköpt passat här om dagen och tänkte att det enkelt skulle gå att värma upp limmet, alternativt att gnugga t-röd, limbortagning eller industrirengöring för att få bort resterna. men så blev inte fallet, väldigt härdat och sitter som ett berg, provade ta en sylvass skalpell och skrapa bort det men då slutar det bara i att man råkar skära i plasten på panelen undertill.

så jag tänkte att jag tar den till en rekondfirma så har dom säkert någon teknik för att få bort den, men det första dom sa när dom såg limresterna är att jag förmodligen får köpa en ny fästplatta som täcker över det för att få det att se snyggt ut. Sad har googlat runt men hittar ingen fästplatta(med magnet)som är tillräckligt stor för att att täcka över limresterna. dom flesta magnetplattorna med dubbelhäftande tejp är ca 30mm i diameter. jag behöver någon som är ca 80mm i radie.

alternativt att någon har något tips på hur man kan få bort limresterna.

mvh Anton
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 23 mar 2021 11:23 Svara med citat
Säger rekondfirman att det inte går så stämmer säkert det. Instrumentbrädan är ju bara tunn plast och går lätt sönder vid lite våld eller starka lösningsmedel. Du får nog hitta en ny mobilhållare/platta att limma dit igen?

Stor magnethållare: https://www.clasohlson.com/se/Mobilh%C3%A5llare-med-magnetf%C3%A4ste-C elly%2C-Ghost-Fix-XL-/p/Pr389552000
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 23 mar 2021 13:26 Svara med citat
Jag har haft stor framgång att ta bort lim rester med pingens Degreaser pro . Det fungerar skit bra till det

https://pingens.se/produkt/degreaser-pro/
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 24 mar 2021 0:07 Svara med citat
Sen beror det ju på vad för sorts lim det är, tvåkomponent, superlim, kontaktlim, konstruktionslim mm.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 24 mar 2021 22:45 Svara med citat
passat2012 skrev:
Hej, ryckte bort en fästplatta till en mobilhållare på en nyköpt passat här om dagen och tänkte att det enkelt skulle gå att värma upp limmet, alternativt att gnugga t-röd, limbortagning eller industrirengöring för att få bort resterna. men så blev inte fallet, väldigt härdat och sitter som ett berg, provade ta en sylvass skalpell och skrapa bort det men då slutar det bara i att man råkar skära i plasten på panelen undertill.

så jag tänkte att jag tar den till en rekondfirma så har dom säkert någon teknik för att få bort den, men det första dom sa när dom såg limresterna är att jag förmodligen får köpa en ny fästplatta som täcker över det för att få det att se snyggt ut. Sad har googlat runt men hittar ingen fästplatta(med magnet)som är tillräckligt stor för att att täcka över limresterna. dom flesta magnetplattorna med dubbelhäftande tejp är ca 30mm i diameter. jag behöver någon som är ca 80mm i radie.

alternativt att någon har något tips på hur man kan få bort limresterna.

mvh Anton

kanske byta hela panelen. Borde inte vara tokdyr hos skrotar, och med lite jävlar anamma har man bytt den på en dag.