Forum - Golf 2 (83-91) - Tomgångsproblem när motorn är varm!

Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Fre 16 apr 2010 11:32 Svara med citat
Hej!

Som rubriken lyder så är min tomgång för hög när motorn blir väldigt varm. Om jag startar bilen på morgonen och kör en sväng så motorn kommer upp i arbetstemp så är tomgången precis som vanligt ca 950rpm. Då är tempen på första strecket efter det tjocka vita fältet på tempmätaren. Men står man då stilla på tomgång ett litet tag så fläkten går igång o motorn är väldigt varm så höjer tomgången sig till ca 1100-200rpm och håller sig där tills tempen går ner till första strecket där. Då får jag ut o köra en stund för att få ner tempen så pass.
Samma sak blir det om jag kört motorn varm sen stängt av motorn och tex gått o handla. Kommer tillbaka 15 min senare och startar igång bilen så ligger tomgången på allt mellan 1300rpm-2000rpm. Känns precis som gashäng. kan lägga in 2an och släppa gasen och bilen kör framåt ändå, precis som att gaspedalen skulle vara lite nedtryckt. Den ökar inte i hastighet men håller bilen i rull utan problem.

Ska besikta bilen om ett tag och tror inte besiktingen gillar att tomgången är sådär och jag själv hatar det Brick wall

Så kan det vara något vakuumläckage eller någon givare som krånglar? Har provat rycka loss den blåa och röda givaren utan resultat.
Någon som har något förslag?

Mvh Jimmy
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Mån 19 apr 2010 17:43 Svara med citat
Ingen som har någon idé? Varför gasen hänger sig ett tag.
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Lör 24 apr 2010 9:54 Svara med citat
Kan det vara något med vevhusventilationen? tomgångsmotorn som är kass? fast då borde väl tomgången i övrigt vara dålig?

Vore kul o få lite hjälp i alla fall. Hoppas att någon har nåt att komma med!
Obs, RP maskinen som det gäller.
Mvh Jimmy
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Ons 28 apr 2010 13:49 Svara med citat
Stog stilla på tomgång så motorn blev riktigt varm, då börjar tomgången leva sitt egna liv, och höjs till ca 1100-1200rpm. Provade då rycka bort kontakten till höger på förgasaren. Enligt haynes så ska det vara pontentiometer,gasspjäll. Stor svart kontakt. Då gick tomgånger ner som den skulle men verkade ändå lite ostabil. Provade även att rycka bort den till vänster, bakom oljepåfyllningslocket, bredvid den oranga på framsidan, för mig att det ska va tomgångsmotorn? Men då hände det inget i alla fall. Även provat lossa på den blåa, o röda kontakten frampå utan resultat. Annars i övrigt så är tomgången helt perfekt. Men Bara när motorn är varm så fläkten går igång. Och när bilen har stått avstängd i några minuter efter att den varit varm så blir tomgången konstig.
Soderqvist
Golf 4 GTi Turbo Ort: Sandviken
Ons 28 apr 2010 19:06 Svara med citat
Exakt samma fel på min också!

Röck också den där stora kontakten till höger och då gick den ner till ~900 RPM, kanske dags att byta den där monopoint-historian?

//Soderqvist

Das Leben ist hart - mein VW ist härter!
Retroride
Donator 25 VW Jetta 89 1,8 Ort: Hässleholm
Ons 28 apr 2010 19:32 Svara med citat
Samma problem med min... Ryckte även högerkontakten ^^ sen har allt funkat.. tomgången ligger bra o bilden går som ett skott ..

Bild
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Ons 28 apr 2010 20:48 Svara med citat
Men när ha ryckte min kontakt så gick ju tomgången ner men den verkade gå lite ojämt. Tryckte man till gasen snabbt så ryckte det till som att den inte hängde med riktigt. Så alltså ska man byta hela monojettjossan? allt från förgasarfoten och uppåt?

Mvh
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Fre 28 maj 2010 9:18 Svara med citat
Har fortfarande samma problem men.... av ren nyfiken het provade jag bara att dra loss vakuumslangen till vakuumklockan vid fördelaren när tomgången låg på ca 1200 som den brukar göra när den e varm och ibland fastnar lite högre när man kör iväg. Då när ja ryckte loss den slangen så gick tomgången ner till ca950rpm. Provade att köra utan den slangen igårkväll och bilen gick precis som den skulle. Aldrig hög tomgång, tappade inge ork eller nå.

Så ja undrar, är det fördelaren som e knas? eller sitter det nå hallgivare där? eller är det i andra änden av vakuumslangen, vi förgasaren som e knas? Jag tänker i alla fall köra utan den slangen tills ja kommer på vad ja ska byta ut så det blir bra igen Smile
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Sön 30 maj 2010 11:46 Svara med citat
Ingen som har någon idé?
Samwick
Jetta 1.8 cl -88 Ort: Ludvika
Sön 11 apr 2021 11:07 Svara med citat
Fick du någon gång ordning på tomgången? Jag har nämligen samma problem. Har bytt fördelarlock och även bytt styrboxen.

Tacksam för svar.