Forum - Golf 4 (98-04) - Vad smörjer jag kolven i bromsoket med?

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Tis 13 apr 2021 17:07 Svara med citat
Jag grejar med ett bromsok bak. Jag har putsat kolven med en stålborste trissa på borrmaskin.
Ska putsa rent lite där den kantiga o- ringen sitter med. Men vad ska jag ha för fett på kolven? Eller bara bromsvätska?
Jag har rött silikon fett. Kan jag ta det på o-ring och damasken? eller ska jag undvika det? funkar det ihop med bromsvätska?

Jag har ny damask och sån där tät ring. Men jag såg inget fel på de gamla. Kanske kan återanvända och ha nya grejer till nästa ok. Jag har nämligen 2 lösa ok och ett på bilen som kärvar på på nåt vis.

Jag hittade sen en sida.. Svensk bilrådgivning.se Man kan ladda ner bilskötselråd. Det står att man ska ha silikon fett på kolvarna. Bra då vet jag det. Men om Biltemas 36-592 fungerar vet jag inte. Står inget om att smörja på kolvar.

Kväll: Har fått i kolven i oket med gamla damasken+ tätningsring. Kolven går ut nu när man trycker på handbromsarmen. Såg en bra film. Crispy's Projekt. Rear brake caliper strip and rebuild : Fixing a sticking piston on VW. på Youtube. En av de bättre filmer jag sett., Killen visar hur man får på damasken på ett lätt sätt.

Sen drar man in kolven med verktyg 19-234 från Biltema. men det ska gå med polygriptång med.

Packning till kolven+ damask 38 kr för 2 bromsar finns på skruvat. (men nu återanvände jag mina eftersom det oket är relativt nytt)

Luftningsnippel 66-472 från Biltema passar i bak. 60kr. Jag köpte en ny Luftman slang. Den gamla försvann någonstans i garaget.

Kollat en film hur man byter bromsok + luftar systemet. Auto doc.se Så byter du bakre bromsok på Golf 4.Rätt bra film för de säger vilka verktyg som behövs.

Det ska vara 0.6 - 1 bar då man använder ett däck till luftmanslangen. Ha inte 2-3 kilo för då flyger den i luften. Jag vet. jag är inne på min 3dje luftman slang nu. En sprack av för högt däcktryck. En hittar jag inte

17/4 Skivan blir fortfarande varm.

Att jag bytte bromsok + skiva+ belägg var för att skivan var repig så jag trodde det var nåt fel på bromsoket. Att kolven satt fast.

19/4 Jag fick hem bakhjulslager ( som har inbyggd ABS kuggkrans) Inre lager hylsa satt stenhårt på axeltappen. Avdragaren har inget att fästa i. Fick slipa med vinkelslipen. Jag slipade på lagerbanan och spräckte upp det med huggmejsel. Ska strax snygga till axel med smärgelband. Lite misshandel med vinkelslipen var oundvikligt. Sen gäller det att få på lagret smidigt.

Men först ska jag prova att lossa de 4 grova bultarna där axeln är fäst så jag kan få dit ett nytt dammskydd för skivan; Sen kommer jag ju att märka om skivan blir varm eller inte. Blir den varm så är det ju inte lagret som är felet. Då är det bromsoket eller handbromsvajern.

Jag fick loss bultarna med mutterdragaren. De satt stenhårt. Förmodligen är det 15 mm. skalle.. Kan det vara M10 gängor? Jag tror jag återanvänder bultarna. Det tar för lång tid att hitta andra i garaget.

Nya lagret slank på bra utan jag knackade på det med en rör bit. Jag putsade ju med smärgelband på axeln. Den där tät brickan till bromsmuttern fick jag aldrig på. Jag återanvände den gamla. Sen putsade jag med minislipen under de där plåtblecken till bromsbeläggen.

20/4 hittade felet varför skivan blev varm! Fjädern som drar tillbaka handbromsarmen saknades på det bromsoket. Lite ovanligt fel. Skivan blir normal varm nu. Jag satte på det nyare oket som var på innan. Jag har i alla fall lärt mig greja med bromsok. Så det var inte ogjort arbete.

Ska väl försöka få på dammskyddet runt skivan på andra sidan. Men inte just nu.

23/4 Tyvärr så märkte jag att skivan var varm igen. Man riktigt ser hur nya beläggen slitit på nya skivan. Det måste ju vara att ena vajern fastnar då. Jag beställde 2 handbromsvajrar nu från Mekster. 249 kr inkl frakt. Jag får kolla film igen då och kolla hur man gör då man byter.

5/5 Var gång jag kört bilen har jag känt på skivan. Den har inte varit varm på ett tag. Vajern smorde nog upp sig då jag sprayade WD40 i vajerhöljet? Jag avvaktar med vajerbyte. Jag kan spraya mer en dag då det är soligt. Även ta andra sidans vajer.