Forum - Golf 7 (13-19) - Köpa Beg Alltrack - Vad ska jag tänka på?

JayE96
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 25 mars 2021
Tor 25 mar 2021 12:00 Svara med citat
Har efter en tid med en lånad Alltrack lite av förälskat mig i bilen och är nu på jakt efter en egen.
Hade tänkt mig -17, runt 6000 mil. Vad skall jag tänka på under köpet? Vilka fel/brister skall jag hålla utkik efter?
Vilka stora servicekostnader kan vara nära förestående? e.t.c.

Är väldigt tacksam för alla svar och all insikt från erfarna ägare.

Vänligen

Johan
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tor 25 mar 2021 23:06 Svara med citat
Efter ett par år med en Alltrack så kan jag väl bara säga att köpa ett så välservat och välutrustat exemplar som du har råd med är att rekommendera. Bensin eller diesel beror väl mest på hur mycket du köpa. Men jag skulle säga att köpa en utan dragkrok och fjärrstyrd bränslevärmare är ingen bra idé, likaså bilar med halogenstrålkastare.
Vad gäller service så är det väl DSG-olja varje 6000 mil och Haldexolja var tredje år. Det är väl dem posterna som sticker ut mest. Dock är det att rekommendera att göra ett oljebyte på Haldex och demontering av själva pumpen för att rengöra silen en stark rekommendation. Demontering av pump ingår inte i ordinarie service.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Bergilo
Kör: Golf 7 2.0 tdi 150 -18 Ort: Gävle Medlem: 15 november 2020
Tis 30 mar 2021 13:51 Svara med citat
Masi skrev:
Efter ett par år med en Alltrack så kan jag väl bara säga att köpa ett så välservat och välutrustat exemplar som du har råd med är att rekommendera. Bensin eller diesel beror väl mest på hur mycket du köpa. Men jag skulle säga att köpa en utan dragkrok och fjärrstyrd bränslevärmare är ingen bra idé, likaså bilar med halogenstrålkastare.
Vad gäller service så är det väl DSG-olja varje 6000 mil och Haldexolja var tredje år. Det är väl dem posterna som sticker ut mest. Dock är det att rekommendera att göra ett oljebyte på Haldex och demontering av själva pumpen för att rengöra silen en stark rekommendation. Demontering av pump ingår inte i ordinarie service.
/Mats

Hej Mats. Vad kostade service på dsg och haldex för dig? Det med silen, ville verkstan ha en extra kostnad för rengöring? En till fråga, hur ser din förbrukning ut?
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tis 30 mar 2021 21:56 Svara med citat
Bergilo skrev:
Hej Mats. Vad kostade service på dsg och haldex för dig? Det med silen, ville verkstan ha en extra kostnad för rengöring? En till fråga, hur ser din förbrukning ut?

Bytte faktiskt haldexoljan själv så jag vet inte vad det skulle kosta att lämna in den. Oljan är ganska dyr i sig, ligger väl runt 800kr för en flaska. Finns att köpa för ungefär halva pengen på nätet. Verkar vara samma olja i generation haldex 4 och 5.
Har inte behövt byta olja på DSG än. När jag köpte bilen hade stora servicen precis utförts (12tusen mil). Så jag har inte haft några dyra servicar än. Har idag rullat strax under 15 tusen mil.

Jag har nog relativt låg förbrukning kan jag tänka mig. Har 4 mil till jobbet, 3,5 av dem milen är 80km/h landsväg. Så skulle jag bara åka till och från jobbet skulle jag klara mig strax under halvlitern/mil. I verkligheten snittar jag runt 0,62 - 0,65 kanske.
Så långkörning med försiktigt gasfot klarar du på halvlitern.

Nu har vi 2 golfkombi i familjen så oftast så åker jag en TGI (dvs gas-bil) till jobbet då det är oslagbart billigt. Tankade idag (har endast kört till och från jobbet på denna tank) och fick en bränslekostnad på 5,97kr/mil. Det motsvarar ju att köra en bil på diesel på strax under 0,4l/mil. Dock är den rätt trött så när man väl tar Alltracken är det roligt att gasa, då är det klart att förbrukningen kanske sticker iväg lite.

/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Bergilo
Kör: Golf 7 2.0 tdi 150 -18 Ort: Gävle Medlem: 15 november 2020
Sön 04 apr 2021 20:33 Svara med citat
Tack för mycket bra svar Mats!