Forum - Volkswagen Passat - Byta bromsskivor och belägg? Passat B8 Alltrack

Joelahl
Kör: Passat 8 Alltrack 2017 Ort: Stockholm Medlem: 10 november 2020
Mån 29 mar 2021 12:38 Svara med citat
Bild

När jag bytte till sommarhjulen så påstod Däckskiftarna att bakre bromsskiva var slut, och främre hade ”4 månader kvar”... blev misstänksam när han tipsar om sin kompis verkstad som ska ge rabatt om jag ger hans namn...

Hur får jag en neutral bedömning av skicket på bromsarna?
Kan läggas till att jag tycker de låser något vid varje start, och att automatlådan får jobba lite extra för att komma igång. Går det att ta några mått?

Se bild på bakre skiva.

Har tagit in offerter för byte av belägg och skivor fram och bak, billigast var 8750kr, dyrast drygt 11000 inkl arbete.
Det verkar vara billigare bak än fram.
Bergilo
Kör: Golf 7 2.0 tdi 150 -18 Ort: Gävle Medlem: 15 november 2020
Tis 30 mar 2021 13:59 Svara med citat
Joelahl skrev:
Bild

När jag bytte till sommarhjulen så påstod Däckskiftarna att bakre bromsskiva var slut, och främre hade ”4 månader kvar”... blev misstänksam när han tipsar om sin kompis verkstad som ska ge rabatt om jag ger hans namn...

Kan läggas till att jag tycker de låser något vid varje start, och att automatlådan får jobba lite extra för att komma igång. Går det att ta några mått?

Se bild på bakre skiva.

Har tagit in offerter för byte av belägg och skivor fram och bak, billigast var 8750kr, dyrast drygt 11000 inkl arbete.

De bakre skivorna borde vara slut om man tittar på bilderna och på bilden så ser det ut som en skada på skivan kl 2. Priserna kan jag inte ge svar på tyvärr men vet att vw verkstäder brukar ta enorma pengar för dessa byten.

Har du möjlighet så försök byta själv, sparar ganska mycket pengar men gör du det på verkstad så se till att dom borstar bort rosten som uppkommit på naven oken osv.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 30 mar 2021 15:41 Svara med citat
Joelahl skrev:
Bild

Se bild på bakre skiva.

Det är så det fungerar i livet. Om jag stöter på någon som har ett problem och en kompis som kan lösa det problemet, så tipsar jag. Sedan får personen själv ta kontakt och fråga priser, etc.

Om du åker förbi en bilverkstad kan du gå in till kunddisken, och säga att du är lite fundersam om dina bromsars skick och fråga om de kan göra en snabb visuell bedömning och vid behov ge dig en reparationsoffert.

Upprepa detta med så många verkstäder du tycker du behöver innan du börjar se en trend. Eller googla bilder på slutkörda bromsar och jämför med din bil.

Eller åk in till en bilprovning och be dem göra ett test ...
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 30 mar 2021 18:33 Svara med citat
Låt bilbesikningen döma ut, troligen bara att ta bort och smörja upp:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53950&highlight=silikonfe tt
så länge det är minst 50% anliggningsyta så ska det inte bli underkänt

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Joelahl
Kör: Passat 8 Alltrack 2017 Ort: Stockholm Medlem: 10 november 2020
Tor 01 apr 2021 20:25 Svara med citat
Tack för svar: lite priser
VW-verkstan tar 14500 för byte runt om, men har 25% rabatt fram till juni, då hamnar de i närheten av de dyrare icke märkesverkstäderna. Byte bak kostar 4900kr med samma rabatt.
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Lör 10 apr 2021 22:47 Svara med citat
De är ju inte bra skivor längre. Men billigt att byta om du beställer delar från Tyskland o monterar själv. Jag köpte skivor o klossar fram till min. BOSCH gick på 1300 för totti.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 11 apr 2021 9:01 Svara med citat
@Sodan Totti?